Ljud med pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Robert Nielsen

Ljud med pic

Inlägg av Robert Nielsen »

Går det att få et ett pulserande ljud ur en pic-krets???
Har för mig att jag läste någon stans att det gick att få ut ljud ur en pic. Nån som vet var jag läste det???

det är tänkt att användas till en ledningssökare. så någon vidare effekt behövs det inte, max 0,1W för i andra änden kommer det att sitta en förstärkare och högtalare.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Gissar på att man PWM modulerar ut en signal från PICen, såg nån tråd om det här forumet för ett tag så sök runt lite så hittar du säkert det
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det låter ju inte så svårt, sampla ljudet i 8 bitar och lägg in på ett minne, läs av minnet i jämn takt och använd hårdvaru-pwm. Borde ju gå tycker jag.

/Johan
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Alternativt kan man ha en liten R2R-DAC på några pinnar (8 om man vill ha den upplösningen, men det går ju att få ljud med bara t.ex. 4 bitar också).
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men eftersom han bara ska ha det till en ledningssökare så går det säkert bra att bara toggla en enda utpinne mellan 0 och 1 i ett par KHz.

Eller är det bättre med sinusvåg för en ledningssökare? Ska kolla på de Telia-prylarna jag har liggande vad det är för output på den.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, läste visst inte hela meddelandet.

Om det bara ska pipa lite bör det ju funka bra med en fyrkantvåg, dvs bara en pinne, som driver en transistor, som driver en liten högtalare.

Man ändå iofs använda sig av hårdvaru-PWM för att generera tonen, om man har den funktionen i chipet.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Om du använder PicBasic kan du köra kommandot SOUND för att få ut specifika toner.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Här har vi sidan där det påstås att man kan få tillfredsställande bra ljud ur en PIC via endast en pinne.

Lite enklare modell: klick
evert2

Inlägg av evert2 »

http://www.microkit.se/index.html har ju en sound generator i sitt sortiment.....borde ju va nån PIC eller så.....310:-....undra hur DOM har gjort

hittade förresten en billig "playback module" där ...under 300:-
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

tack, får ta och prova i helgen.
Heli

Inlägg av Heli »

Kolla HTHs källkodsbibliotek för PIC samt AVR. Siten verkar ganska död men filerna ligger kvar! :)
Förmodligen finns ljudgenererings kod att hämta!
http://www.hth.com/filelibrary/
Skriv svar