Bestäm ödet för ett 37W peltierelement!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Bestäm ödet för ett 37W peltierelement!

Inlägg av rectumfrier »

Nu är läget såhär att jag har dissekerat ett litet kylskåp som använde sig av ett 37W peltierelement. Kylskåpet klarade av att kyla 6st 33cl burkar till kanske 8 grader efter någon timme (kanske ger någon aning om var elementet pallar).

Har ni några förslag på vad jag kan göra med detta element? :) Man kan ju även använda det till att värma saker. Jag har kvar original flänsen, och jag har en ännu lite större fläns som antagligen kyler lite bättre.

Idéer? :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Skicka den i ett kuvert till mig 8)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Drink- och/eller ölglas med inbyggd kylning!

Med direktkontakt med drickat (utan luftisoleringen som blir mellan den kalla väggen och burkarna i en kyl) och med 1x33 cl istf 6x33 cl bör det blir riktigt najs kylning.

Självklart ska det gå att ställa in önskad temperatur med en liten potentiometer (med inställd och/eller faktisk temp visad på en display).

Självklart ska det hela gå att diska. :twisted:

(Det kanske går att köra elementet baklänges så att det även går att värma vätskan, typ hålla teet varmt?)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För att spara energi kan du göra om den till generator som du ställer varma kastruller på när du är klar med morgongröten. På detta sätt återvinner du värmen från kastrullen ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som om Rectumfrier bestämde användningsområdet redan när han valde sitt namn.. :D

Men jag håller med Tecno: Skicka den i ett kuvert till mig. :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Haha jimmy :P

Får man fråga vad ni skulle göra med det efter ni plockat ur det ur kuvertet? :)

Den där glasgrejen med direktkylning låter kul, synd bara att jag är kass på sådana prylar. Exempelvis.. vad skulle den vara gjord av för material? Eftersom den är direktkyld tror jag man skulle närma sig 0grader-strecket, och den enda dryck jag skulle kunna tänka mig dricka 0gradig och neråt är jäger. När man dricker det vill man nog helst inte göra det ur ett glas med en fet kylfläns på :D
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Kan också nämna att jag har en AMD originalkylare som kan hålla en 125w processor nere på 32 grader i idle... om det skulle hjälpa projektet :wink:
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Sätt den på processorn.
Borre

Inlägg av Borre »

Processor som processor i en vanlig PC? Det lär ju fungera lagomt bra när det är så låg effekt på peltiern.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Jag dissar förslaget att sätta den på processon då den kommer ha motsatt effekt :( Det jag skulle kunna tänka mig, är att sätta den på nordbryggan, MEN synd att mitt grafikkort sitter knappt en centimeter över nordbryggan.

Fortsätt rulla förslag!
Borre

Inlägg av Borre »

Nej det lär inte fungera speciellt bra.

Men detta däremot fungerar säker fint:
http://www.grynx.com/projects/peltier-beer-cooler/ :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite knasigt att kyla botten. Undrar hur effektiv den där är egentligen...
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Borre skrev:Nej det lär inte fungera speciellt bra.

Men detta däremot fungerar säker fint:
http://www.grynx.com/projects/peltier-beer-cooler/ :)
Amen gud :D nu har jag fått tillräckligt med inspiration. Jag ska göra en sådan. Jag ska nog däremot använda någon slags behållare i metall :wink:
Den där killen använder ju 118w element... hur tror ni det fungerar med "bara" 37 watt?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Själv har jag ett 70-nånting W peltierelement liggande, som jag tänkte bygga en kylare för 1.5L PET-flaskor av. Men jag kommer nog göra en lite mer avancerad variant, tänkt ha ett kylblock av aluminium med kanaler genom, och sedan dra tunna kopparrör som en spole runt där flaskan ska stå. Mot kylblocket ska sedan peltierelementet monteras, med en kylare från en CPU. Alltihopa ska dessutom isoleras med styrolit är tanken. Det borde kunna hålla mitt vatten under den kritiska "äckelvarmt"-temperaturen.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Glöm inte att göra en bygglogg :wink:
Skriv svar