Felsöka telefonjack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarragon
Kontakt:

Felsöka telefonjack

Inlägg av xarragon »

Hejsan, en bekant till mig har problem med sitt uppringda Internet på sin Windows Millenium-baserade dator (...). Hennes modem, ett internt PCI-baserat dito från Conexant misslyckades först med att erhålla kopplingston. Alla kablar kontrollerades, och modemet byttes ut i testsyfte. Inget hjälpte. Efter att all övrig teleutrustning kopplats ur och jackens kablar kontrollerats erhölls kopplingston (observera att det fungerat fint innan och inget ingrepp eller ny utrustning anslöts när problemen uppstod).

Nu kan båda de interna modemen få kopplingston, och även ett externt 33,600-modem fungerar. Problemet är att vid anslutning till Telias 020-modempool fallerar uppkopplingen 4 av 5 gånger. Endast 33,600-modemet etablerar uppkopplingar någorlunda pålitligt.

Vi har testat med både Telias V.90 och V.92-modempoolsnummer utan skillnad. Problemet ligger inte modemen eller datorerna, då även min laptop med Windows XP och ett V.90-modem har problem att koppla upp sig pålitligt. Under uppkopplingen kommer slumpmässiga pip och sprakanden som enligt mitt "modem-öra" inte låter helt rätt.

Telia har mätt ledningen på distans och påstår att allt är i sin ordning. Vid tidigare renovation i huset grävdes Telias kabel av och fick repareras av Telia, men detta skall inte ha hänt i samband med att problemen dök upp.

Nu till frågan, har ni något förslag på hur man kan felsöka det här? Jag har specifikationerna för teleledningarna (Svensk Standard SS 63 63 50) och tillgång till en Fluke Scopemeter (bärbart oscillioskop med datorlänk).

Mvh Martin Persson
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har upplevt ett liknande problem en gång. Telia hade felsökt otaliga gånger utan att hitta något. Felet uppstod endast vid uppkoppling mellan vissa abonneter. Till slut tröttnade jag på problemet och lyckades få tag i Telias riktiga felsökarteam. Det visade sig vara fel i en telestation som fanns mellan stationerna som de aktuella abonneterna var uppkopplade till.

Enda sättet att hitta felet var att de felsökte samtidigt som förbindelsen var uppkopplad.

Det största problemet för dig är att lyckas övertyga Telia om att du vill komma i kontakt med de riktiga felsökarna.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

kan vara evt ADSL filter som stör.. gav upp mitt felsökande i samma anda.. orkar inte med elektronik som strular.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

kan vara evt ADSL filter som stör.. gav upp mitt felsökande i samma anda.. orkar inte med elektronik som strular.
Bra tänkt, Fullmoon. Stadsnätet har fifflat med stationen här, och de har haft strul med all sin ADSL-utrustning ända från början.

Tack för tipsen, killar.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Har du provat att koppla ur *alla* telefoner? Det hör inte till det ovanliga att trådlösa telefoner stör ut uppkopplingen.
peter555

Inlägg av peter555 »

ADSL-filter är det antagligen inte då det borde synas då Telia mätt på kabeln. Trådlösa prylar är tänkbara kandidater, dock borde du höra pip och sprak annars också.

Det felet jag nämnde tidigare yttrade sig just genom pip och sprak.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan det vara jordslinga som spökar ..?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har inte möjlighet att prova att koppla upp dig till en helt annan modempool ?
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Jag skall dit imorgon och testa, jag kan ju alltid rigga upp ett modem här hemma i svarsläge eller något. Vid testen var all annan utrustning urkopplad enligt en annan inblandad person, men jag litar inte helt på det påståendet. Imorgon har jag dock fria händer att på egen hand röja runt där. Personen som bor där har tonvis med saker anslutna i vanliga fall, fax, telefonsvarare, modem, telefoner av olika modeller...

Tack för alla råd hittils, jag återkommer när jag fått säkra uppgifter och haft möjlighet att testa mer.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Nu har jag konstaterat att det antagligen inte är ett problem med telefonjacket. Jag var på plats och kopplade ur all utrustning och anslöt först min laptop med inbyggt modem till det första telefonjacket.

Jag genomförde 20 uppkopplingar till Telias modempool, nummer 020 - 33 33 55. Av dessa resulterade endast 4 stycken i en fungerande uppkoppling, övriga ger felkod 691, felaktigt användarnamn eller lösenord.

Ett test med dennes egna dator och dess interna modem ger samma resultat, enbart 20% av uppringningsförsöken resulterar i en korrekt anslutning. Jag kontaktade Telias support, men de vet inget och erbjuder enbart en kontrollmätning (vilket redan gjorts) eller att en tekniker skickas (de kan inte uppge ett ungefärligt pris), både dessa åtgärder har redan genomförts av den som bor i huset utan resultat.

Jag traskade hem med laptopen och försökte att koppla upp mig hemifrån, på mitt eget Telia-abbonemang, men till min väns konto. Eftersom detta är ett Telia 020-nummer kan man ansluta sig oavsett vilket nummer, och det debiteras på kontoinnehavaren. Detta bekräftades av Telias support. Jag har lika dåliga resultat på mitt eget nummer, av 10 anslutningsförsök lyckas enbart 2.

När jag själv hade ett uppring abb. med V.90 för ett antal år sedan från Tele2 hade jag mycket sällan problem med anslutningen. Försöker Telia tjäna extra pengar på alla uppkopplingsavgifter, eller bryr de sig inte om eventuella kompatibilitetsproblem i modempoolerna?

Jag mätte själv telefonlinjen, och jag kan inte se det brus som man kan observera på en ADSL-ansluten linje innan avskiljningsfiltret. Vi har nu testat totalt tre interna modem, V.90 och V.92, samtliga av märket Conexant HSF. Kan det vara att just dessa modem fungerar illa med Telias modempooler? Jag har dessvärre inga externa modem som klarar V.90 eller av annat märke.

De enda åtgärder jag har kvar nu är att testa med ett modem av annat märke, eller manipulera modemen med AT-kommandon och börja testa med olika firmwares.

Om någon har fler förslag så hör gärna av er.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"eller att en tekniker skickas (de kan inte uppge ett ungefärligt pris)"

Pris?? Man behöver inte betala för att de ska skicka en tekniker. Det är Telia som ska betala för att deras tekniker kollar deras utrustning. Inte du. Det är ju de som ska se till så att den tjänst du har valt ska fungera!

Ett tips är att de kollar telestationen. Det går inte att testa riktigt allt på distans. I många telestationer är det rena kråkbon av sladdar som trängs, så det är inte helt ovanligt att något ger upp där..

Har Telia mätt på distans och du har kollat kablar, modem och inställningar så är det bara en sak kvar: De åker till telestationen och mäter där.

--
Jag har haft gott om problem med Telia. Kan faktiskt 6st support/felanmälan-telefonnummer utantill. Det kanske säger en del.. :)

Många gånger när jag fått problem på jobbet och ringer till Telia så frågar de standardgrejjerna (mitt modem, mina sladdar, mina inställningar). När man berättar att man redan har kollat det och lite till (vis av erfarenheten från tidigare gånger) så har jag bett dem mäta. De mäter (bara på distans) och ringer upp efter någon vecka och berättar att det inte var något fel. Sedan kommer standardfrågorna igen och de vill mäta lite till på distans. Man får liksom börja om hela tiden.. Så har det varit säkert 10-15 gånger under åren. Både med internet (ADSL) och en fast speciell linje som vi har avtal på att de ska fixa så fort något händer. Men det tar ändå allt mellan en vecka till en månad, bara för att de undviker att mäta på telestationen (där felet har legat varje gång). Precis som om de inte vill mäta på telestationen ifall felet faktiskt ligger hos dem....

Så ett tips till alla som har problem: Kolla dator, inställningar, modem och sladdar innan ni ringer första gången. Där sparar ni tid. När de har mätt på distans så följer ni upp med att berätta vad som är kollat och frågar vad de ska kolla härnäst och när det beräknas vara klart. Be gärna att få prata med samma person. Gör ni detta så slipper ni börja om hela tiden. Det sparar även tid för supporten. Återstår bara telestationen: Be dem åka dit och mäta.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

xarragon:

Tycker du skall prova ett "riktigt" externt modem typ Robotics/3Com.

Vad jag vet så har dom drivrutiner i själva modemet och inte i PC'n som dom s.k. Windows modemen har.

Har själv haft ett Conexant ext. Windows modem, uppkopplingen fungerade
hyfsat men jag fick aldrig upp någon bra hastighet på det.

Kjelle
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

ADSL-filter är det antagligen inte då det borde synas då Telia mätt på kabeln
Filtret skall inte synas på någon mätning om det är bra konstruerat och helt. Om linjen tidigare har haft adsl så kan det vara så att den är kopplad via ett adsl filter på stationen som kan filtrera bort en del av signalen.
Pris?? Man behöver inte betala för att de ska skicka en tekniker
Stämmer för telia om felet ligger innan överlämnings punkt vilket för privatpersoner är 1:a telefonjacket, eller de jack/utrustning som är närmst inkommande kabel vid parallell koppling.

Om tekniker kommer ut och du promt hävdar att felet inte är inne hos dig. Och han hitter något efter 1:a jack som gör att det inte fungerar kommer du med största sannolikhet få betala utkörningsavgift, samt tiden han har varit innanför din dörr och felsökt.

Det är vanligt förekommande att det är fel efter 1:a jack. Det kan vara en telefon som man glömt bort att man har inkopplad i källaren eller kanske en extern ringklocka på vinden, som är avstängd med som ligger och lastar linjen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hos mig kan det aldrig vara fel efter första jack. Har inte haft något jack sen vi flyttade in:-)

Jag har en 20-parskabel dragen från vinden via elcentralen ner till mitt arbetsrum, två krone-plintar på varje ställe (har alltså 10 par från vinden till elcentralen, 10 par från elcentralen till arbetsrummet och 10 par från vinden direkt till arbetsrummet).

Inkommande linje går alltså från luftledning till krone-plint och sen från krone-plint direkt till ADSL-filter. (Nej, vi använder inte den analoga telelinjen, vi kör IP-telefoni.)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det tråkiga är att Telias tekniker inte har någon utrustning för att kolla linorna. När jag själv hade problem med ADSL och var i kontakt med deras tekniker så hade de inte ens ett ADSL-modem för att prova. Jag fick då ta mina egna prylar och följa med till telestationen för att undersöka saken närmare.

I ditt fall skulle jag som tidigare förelagits, prova med ett annat modem.
Skriv svar