Hur lång plattkil krävs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Det låter bra det, mitt syfte var inte nedvärdera dina konstruktions kunskaper, utan jag känner bara ett visst ansvar för att någon skulle bli skadad för de råd jag ger pga att man gjort fel antaganden, som jag inte ser igenom i sådanna här trådar.

På jobbet belastar vi alltid prylarna långt över sträckgränsen så att det plasticerar, men då räknar vi mycket detaljerat ickelinjärt och med egna materialdata för få fram antal cykler till brott för en komponent. Så om man vet vad man gör så är inte sträckgränsen någon begränsning.

Intressant projekt, tyvärr kunde jag inte se bilderna på Maskinisten som gäst.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Forsgren: Toker som inte har tipsat om det forumet förut....=) Eller det kanske du eller någon annan gjort?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ingen fara, menade det jag sa att jag inte riktigt vet vad jag gör, å då är det ju bäst att vara på den säkra sidan och fråga dom som verkligen vet.. Nu är det inte heller jag som skall tillverka just den delen med kilen, men det är inte alltid man kan lita på att andra vet heller, dom kan ju vara sådana typer som INTE känner ett visst ansvar för att någon skulle bli skadad.. :wink:

Bara att bli medlem då! :)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

OK, det var bra det.
Kan du inte lägga upp en liten "teaser" på flismaskinen här. Snälla...

Slutligt bara en kort fråga som jag funderade lite på.
Hur begränsar du vridmomentet till just 1000 Nm?
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Kanske det är den bästa stället att ha den svagaste punkten om det är en flistugg. Kan väl inte hända så mycket om kilen skjuvas av i jämförelse vad tuggen kan tänkas göra:-)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Fräsen: Trodde alla redan visste att Maskinisten fanns! :wink:

hecke: Jag begränsar inte vridmomentet, det är dieselmotorn som har ett max vridmoment på strax över 900Nm..
http://www.forsgrenslantbruk.se/ finns en sida med bilder, och under rubriken flisning4 finns lite bilder på bygget.

Niklas-k: Ne det händer ju inget om kilen går sönder, förutom att man får en massa tråkigt jobb.. Men råkar man få i nå grövre järnskrot i huggen kan nog en hel del intressant hända.. 8)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Jag har också fixat ett konto på Maskinisten nu.

Jag tror att vridmomentet kan bli bra mycket större än 1000 Nm, t.ex. om något får flistuggen att tvärstanna, då har du all rörlig massa i dieselmotorn, samt masströghetsmomentet i svänghjul som driver på. Om du vill att kilen skall gå av vid ett visst vridmoment, så är det helt OK, men det skall ju i sådanna fall vara "design intent".

För att ge ett liknande exempel så har jag t.ex. designat axlar med 220 mm diameter som driver en generator med ett max vridmoment på en bit över 500 kNm vid 6600 rpm. Det som i detta fall ger max vridmoment är kortslutning i generatorn som då ger ca 5 ggr nominellt moment och masströghetsmomentet i den drivande motorn ger i princip oändligt vridmoment om det är något som håller emot.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo nog kan det bli mer moment än vad motorn ger, men under normala förhållanden tror jag inte att huggen kan bromsas så fort att det skulle bli ett problem.. själva huggskivan är 120cm i diameter och med en vikt på 350 kg så även där finns en del massa som driver på när man stoppar i något tungflisat.. Men som sagt, kilen kommer antagligen bli så kraftig att den kommer tåla det mesta.

Men nu ett nytt problem antar att en 70mm axel är i grövsta laget? Vi har lite problem att få lagringen till axeln att rymmas. Om man kunnat gå ner i diameter på axeln hade ju även lagren blivit lite mindre(smalare). Så hur mycket axel krävs? Skall fråga google..

220mm axel, rejäla doningar! :shock:
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

I vilket fall bör du nog designa axeln så den är bra mycket starkare än kilen. Det kan vara bra som Niklas-k skrev att kilen går av först.
Skriv svar