Mitt "problem" består i att jag har 2 datorer med tv-ut (eller jag har en och min G/F har en, och vi har ibland rakt ortogonal filmsmak) och en tv. Dessutom står tvn ganska långt ifrån datorn så det ger aninges "grusig" bild från datorn.
Jag tänkte avhjälpe det här med nån form av videoförstärkare av modell enklare som dessutom har 2 ingångar så man kan välja vilken källa man vill ha utan att behöva koppla om massa sladdar.
Så när jag nu satte igång att göra lite research om impedanser o sladdar o signaler o grejjer så kom jag på ett par frågor:
1. Koaxialkablar har juh dämpning som "egenskap" T.ex. så har
denna en dämpning på 7,7dB / 100m vid 50 Hz. Är denna dämpning linjär med längden? Dvs är dämpningen 7,7/2 vi 50 meter?
2. Komposit signalen mellan videoaparater ligger (om jag läst rätt) mellan 0 och 1 V. Jag bör alltså dimensionera min förstärkare till en ganska liten förstärkning. Kanske bara lite mer än 1? Vad gör tvn med signaler som är utanför dessa värden? Eller är det så att dessa värdena bara är intensitet och färgsignalerna är frekvensmodulerade? Om det är så så borde det inte vara så väldans farlige med lite för mycket förstärkning, det enda som skulle hända vore väl att bilden blev väldigt ljus...
Aight...tack för ordet..eller nåt