några frågor kring videoförstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

några frågor kring videoförstärkare.

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Mitt "problem" består i att jag har 2 datorer med tv-ut (eller jag har en och min G/F har en, och vi har ibland rakt ortogonal filmsmak) och en tv. Dessutom står tvn ganska långt ifrån datorn så det ger aninges "grusig" bild från datorn.
Jag tänkte avhjälpe det här med nån form av videoförstärkare av modell enklare som dessutom har 2 ingångar så man kan välja vilken källa man vill ha utan att behöva koppla om massa sladdar.
Så när jag nu satte igång att göra lite research om impedanser o sladdar o signaler o grejjer så kom jag på ett par frågor:

1. Koaxialkablar har juh dämpning som "egenskap" T.ex. så har
denna
en dämpning på 7,7dB / 100m vid 50 Hz. Är denna dämpning linjär med längden? Dvs är dämpningen 7,7/2 vi 50 meter?

2. Komposit signalen mellan videoaparater ligger (om jag läst rätt) mellan 0 och 1 V. Jag bör alltså dimensionera min förstärkare till en ganska liten förstärkning. Kanske bara lite mer än 1? Vad gör tvn med signaler som är utanför dessa värden? Eller är det så att dessa värdena bara är intensitet och färgsignalerna är frekvensmodulerade? Om det är så så borde det inte vara så väldans farlige med lite för mycket förstärkning, det enda som skulle hända vore väl att bilden blev väldigt ljus...

Aight...tack för ordet..eller nåt :)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja dämpningen "skalar" med längden.

Och den är större för höga frekvenser som du kanske ser, 7.7dB är vid 50MHz. Den har pratiskt taget ingen dämpning vid 0Hz, och förmodligen inte så himla mycket vid de 5MHz eller så som behövs till video.

Det normala är dock att man har en förstärkare med gain = 2, sen ett 75 ohms motstånd i serie mot utgången (och i TVn sitter det ett 75ohms termineringsmotstånd). Dubbeltermineringen dämpar signalen 2x igen, så resultatet blir gain = 1.

Om man inte har ett motstånd som isolerar förstärkaren (opampen) från kabeln så kommer den förmodligen att oscillera och det är inte kul.

Det brukar finnas exempelscheman som visar sånt i databladen till snabba opamper.

Jag ska förresten försöka skicka ljud och bild genom 15m vanlig oskärmad nätverkskabel i helgen, får se hur det experimentet går :D
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

hmmm...okej....2 saker jag inte fattar.
Om man har dålig signal varför vill man ha gain=1?
Och varför räknas inte kabelns impedans med i gain beräkningen? Varför blir inte förstärkningen 2/3 ist....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om bilden verkligen är dålig för att signalen är för dämpad, och inte för att t.ex. kabeln är dålig eller datorn inte orkar driva den ordentligt så är det förstås lämpligt med högre förstärkning. Egentligen, eftersom kabeln dämpar höga frekvenser mer så skulle man konstruera en förstärkare som kompenserar för det och förstärkar höga frekvenser mer.

Kabelns impedans fungerar inte riktigt så. Om du hade en kabel med impedans 75 ohm och som var oändligt lång skulle den se ut som ett 75 ohms motstånd för förstärkaren. En ändligt lång 75ohms kabel terminerad med ett 75ohms motstånd fungerar som om kabeln inte fanns.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har förlängt en monitor kabel med 10m cat5 det funkade bra.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

okej. Nu är jag med. Tack för svaren.
Jag kanske skulle testa med en ordentlig kabal. Den jag har nu är verkligen dålig för sammanhanget....
Skriv svar