Spränga RAM-begränsningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektroholist

Spränga RAM-begränsningar

Inlägg av Elektroholist »

Hej,

RAM-minnen på äldre datorer och syntar mm, brukar vara begränsat. Ofta kan de uppgraderas en aning men sen är det stopp. Vad är det som sätter denna gräns, är det mjukvara eller hårdvara eller både och? läste någonstans att det hänger på någon krets i minnesadresseringen. Men då undrar jag, kan man inte byta ut den också i så fall? jag antar att detta är allmänt oavsett maskin eller kan det vara olika från fall till fall?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad är det som sätter denna gräns, är det mjukvara eller hårdvara eller både och?

Kanske, kanske och sannolikt ja.

> läste någonstans att det hänger på någon krets i minnesadresseringen.
> Men då undrar jag, kan man inte byta ut den också i så fall?

Kanske, men sannolikt inte.

> jag antar att detta är allmänt oavsett maskin...

Troligtsvis inte.

> eller kan det vara olika från fall till fall?

Högst sannolikt, ja.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mjukvaran går ju ibland att uppgradera för hantering av mer minne.
Men hårdvarumässigt, så är det ju antalet adressledningar fram till minnet som bestämmer minnets största storlek.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Många synthar och samplers samt PC-datorer från 2000 och bakåt brukar inte ta mer än 128 MB RAM. EDO-RAM var vanligt och kanske sätter begräsningen eller är det helt enkelt PC-platformen från den tiden. En magisk gräns vid 128 MB iaf.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det har att göra med "användaren" av minnet (kislet i processorn/mikrokontrollern), antalet fysiska adressledningar på kretskortet, hur adressbussen är kopplad till minneskretsarna, och mjukvara som OS, kompilatorer och de program du kör.

Byter du ut allt det så kan du klämma in mer minne. :roll: :wink:

Nu är det iofs inte säkert att allt detta begränsar på just din hårdvara, men du måste iaf ta reda på på vilka ställen begränsningen sitter, och ovanstående är troliga kandidater.
bearing

Inlägg av bearing »

På PC-moderkort brukar det chip som kallas för nordbrygga innehålla "minneshanteraren" (minns inte det korrekta namnet). Vissa moderkort har dock inte alla adressledningar dragna från nordbryggan ut till minnessocklarna. Nyaste CPU:erna från AMD och Intel har dock numera "minneshanteraren" inbyggd i processorchipet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sodjan: jag tycker du uttrycker dig alldeles för konkret! :wink:

Det finns säkert som du antyder själv och vilket Sodjan så tvärsäkert stämmer in på, kretsar som hjälper CPUn att adressera massa kilo och megabytes. Och de krestar som sitter i en 386:a är kanske bara konstruerade att klara upp till en viss gräns, för , vem fan kör en 386:a på 4GB????
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns som sagt var flera saker som begränsar.

Först har vi processorns adressbuss (det kan man komma runt genom att använda minnesbanker).

Sen har vi moderkortets adressbuss och hanteringskretsar (DRAM behöver refresh och det sköts oftast av en separat krets). Rita in nya kortbanor på moderkortet brukar vara lätt problematiskt.

Själva minnena brukar inte vara nån begränsning i sig (genom att använda en adressbit för att välja mellan två minnen så kan man ju adressera dubbelt så mycket minne som själva minnet klarar).
Elektroholist

Tack för svar. Jag återkommer med detta senare för det är inget akut just nu. Vad som är mer akut är att byta ut disk driven. Finns någon i sverige som lagerför och säljer gamla diskettstationer? den ska ha 720 kB och jumpers. Är det bara Tradera och ebay och sånt som gäller? har inte hitta någon jag söker där. De jag vet som är kompatibla är Chinon FZ-357 och TEAC FD-235F-100U. Men det kan mycket väl finnas fler. Det ska finnas en lista någonstans över vilka stationer som är kompatibla med vad. Någon som vet?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vad är det för apparat du har problem med?
Elektroholist

Egentligen är det flera olika maskiner jag ställt diverse frågor om här men i detta fall en KORG DSS-1 sampler. Jag har kontakt med användargrupper och speciellt dedikerade sajter för den maskinen och jag vet var jag kan få tag på passande drivers men det är i USA och då tar de 5-600 kr för en sån + tull. Tycker det borde finnas något lager i sverige.

Projektet med större RAM-minne ser ut att kunna bli löst. Jag fick veta av en person som tillverkar och säljer dylika uppgraderingar till liknande maskiner att det mest behövs några extra EDO RAM.
Elektroholist

Re: Spränga RAM-begränsningar

Uppdatering.

Det var ett tag sedan men en drive fick jag tag på till ok pris iaf.

Det jag sa om EDO RAM visade sig vara fel. Det snabbar tydligen bara på laddningstiden mm.
Skriv svar