Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]
POS: Tills vidare nöjer jag mig med ett datoragg och min DC-DC converter, men tack i alla fall! 
ondisc: Jag ritar i AutoCAD (2D) och sen gör jag det till 2,5D i CamBam.
hecke: Jag använder inte 4 ledare, jag använder fyra separata sladdar som ligger i plastslangen.
Jag vet faktisk inte hur många steg per step jag kör på, var ställer man in det? Såhär ser det ut på motor tuning:
Stor bild
Är det för snabb axeleration?
MM: Jag har testat att nolla alla kordinater, sen lägga något bredvid den och jogga fram och tilbaks för att sedan se om den går till baks till samma ställe, och det blev perfekt!

ondisc: Jag ritar i AutoCAD (2D) och sen gör jag det till 2,5D i CamBam.
hecke: Jag använder inte 4 ledare, jag använder fyra separata sladdar som ligger i plastslangen.
Jag vet faktisk inte hur många steg per step jag kör på, var ställer man in det? Såhär ser det ut på motor tuning:
Stor bild
Är det för snabb axeleration?
MM: Jag har testat att nolla alla kordinater, sen lägga något bredvid den och jogga fram och tilbaks för att sedan se om den går till baks till samma ställe, och det blev perfekt!
Klippte lite här och där i trådar om syrror:
Med 16steg/step=2133,3333 Steps per unit
Med 8steg/step=1066,6667 Steps per unit
Med 4steg/step= 533,3333 Steps per unit
Med 2steg/step= 266,6667 Steps per unit
Med 1steg/step= 133,3333 Steps per unit
Stegen ställer du på kontrollerkortet med jumprarna.
tror det är såhär:
on on 1/1
on off 1/2
off on 1/4
off off 1/16
Beror på vilken krets man har på kortet:
Med A3977, så är det 1/1, 1/2, 1/4 och 1/8.
Med A3979, så är det 1/1, 1/2, 1/4 och 1/16.
Med 16steg/step=2133,3333 Steps per unit
Med 8steg/step=1066,6667 Steps per unit
Med 4steg/step= 533,3333 Steps per unit
Med 2steg/step= 266,6667 Steps per unit
Med 1steg/step= 133,3333 Steps per unit
Stegen ställer du på kontrollerkortet med jumprarna.
tror det är såhär:
on on 1/1
on off 1/2
off on 1/4
off off 1/16
Beror på vilken krets man har på kortet:
Med A3977, så är det 1/1, 1/2, 1/4 och 1/8.
Med A3979, så är det 1/1, 1/2, 1/4 och 1/16.
Alltså borde det vara 1/1 som jag kör på.(?)
Skulle fräsa lite i alu nu, körde 500mm/min, 0,2mm tjockt och kressen på steg 2,5.

Sen tänkte jag att jag skulle gravera också, men det gick åt hel*ete..
Frässtålet gick av på mitten.. Körde 500mm/minut här också, men 0,5mm djupt. Skulle jag haft högre fart på kressen? Typiskt nog va det en av dem dyra hårdmetall fräsarna också :/

// Danne
Skulle fräsa lite i alu nu, körde 500mm/min, 0,2mm tjockt och kressen på steg 2,5.

Sen tänkte jag att jag skulle gravera också, men det gick åt hel*ete..

// Danne
Halva farten och djupet?! Det kommer ju ta en evighet
.. Men när jag planfräste aluminiumet så lät det ganska bra. Däremot när jag skulle gravera lät det allt annat än bra, men det gick så snabbt att jag inte hann trycka in nödstoppet :/.
Sen måste jag lösa det på något sett med mjukvaran, nu kör jag demo versionen av MACH3, och då blir det ett hiskeligt arbete för att dela upp allt i olika filer så att det kommer under 500 rader.. Antingen skaffar jag EMC2 men då måste jag hålla på att starta om datorn mellan att jag CAD'ar och att jag ska fräsa (Det ena i windows och det andra i linux), det är synd att EMC inte finns som windows-version.. Eller så får jag köpa MACH3..
Gör t-röd någon nytta förutom att kyla? För jag körde bara med vatten nu (i en sprayflaska), och när jag kände på frässtålet var inte något ens ljummet.. Eftersom jag har fräsen inne på mitt rum känns det inte helt säkert att hålla på med T-röd då det blir så lättantända ångor? Skulle ju möjligen vara om jag öppnade fönstret, men då kommer jag ju fryda ihjäl senare på kvällen (åtminstone i detta vädret!).
bearing: Oki, Då får jag försöka ändra det till halvsteg. Ska bara hitta var dem sitter då..

Sen måste jag lösa det på något sett med mjukvaran, nu kör jag demo versionen av MACH3, och då blir det ett hiskeligt arbete för att dela upp allt i olika filer så att det kommer under 500 rader.. Antingen skaffar jag EMC2 men då måste jag hålla på att starta om datorn mellan att jag CAD'ar och att jag ska fräsa (Det ena i windows och det andra i linux), det är synd att EMC inte finns som windows-version.. Eller så får jag köpa MACH3..
Gör t-röd någon nytta förutom att kyla? För jag körde bara med vatten nu (i en sprayflaska), och när jag kände på frässtålet var inte något ens ljummet.. Eftersom jag har fräsen inne på mitt rum känns det inte helt säkert att hålla på med T-röd då det blir så lättantända ångor? Skulle ju möjligen vara om jag öppnade fönstret, men då kommer jag ju fryda ihjäl senare på kvällen (åtminstone i detta vädret!).
bearing: Oki, Då får jag försöka ändra det till halvsteg. Ska bara hitta var dem sitter då..

Jag tror det kyler bätter, själv blandar jag vatten och t-röd.
Det luktar mindre och blir lite billigare.
Här står det lite tips om du letar runt lite.
http://www.kjellihbg.com/
Det luktar mindre och blir lite billigare.
Här står det lite tips om du letar runt lite.
http://www.kjellihbg.com/
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
T-röd är inte heller nyttigt för färgen. Även om sprayfärgen är naftabaserad så påverkar alkoholen den. Och sen är det faktiskt en gnutta aceton i T-röd. Jag skulle nog vilja använda något slags kärl som spänns fast mellan arbetsstycke och bordet. Typ långpanna. Eller iaf en skyddsskiva av något slag.
Och 200 är väl en lagom acceleration. Det är möjligt att det låter väldigt hårt då du troligen har 1/1-steg. Prova ställa in 1/2-steg på drivkortet. Det blir ju då 266,66667 i första rutan där i Mach3.
Och 200 är väl en lagom acceleration. Det är möjligt att det låter väldigt hårt då du troligen har 1/1-steg. Prova ställa in 1/2-steg på drivkortet. Det blir ju då 266,66667 i första rutan där i Mach3.
Jag håller på att fräsa lite nu, så skulle jag vilja fräsa ut (2,5D) enligt mönstret på en JPG bild. Hur gör jag då? Nu har jag fått rita in det i ACAD manuellt, och det är ett jä*la jobb
.. Jag hittade ett "JGP to DWG converter" program, men det blev inte alls bra... Det blev bara några raka streck. Jag har för mig att det är många andra som gjort liknande, vad använder ni då?
Om jag tex, vill ha in denna i ACAD:

Om jag tex, vill ha in denna i ACAD:

Jag skulle göra såhär:
Du behöver:
Inkscape ( www.inkscape.org ) och din bild
1. Öppna Inkscape och dra in din bild på arbetsytan
2. Ha bilden markerad och tryck Shift-Alt-B (Kalkera bitmappsbild)
3. En sådan här svartvit bild går bra att köra med standardinställningarna
(Inställd på "Brightness Cutoff", Threshold på 0,450), tryck på "Update"
4. Tryck på "OK"
5. Stäng fönstret "Kalkera bitmappsbild"
6. Ta tag i din bild och dra undan den utanför arbetsytan.
7. Markera originalbilden som ligger kvar på arbetsytan och ta bort den.
8. Dra tillbaka din bild in på arbetsytan
9. Gå till Arkiv -> Spara
10. Välj filtyp "Desktop Cutting Plotter (*.DXF)" som filformat
11. Voila!, du har en DXF-fil som du kan öppna i tex ACAD!
Du behöver:
Inkscape ( www.inkscape.org ) och din bild
1. Öppna Inkscape och dra in din bild på arbetsytan
2. Ha bilden markerad och tryck Shift-Alt-B (Kalkera bitmappsbild)
3. En sådan här svartvit bild går bra att köra med standardinställningarna
(Inställd på "Brightness Cutoff", Threshold på 0,450), tryck på "Update"
4. Tryck på "OK"
5. Stäng fönstret "Kalkera bitmappsbild"
6. Ta tag i din bild och dra undan den utanför arbetsytan.
7. Markera originalbilden som ligger kvar på arbetsytan och ta bort den.
8. Dra tillbaka din bild in på arbetsytan
9. Gå till Arkiv -> Spara
10. Välj filtyp "Desktop Cutting Plotter (*.DXF)" som filformat
11. Voila!, du har en DXF-fil som du kan öppna i tex ACAD!