Trimma HV-generator till Nixie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Nisse

Trimma HV-generator till Nixie

Inlägg av Nisse »

Hallå och hej,

Har byggt följande HV-generator:
http://www.ledsales.com.au/kits/nixie_supply.pdf

Den funkar riktigt bra förrutom att den inte riktigt orkar med att driva fyra (ej multiplexade) rör samtidigt.

Vad behöver jag förändra för att få lite mer kräm ur den?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

L1 som lagrar strömmen som behövs är nog den mest lämpliga att ändra
D1 för att kunna klara av den då högre strömmen
Q1 det samma som ovan.

Har dock inte kollat databladet på någon av ovan komponenter så jag vet inte om trissan och dioden behöver bytas, men L1 behövs med stor sannolikhet. Men även switchfrekvensen kan hjälpa men det orkar jag definivitvt inte räkna på.

C1 ev för den lite högre strömmen som blir så strömreserven ökas lite en på 470µF bör räcka i så fall.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det för ström Du skall ta ut? Är det 4 st. IN-18 och 16mA totalt Du tänkt Dig?

Den konsturktion Du har är inte helt lyckad för detta. Bygg med MAX1771 istället och driv kretsen från minst 12V. Det är av största vikt att transistorn har stark drivning, framför allt att den stänger blixtsnabbt, annars bränns den lagrade energin av i denna istället för att ledas ut genom dioden.

100µH skall vara användbart. Vad har spolen för mättnadssström? Du måste nog stoppa in 1.5 gånger den energi som skall tas ut med tanke på alla förluster. Är pulstiderna satta så att det är teoretiskt möjligt att få ut den effekt Du vill ha med den aktuella spolen och inspänningen? Höjer Du spänningen så går laddförloppet snabbare och Du kan få mera effekt vid samma toppström vilken begränsas av spolens mättnadsström.

Här har Du en länk till en vettig konstruktion som garanterat kommer att prestera det Du behöver.
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Skulle någon kunna berätta vad C1 är bra för?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jepp, runt 16 mA behöver jag.

Faktum är att trissan blir rätt så varm. Den drivs nog inte så bra.

Efter att ha studerat databladet till IRF740 (jag är inte bra på FET) så har jag lyckats förstå att tröskelspänningen är 3 volt typiskt (4 max). Innebär det att man kan driva den direkt från en utgång på sin AVR?
Är omslaget på en mikroprocessors (ex AVR) utgång tillräckligt snabb för att driva en fet effektivt?

Leker med tanken på att skippa 555 och istället låta processorn skapa en frekvens. Sedan använder man lämplig ingång för feedback av spänningen.
Processorn skall ju bara hämta värden från realtidsklockan och skicka dem till Nixiedrivarna en gång per minut så den borde hinna med mer.

Mvh
Tobbe
Norpan

Inlägg av Norpan »

Om du tittar vidare på databladet så ser du även en graf mellan rdson och gatespänning.
Där ser man att du behöver upp över en 10-12V för att transistorn ska öppna helt.
Vid 5V på gaten så blir det en ganska hög rds, alltså resistans mellan drain och source.
Man kan i princip se en mosfet som en spänningsstyrd resistans.
Lite spänning på gaten = hög resistans, och mycket spänning = låg resistans.
Och denna resistans börjar sänkas vid tröskelspänningen och är helt nere vid runt 15V.
Så visst går det att styra en 740 med 5V men den tål inte mycket ström iom den höga resistansen.
Det finns mostransistorer med låg tröskelspänning, de brukar börja öppna vid ca 2V.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nu har jag ägnat en timme åt att läsa på lite om mosfet.
Lyckades konstatera just det du skriver Norpan och varför Marta skriver att man skall mata med minst 12 volt.
Det innebär ju att kretsen jag länkade till (och har byggt) är kass redan i konstruktionen då de driver den med 9 volt.

Får ta och titta närmare på de trevliga mosfet-drivare som bland annat maxim har. En sökning på mosfet-drivers på Google gav mycket kul läsning.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

C1 är till för att agera strömreserv och jämna ut strömspikarna som blir för switchade aggregat vilket gör att spänningen håller sig förhållandevis stabil. Är kapacitansen på denna för låg eller att den inte är där alls så kan det göra att kretsen inte arbetar optimalt eller inte som den skall.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag ska nog exprimentera lite med att använda AVRen för att skapa switchfrekvensen i alla fall.

Blev inspirerad av detta:
http://www.micro-examples.com/public/mi ... clock.html

/ Nisse
Skriv svar