Wacom? Hur fungerar det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Wacom? Hur fungerar det?

Inlägg av watti »

Tjenare, jo har använt Wacom-ritplattor ett bra tag.. Men jag har aldrig förstått riktigt hur de fungerar, förutom att de är magnetiska på något vis.

Iaf.. Såg dessa bilder

http://www.beeldbuijs.nl/solutions/hard ... stment.htm

Så mycket elektronik i något helt utan batteri? De är ju helt batterilösa, musen så som pennan. Hur går allt detta till?

// Mvh Simon :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men den musen funkar väll bara på ritplattan?

Plattan inducerar säkerliggen kraften till musen/pennan.
watti

Inlägg av watti »

Den fungerar upp till 2-3 cm över.. Igenom tex 20 sidor reklam... Med tryckkänslighet osv, Helt otroligt.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

1893 skickade tesla ström trådlöst. Ja, snart sänder de väl television genom luften också de trollkarlarna!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har ju ett rutnät i plattan, bestående av tunna trådar. I dessa skickas signaler på ett visst sätt (i fas, ur fas osv osv). I pennan eller musen sitter en detektor som känner av de magnetiska fält som finns kring trådarna och lite intelligentia kan räkan ut vilka trådar som ligger i närheten av musen/pennan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en mus med exakt samma princip som jag fick när jag prenumererade på en tidning på nätet för några år sedan. Väldigt smidigt att inte ha någon sladd som är i vägen eller batterier som tar slut eller måste laddas.

Den jag har har en lite större spole i sig i form av ihop rullad koppartråd som ligger längs med insidan på den. Den på bilden är mer modern eller i lite dyrare klass så den har inte på samma sätt utan den verkar istället ha en liten spole i dess mitt som du ser direkt till höger om rullen som fångar upp energin. I plattan sedan som man använder och har musen på så har även denna en spole i sig i ett visst mönster så att det är samma styrka överallt. Hur själva kommunikationen i sig sedan går till vet jag ej.

Musen jag har är optisk så den fungera precis som en vanlig optisk mus med sladd och skickar information om var musen är baserat på vilket håll underlaget rört sig från senast tagna bild som den tog. Det finns även den typen som soundbrigade nämnde och det kan kanske vara så denna är gjord då spolen som tar upp energin är så liten eller så är den helt enkelt mer effektiv än den jag har så den inte behöver vara så stor.
watti

Inlägg av watti »

ah tackar för alla svar :) Ganska coolt endå. Och tv, via radiovågor, nej nej nej de måste komma minst år 2046 för så utvecklat är väl inte elektroniken ennu 8) haha
Skriv svar