Jag har införskaffat en julklapp till mig själv - en asus eee 1000H (ber om ursäkt för att jag inte meddelat det hela i "senaste köpet-tråden)
Nåja i alla fall så vore det finnurligt med någon bra navigationsprogramvara så jag kan använda skapelsen för navigering i åkdonet.
Har tidigare kört med Route66 och Tomtom till pocket-PC, men de är ju så pytteliten skärm på pocket pc:n så det vore fränare med 1000h.
Någon som känner till lämplig navigationsprogramvara för PC? Alternativt om det nu på något sätt går att köra något konverteringsprogram för pocket-pc programvara?
Det finns en uppsjö med kartmjukvara för alla typer av bruk, marint, terräng, osv. Men för PC bruk är det dåligt med de som har ett enkelt o tydligt gränssnitt som gör att man kan slå in en adress när man står vid ett rödljus. Dvs typen som finns i små fristående GPSer (typ tomtom).
Jag kör med Microsoft Mappoint Europe 2006. Inte optimalt, men det gör jobbet.
Enkelt att lägga in en rutt, men ibland väljer det helt tokiga vägar, så man tvingas lägga in fler "stopp" på vägen för att det ska välja en lämpligare väg.
Dock har jag lite anorlunda krav än den normale GPS-användaren. Jag använder GPSen till att hitta vägar där det är tillåtet att köra 30 km/h (d.v.s. inte motorväg) samt att det måste vara tillåtet att köra med ekipage som är längre än 12 meter (mitt är 14 meter).
Vet någon ett bättre program för det ändamålet, säg gärna till
ristomemo skrev:Det finns en uppsjö med kartmjukvara för alla typer av bruk, marint, terräng, osv. Men för PC bruk är det dåligt med de som har ett enkelt o tydligt gränssnitt som gör att man kan slå in en adress när man står vid ett rödljus. Dvs typen som finns i små fristående GPSer (typ tomtom).
Kartblad lär man väl kunna inhämta från lämpligt annat program.
För egen del skulle det räcka med bra pilar som pekar dit man ska.
Helst skulle jag dock viilja ha någon TMC-modul till så man får upp trafikmeddlanden i klartext.
Walle skrev:
Dock har jag lite anorlunda krav än den normale GPS-användaren. Jag använder GPSen till att hitta vägar där det är tillåtet att köra 30 km/h (d.v.s. inte motorväg) samt att det måste vara tillåtet att köra med ekipage som är längre än 12 meter (mitt är 14 meter).
Max 30 Km/h och 14 meter långt... Kör du det där lilla tåget som åker runt på skansen?
TMC modul för PC finns här: http://www.cartft.com/catalog/il/1017
Men har tyvärr testat den själv, så vet ej vad det behövs för mjukvara. Fanns även en kombinerad GPSpuck/TMC modul.
Japp, kultrycket är nog aningen högt. Men hellre högt kultryck än för lågt
Bilen på bilden är en Cheverolet 1500, min nya bil är en 2500HD, så den klarar betydligt högre kultryck innan den börjar "knäa". Öht så är den betydligt mer lämpad att dra omkring trailern med, med tanke på att trailer + maskin väger sina modiga 5 ton
Ja håller man sig till 30 km/h så är det väl inte så kinkigt, men i 80 är det nog inte så himla kul när framhjulen lyfter för att det råkar vara ett gupp i en kurva:-)
För något år sedan använder jag Freedriver med kartor från Destinator3. http://www.freedrive.co.uk/ (sidan/forumet verkar uppdateras nu, men den fungerar väl så småningom.