Jag lutar lite åt att sätta i min SATA-300 hårddisk i en server med SATA-150 interface och funderar lite på hur mycket prestanda impact det skulle bli.
SATA-300 har en extern överföringshastighet på 300MB/s men läser man på om disken har den en "Intern överföringshastighet 145 MB/s".
Betyder det att jag ändå aldrig kommer att kunne utnyttja hela SATA-300 interfacet och att den kommer att lira lika bra på ett SATA-150 interface?
Jag förstår att man kan få bättre prestanda när den läser/skriver i cachen, men cachen på den här disken är förhållandevis ynklig. Endast 16MB till 1TB disk.
Vad tror ni? Funderingar? Tankar?
Intern vs Extern hastighet på hårddisk, sata-300.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Kollade på kul på komplett.se på WD VelociRaptor 150GB SATA-300, och det står ju att den har 300MB/s överföringshastighet, men kollar man på detaljerade specifikationer står det "126 MBps (intern)". Hastigheten lär ju knappast kunna vara större än hastigheten den har internt, eller har jag fel?
Hursomhelst så har jag både en 74GB- och en 150GB VelociRaptor, och jag upplever dem som betydligt snabbare än mina andra SATA-diskar. Dock sitter alla mina diskar på SATA-300-interface.
Hursomhelst så har jag både en 74GB- och en 150GB VelociRaptor, och jag upplever dem som betydligt snabbare än mina andra SATA-diskar. Dock sitter alla mina diskar på SATA-300-interface.