Felsökning av bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Det är inte säkert att du får bort varken kol eller regulator.
Många japanska generatorer behöver delas för detta.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Troligtvis måste den delas. Dessutom kan regulatorn vara fastlödd, men det är väl inget problem för en kille som hänger på elektronikforumet? :)

En ny generator (då det är en med vacuumpump) brukar kosta flera sköna tusenlappar (till en L200 pickup av äldre modell gick den på närmare 5000:- i inköpspris, dvs minst 8000:- inkl moms ut till kund)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Finns ju bilskrotar också. http://www.laga.se tex.
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

DjAlbert skrev: Jag lyckades köra 7 mil på bara batteriet i en 240 -80 en gång ..
5.5mil med en insprutare tkr jag är rätt bra med :D Visserligen med alla säkringar till ljus dragna utom helljus så han framför kunde uyppmärksammas på om nått hände och med rutorna nere :) Kör man fort kommer man längre :D

Iaf BOT, med största sannolikhet är det kolen som är slut pga en inte alltför vacker kollektor/släpring...

Min fina metod på äldre bilar som man inte vill kosta på: Demontera regulator/vad som behövs. Sen löda dit nya fina kol och slipa av kollektorn lite. Går iaf ett tag och kostar typ 10-20kr för kolen.
Skriv svar