Bytte nyss toner i min HP Laserjet 1160 skrivare.
Tonern innan som var slut körde jag ett bra tag efter att skrivaren rapporterat att den var slut.
Men i varje fall. Idag när jag skulle skriva ut så blev det kraftiga svarta horisontella streck över utskrifterna. Jag har skrivit ut ca 200 sidor nu, sedan bytet, och nu är det mest bara lite ute i högra kanten kvar av strecken. Men det stör mig något fruktansvärt. Eftersom jag använder skrivaren för att skriva ut layout för kretskort jag etsar, då vill jag verkligen inte få några defekter. Desutom stör det ögat när det är icke önskvärd svärta.
Kan och bör man rengöra något, eller är det något som är slitet?
Någon som vet?
Nu bytte jag tillbaka till min gamla toner, och då fungerar det utmärkt.
Mao tonern åker tillbaka på reklamation. Får hoppas jag hittar följesedeln bara..
Är det bara ett streck eller är det flera? Är det bara ett med exakt regelbundenhet så kan det ha kommit ljus på trumman så att den i värsta fall kan ha blivit förstörd just där.
Jag tycker inte det låter som att det har kommit ljus på trumman.
Ett A4-papper är 29.7 cm långt. Förutsatt att första och sista strecket inte är exakt i början och slutet på pappret så kommer trumman rotera drygt 7 varv över pappret, för enkelhetens skull gissar jag på 8 varv.
~30 / 8 = 3.75
Trummans omkrets skulle altså vara omkring 3.75 (7 varv ger 4.28 cm, 9 varv ger 3.33 cm).
3.75 / 3.14 = 1.19
Diametern på trumman skulle altså vara ca 12 mm, vilket jag tycker låter som en väldigt liten trumma. De flesta lasertoners jag har sett har en betydligt större trumma.
Rent omedelbart kommer jag att tänka på en gummivals fast det borde inte ha betydelse MEN magnetvalsen som drar fram pulvret brukar ligga runt den diameter samt vara en del av färgkassetten.
låter som överföringsvalsen där skrapkniven som normalt ger tunn och jämn tjocklek toner på överföringsvalsen, har legat och tryckt på gummivalsen under lång tid och gett det ett märke/fördjupning - det är nog därför den sakta försvinner nu när läget hela tiden ändras.
Nu har jag byt till kasetten jag köpte från en av HP's rekomenderade återförsäljare.
Och utskrifterna blir mycket bra, inga svarta streck alls. Synd att jag inte hittar kvittot för
den kassa toner-kasetten jag köpte