Skruv <--> bult
Min SAOL är gammal (1986). Kanhända att det har ändrats så någon med en nyare upplaga kan gärna kolla upp.
Må vara att NE är stort och stöddigt, men väger inte Svenska Akademien tyngre när det gäller svenska språket? Men det är intressant när SAOL och NE har olika uppfattningar.
Man kan ju tänka sig att de avdankade gamla språknördarna i SA inte har sett en skruv ens, men tyvärr är det de som bestämmer.
Må vara att NE är stort och stöddigt, men väger inte Svenska Akademien tyngre när det gäller svenska språket? Men det är intressant när SAOL och NE har olika uppfattningar.
Man kan ju tänka sig att de avdankade gamla språknördarna i SA inte har sett en skruv ens, men tyvärr är det de som bestämmer.
Tja, vad ska man säga. Allt som står skrivet väger defintivt inte tyngst.
Oavsett skriftens ord och fina bestämelser så är det inte värt ett skit när du
ska kommunicera med folk.
Skriver man läromedel och böcker i ämnet så ska det ju vara enligt
föreskrivna språkregler men det verkar ju ändå inte hjälpa......
Frågan är vad det kommer ifrån, själv har jag alltid fått höra att det heter
skruv så fort det finns gängor, men de flesta jag pratar med säger bult.
/ Tompa
Oavsett skriftens ord och fina bestämelser så är det inte värt ett skit när du
ska kommunicera med folk.
Skriver man läromedel och böcker i ämnet så ska det ju vara enligt
föreskrivna språkregler men det verkar ju ändå inte hjälpa......

Frågan är vad det kommer ifrån, själv har jag alltid fått höra att det heter
skruv så fort det finns gängor, men de flesta jag pratar med säger bult.
/ Tompa
- Mizzarrogh
Nitar är väl något helt annat ändå än det som nämnts här tidigare... 
Men, är ju klart, tar man en nit och låter bli att slå ut skallen på andra sidan så bör den således bli en bult då? he he...
Hmm... var platsar tex en saxsprint?
-----------------------------------------
Bult
Från Wikipedia
Bult kan syfta på
* en skruv i en sax
* bult (förbandsteknik), en ogängad cylindrisk kropp, med eller utan skalle (ibland felaktigt använt om skruv)
* en äldre benämning för armborstpil
* en artilleriprojektil som består av två halvor som hålls samman av en järnstång
* mäsk, se bultöl

Men, är ju klart, tar man en nit och låter bli att slå ut skallen på andra sidan så bör den således bli en bult då? he he...
Hmm... var platsar tex en saxsprint?
-----------------------------------------
Bult
Från Wikipedia
Bult kan syfta på
* en skruv i en sax
* bult (förbandsteknik), en ogängad cylindrisk kropp, med eller utan skalle (ibland felaktigt använt om skruv)
* en äldre benämning för armborstpil
* en artilleriprojektil som består av två halvor som hålls samman av en järnstång
* mäsk, se bultöl
Detta ämne diskuterades rätt så ingående på Byggahus.se för inte alltför länge sedan.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... ingar.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... ingar.html
I skolan har jag lärt mig att en skruv har gänga. Maskinlärarna förstod knappt vad folk pratade om när de beskrev något som innehöll en skruv, men använde ordet bult. Antagligen reagerade de på det sättet eftersom att betydelsen av orden var självklara för dem. Menar du en skruv? blev frågan.
Tillägger citat ur tråden hecke länkade till:
"Är man intresserad att benämna saker med deras rätta namn ska man nog följa Standardiseringskommissionens vokabulär.
Då blir ett fästelement utrustat med gängor en skruv hur den än ser ut. Ett avlångt, cylindriskt fästelement kallas för bult.
Att fästa uppmärksamhet på vad Svenska Akademien kallar för bult eller skruv, tycker jag är som att låta Kennelklubben bestämma vad NASA ska kalla saker för i sitt område.
Ämnet fästelement är smalt och intresserar inte så många, det är nog därför denna diskussion äger rum.
Per"
Tillägger citat ur tråden hecke länkade till:
"Är man intresserad att benämna saker med deras rätta namn ska man nog följa Standardiseringskommissionens vokabulär.
Då blir ett fästelement utrustat med gängor en skruv hur den än ser ut. Ett avlångt, cylindriskt fästelement kallas för bult.
Att fästa uppmärksamhet på vad Svenska Akademien kallar för bult eller skruv, tycker jag är som att låta Kennelklubben bestämma vad NASA ska kalla saker för i sitt område.
Ämnet fästelement är smalt och intresserar inte så många, det är nog därför denna diskussion äger rum.
Per"
Fann intressanta inlägg i det hecke länkade till.
Där finner man att en orsak till benämning bult kan vara den dåliga översättningen från engelskans bolt till bult.
Hittade även en äldre referens, som knappast är indoktrinerat av vårt moderna sätt att se på saker:
http://runeberg.org/nfab/0670.html typ 1800-talet.
Där är bult utan gäng.
Det verkar som SAOL fortfarande hänger samma betydelse på ordet bult i senare utgåvor. Således är det rumsrent, rent akademiskt, att kalla skruv för bult, även om inte tekniker gör det. Bultens personal kallar inte skruv för bult enligt ett inlägg i heckes länk.
Men det kan mycket väl ändras i kommande SAOL med tanke på intresset i frågan som snabbt förmedlas på internet.
Där finner man att en orsak till benämning bult kan vara den dåliga översättningen från engelskans bolt till bult.
Hittade även en äldre referens, som knappast är indoktrinerat av vårt moderna sätt att se på saker:
http://runeberg.org/nfab/0670.html typ 1800-talet.
Där är bult utan gäng.
Det verkar som SAOL fortfarande hänger samma betydelse på ordet bult i senare utgåvor. Således är det rumsrent, rent akademiskt, att kalla skruv för bult, även om inte tekniker gör det. Bultens personal kallar inte skruv för bult enligt ett inlägg i heckes länk.
Men det kan mycket väl ändras i kommande SAOL med tanke på intresset i frågan som snabbt förmedlas på internet.
- Mizzarrogh
När jag gick i skolan (i slutet på 70-talet) så fick vi lära oss att skruv har gänga och att bult inte har någon gänga. Detta ingick i den vanliga teknikundervisningen.
Det är väldigt sällan jag hör någon kalla skruv för bult. De få gånger detta sker så handlar det om grövre dimensioner: M6-skruv, M24-bult. Jag har nog aldrig hört någon tala om bult då det rört sig om dimensioner under M12.
Det är väldigt sällan jag hör någon kalla skruv för bult. De få gånger detta sker så handlar det om grövre dimensioner: M6-skruv, M24-bult. Jag har nog aldrig hört någon tala om bult då det rört sig om dimensioner under M12.