Beställa 4-lagers mönsterkort, till vad?
- Illuwatar
- Kontakt:
Nu börjar det likna något. Går nog inte göra förstärkardelen mer kompakt utan att flytta komponenter till undersidan. Vill du göra en kompakt kylning som inte hänger utanför fungerar en tjockare alu-plåt (typ 4 mm tjock) som du vinklar 90 grader så den delvis täcker kortets ovansida. Då behöver du inte klossen som är inritad på bilden. Körs kretsen på en knapp tiondel av specad maxeffekt blir kylningen inte lika kritisk.
-
Mindmapper: Detta kretskortet är till min robot som ska delta i Robot-SM, så där finns inte plats till så mycket mera, och sen vill jag få iväg den så fort som möjligt. Men sen har jag en till prototypserie, så under förutsättning att detta kretskortet inte får allt för många buggar så att jag måste göra ett nytt så kan jag använda den andra till ett lite större exprimentkort eller liknande där jag har alla dem sakerna 

Nu har jag en ny fråga, på ingången till den lilla förstärkaren (LÄNK) tänkte jag ha två insignaler, en från MP3 spelaren och en från PIC'ens IO. Så min tanke va att köra båda signalerna genom varsin diod (så det blir som en analog OR-krets). Men sen kom jag på att spänningsfallet där kanske ställer till det lite? Och om det fungerar, går det bra med en vanlig 4004-diod?
Förresten, jag kom på att det sitter ju en konding på förstärkarens ingång, så störmen måste ju kunna gå åt båda hållen.. Hur löser man då detta?
Mvh. Danne
Förresten, jag kom på att det sitter ju en konding på förstärkarens ingång, så störmen måste ju kunna gå åt båda hållen.. Hur löser man då detta?
Mvh. Danne
-
Ska du ha en diodswitch så måste du förspänna den som ska skicka igenom signalen med en likspänning. I övrigt så låg nivå på signalen att dioden inte öppnar av signalen. Du behöver alltså något som kopplar den likspänningen till den signalväg du vill använda. Är det så du tänkt?
Småsignaldioder (switchdioder) t.ex. 1N4148 är ett bättre val.
Ett annat sätt att lösa det på är med en summationsförstärkare (op) innan förstärkaren. Eller mekaniska omkopplare.
Småsignaldioder (switchdioder) t.ex. 1N4148 är ett bättre val.
Ett annat sätt att lösa det på är med en summationsförstärkare (op) innan förstärkaren. Eller mekaniska omkopplare.