Krets med slagcylinder, magnetventil 2st brytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Murra

Krets med slagcylinder, magnetventil 2st brytare

Inlägg av Murra »

Hej!

Edit:
Hej o hå nu är projektet igång ige efter lite vila.
jag har beslutat för att köra med PLC istället dock är jag helt färsk på detta. Finns det någon som kan hjälpa till lite med ett schema? =)
Kretsen kommer nu innehålla 3st brytare (profil på plats, cyl uppe och cyl nere)
Cylindern skall vara uppe tills man stoppar i profilen och då skall cylindern gå ner och sedan upp igen. Cylindern ska inte gå ner igen för än man stoppar i en ny profil och aktiverar brytaren igen.

Med vänlig hälsning

slutedit:
Jag har ett litet projekt som jag vill lösa utan användning av plc så därför vänder jag mig till er då jag är novis inom detta.

Jag har en aluprofil som skall stämplas med hjälp av en pneumatiskslagcylinder.

Tanken var att när jag sätter aluprofilen mot en brytare så aktiveras magnetventilen och cylindern går ner. För att cylindern ska kunna gå upp så måste jag ha en brytare som säger att cylindern är i ändläge. Men då kommer ju magnetventilen aktiveras igen när cylindern vänder då den första brytaren fortfarande är aktiverad.

Så hur ska jag lösa detta då jag bara vill få ett slag per intryckning på första brytaren?

Brytare nr ett ska gärna ha en noggrannhet på 0,05mm. Men om inte det går att hitta så löser jag det med utväxling.

Med vänlig hälsning
Tommy
Senast redigerad av Murra 5 februari 2009, 09:48:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte ha en jigg där du ställer in anslaget till dina hundradedelar.
Vet ju inte hur det ser ut men första brytaren ser ut som överkurs för detta.
Sen ge 'order' om att stämpla osv....
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En vanlig brytare till cylindern som ger en nogrannhet på hundradelar kan du glömma.

I övrigt får du använda hjälpreläer som reglar bort en ny start tills du ger en ny startorder.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fjäder retur på cylindern?
(alt, en fjäder på vardera sidan som lyfter kolven om den ej har inbyggd returfjäder men hade det gällt nya prylar är ju valet enkelt då dessa modeller med färdig fjäder retur är både enklare och billigare än dubbelverkande cylindrar)

Detta borde gå att lösa helt utan elektronik med pneumatiska ventiler, tex häftapparater för kartonger och liknande funkar ju på detta vis som du beskriver, dvs en cylinder (som dock aktiveras av en pneumatisk fottrampa, men här kan vi ju då tänka oss att ventilen sitter strax bakom cylindern och aktiveras av tex ett metallbläck som trycks upp när stycket införes)

Du skulle ju också tex kunna använda returluft från cylindern som indikator istället.

Kan springa upp och kolla litet hur det är gjort på häftapparaterna i morgon om det blir tillfälle.
Murra

Inlägg av Murra »

Hej hej!
Tack för svaren, jag vill inte ha "manuell" start då det tar för mycket tid. ja det verkar ju intressant med häftapparaten.
Murra

Re: Krets med slagcylinder, magnetventil 2st brytare

Inlägg av Murra »

Hej o hå nu är projektet igång ige efter lite vila.
jag har beslutat för att köra med PLC istället dock är jag helt färsk på detta. Finns det någon som kan hjälpa till lite med ett schema? =)
Kretsen kommer nu innehålla 3st brytare (profil på plats, cyl uppe och cyl nere)
Cylindern skall vara uppe tills man stoppar i profilen och då skall cylindern gå ner och sedan upp igen. Cylindern ska inte gå ner igen för än man stoppar i en ny profil och aktiverar brytaren igen.

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske en cylinder med högt inflöde och fjäder retur, sedan en ventil (Edit: Solenoid eller mekanisk som drar snabbt) med stort genomgångs flöde?
(funkar inte det måste man nog ha någon form av mekanisk (fjäderdriven) slaganordning, tror jag, kanhända man då istället får göra som så att cylindern "drar upp" denna istället för att klippa till själv (vetefanken om inte kartonghäftapparaterna i själva verket funkar så, antagligen så släpper den fjädern automatiskt då mekanismen befinner sig i sitt översta läge och "häftpistolen" löser ut, sedan fjäder retur på cylindern, som således även fungerar som spännarm på vägen upp/ned (altså typ som en vanlig häftpistol fast mycket större och spänns medelst tryckluft istället för handkraft pressa ned handtaget_))

Edit: Om det inte funkar med enbart cylinder så kanske man helt enkelt kunde bygga om tex en kraftig häftpistol (typ de stiftpistoler som är avsedda för finsnickeri och möbelklädsel (och monterar cylindern så den trycker ned spännarmen till fjädern via en hävstång (eller hål borrade i handtaget...), eller en beggad kartonghäftapparat... också sätter du stämpeln fast på slaghuvudet (borde gå med litet pyssel, tycker man) )
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkade bara vara en ganska lång hävarm och en stor dubbelverkande cylinder (typ 90 eller 100 mm inner diameter) i den längre änden på hävstången sitter slaghuvudet. När man trycker ned fottrampan (här då således kanske enhorisontellt monterad ventil med ett D-format böjt metallbleck som trycks uppåt eller nedåt av ämnet när det införes) öppnar således ventilen fullt flöde, när den släpps ett mindre flöde (eller fjäder retur (om fjäder retur får helt enkelt kvarvarande luft i cylindern gå rakt ut, ev genom en ljuddämpare om så önskas (även detta korrekt enligt tillverkarens hemsida))) för återgången.

Hävstången fungerar nu som en hammare, kan nog inte bli enklare. :tumupp:
(kom ihåg att balansera in den bara så att slaghuvudet hamnar horisontellt om ni vill ha snygga merkeringar, alternativt en lös stämpel som hänger på en fjäder i en hylsa som huvudet får slå på (något som vi brukar använda för handstämplar till metall, fjädern är helt enkelt tex en tillböjd bit borståls plåt som sitter nitat/skruvad i ena änden och i den andra ligger löst inpassad i en skåra i stämpelskaftet, sedan klipper man helt enkelt till med en hammare på stämpelns nacke, varpå den således fjädrar upp av sig själv sedan, hylsan är hopsvetsad av plattjärnbitar och en L-formad (smidd eller svetsad) vinkel av vanlig fyrkant, etc så stämpeln kommer upp i önskad höjd))
Skriv svar