Varför måste man välja?
Personligen kör jag mycket och helst i ARM men det går lika bra med PPC, SH, x86, MIPS, AVR mfl, och för att kunna använda mig av andras finurliga lösningar behöver jag nu också lära mig PIC. Kan inte säga att den ena verkligen är så mycket bättre än en annan.
Det som avgör är kundens erfarenheter, applikationen, vem som ska underhålla grejorna, produktens livslängd, utvecklarnas erfarenheter (ifall utvecklarna != kunden), pris på den för applikationen mest lämpade hardware och en massa andra faktorer.
Möjligtvis att det är något lättare att svara på vilken som är bäst av PIC/AVR/Parallax/...
än att ge frågan till svaret 42, men det ligger nog i samma härad i min mening.
Vilket språk man väljer är ju samma egentligen, beroende på vad man ska göra så tex:
* C, Basic, mfl tar större plats i minnet. Så när man vill ha plats med allt i det lilla minne som finns tillgänglig i en microcontroller alá PIC, AVR mfl så har man kanske inte ens lyxen att få välja, man blir helt enkelt tvungen att koda i assembler.
* Ifall man ska koda en generell rutin för att lösa ett generellt problem, kanske man helt enkelt blir tvungen att göra det i C för att det ska vara portabelt (annars blir det parallella lösningar per arkitektur, dvs AVR, PIC, ARM, PPC mfl)
Vi kan också gå vidare och prata OS (för host och för target..) samma sak här med
Ifall trådskaparen ska börja med något och känner för PIC, that's the way to go!
Och snöa inte in på enbart C el assembler, du behöver minst bägge