LED Termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Helt klart intresserad, ang. plexit så finn det tonad plexi på http://www.fermprodukter.se/index.php?o ... Itemid=110
5 mm Acryl rökfärgad. Plexiglas brun 802 ca 760 x 330 mm 170 stycken 30:-/styck
Tiden att det skall vara före jul är inte så viktigt för mig, det är viktigare att det blir bra :)
Någon plexibit kan jag väl också hjälpa till med.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag håller med, det är viktigare att det blir bra än att det blir före jul...

Mina tips:

1. Svagt tonad plexi målas svart på baksidan och text/symboler fräses sedan genom det svarta bakifrån. (Per du har väl erfarenheter här?)
2. Gör både kretskort- och plexistorlek efter en befintlig ram från IKEA så blir det billit att få till något snyggt. Ta en modell med många färger och träslag så man själv kan välja...
3. Gör det möjligt att mata via USB så man slipper vårta.

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ikea har ingen ram som är såpass avlång som den här termometern, och ska man inte ha den avlång blir det väldigt massa döutrymme?

Jag är iaf fortfarande intresserad av en LED-termometer, och bra är viktigare än före jul.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

pcmper: Ska komma ihåg det där stället. Vad gäller tjockleken så skulle det behöva vara 3mm för det blir annars för stort avstånd mellan det frästa mönstret och lysdioderna = om man tittar från sidan sitter inte lysdioderna i mitten av mönstret...

PeterH: Det där med att måla plexit är en idé, men jag tror det blir bättre om det är vanligt plexi för att få helt "vita" linjer. Men på det sättet skulle man alltså kunna skippa det mörka plexit helt...
Det ska vara en mjuk platta mellan plexi och kretskort (idag: en wellpappskiva), denna skulle ju kunna vara svart utifall färgen lossnar på vissa ställen. Några förslag på vad man skulle kunna använda som mellanlägg?

Visst skulle det vara underbart att använda en färdig trälösning, men det kan bli svårt att hitta något med passande storlek. Vad det än blir lär det behöva moddas eftersom det bygger på att plexi, mellanlägg och elektronik sitter tillsammans.

Att få den att drivas med USB borde inte vara några problem för hela kortet använder 5V. Får kolla med strömförbrukningen bara. Måste man kommunicera med USB-porten för att få 500mA eller kan man få det genom att "bygla" på nåt sätt?

Det verkar vara av större intresse att ta det lugnt och få det bra så troligtvis blir det inga färdiga grejjer före jul. Känner själv att det blir lite smått omöjligt eftersom det är leveranstid på det mesta.
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Det är bara att koppla in för att använda de 500 mA från USB
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Zlim00: Är du säker på det? Jag va rätt säker på att man behövde be om "tillstånd" av datorn för att kunna plocka ut mer än 200mA eller något sånt.. Åtminstone på nyare moderkort.
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Så kan det kanske vara. Jag gjorde antagandet att "om jag får ström kan jag nog få max". Borde gå att testa med ett 10Ohms motstånd
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

För några veckor sen skulle jag pyssla lite med mina barn, det blev att bygga en "discolampa" fast jag vet inte hur mycke disco det är med fem lysdioder med konstantljus :roll:
Kommer faktiskt inte ihåg om jag läst den här tråden innan men likheterna blev stora.
Jag gerade ihop en liten eklåda med ett spår för aluminiumpåten på framsidan,
kanske inspirerar lite till det här bygget?
Bild
Bild
Senast redigerad av POS 8 december 2008, 22:02:18, redigerad totalt 1 gång.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Ett projekt jag missat!
Jag tycker att spänningsmatning via USB är bra, och om det går att välja mellan loggnig på SD-kort och RS232 så är det ännu bättre!

Det finns inte så många fristående loggningslösningar där man kan koppla in flera sensorer, och slipper ha en dator igång. Väggvårtor med USB är ju väldigt vanliga idag, DX har för 3-4$.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vad snyggt det blev POS. Jag är ju väldigt sugen på att ha en ram av ek eller i alla fall nåt snyggare träslag, men det kostar ju lite extra och är lite klurigare att jobba i.

larky: Tack för tipset... Då behöver man ju bara USB-kontakten i termometern och kan skippa DC-jack (spänningsmatningskomponenter också?) och så får man välja själv hur den ska matas.

Jag funderar på att sätta dit en liten backup-del som kan driva AVRen när termometern är strömlös. Då stänger man ner själva LED-delen och bara kör loggningsbiten i nån sorts energispar-mode. Förslag på batteri eller lösning på detta?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nu har jag lyckats uppdatera lite, även om den inte riktigt är klar än.

Det jag har gjort är:
- Fixat CNC-fräst plexi
- Betsat trät
- Uppdaterat mjukvaran så att lite fler funktioner är inlagda

Bilder:

Bild Bild Bild

Angående hålet igen så ska alltså en sensor in där... Egentligen vill jag ta bort det, men hur jag löser det får vänta lite.

Plexiskivan är inte perfekt fräst. Det är några grejjer med texten som ska justeras.

Tyvärr så råkade jag repa plexit när jag höll på att fila så det lyser lite extra blått nere till höger

Jag upptäckte att det är lite för få lysdioder på sidan för att lysa upp mönstret. Tanken är att till nästa version ha möjlighet till ca 10 "omgivningslysdioder" som man kan sätta hur man vill. 5st på varje sida tror jag är ganska bra.

Just nu så har de röda 68ohm och blåa 150ohm.
Detta ska ändras sen när jag orkar skruva isär hela igen. Jag tror ungefär 100ohm blir bra för de blåa.

Angående byggsatsen så väntar jag lite på prisuppgifter, får se vad som händer efter nyår. Nu är det ett par skolgrejjer kvar, sen är det jullov!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Mycket tjusigt. :D
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Snyggt!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du kollat strömförbrukningen så att USB klarar alla dioder? Speciellt om du planerar extra bakgryndsdioder...

Ser mycket bra ut.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har tyvärr inte mätt. Har ingen sån multimeter här hemma. Ska försöka komma ihåg att ta med någon dag. Snabbt räknat så blir det typ 400mA för lysdioderna med den styrkan jag har nu.
Skriv svar