Då var det dags för nya idéer... vill bygga elverk
Då var det dags för nya idéer... vill bygga elverk
Har lite för mycke tid (pluggar 6 timmar i veckan och orkar inte leta jobb). Har länge funderat på att bygga mig ett litet elverk, inget avancerat alls. Vore trevligt om man kunde få ut ca 100 watt eller så.
Tanken är följande:
En metanolmotor (glödstift), en hemmasnickrad generator.
Generatorn byggs helt från grunden enligt principen de använder på www.otherpower.com . Tror jag ska satsa på en AC-generator och sen likrikta. Problemet är snarast det ruggit höga varvtalet på modellmotorer. Det lär ju flyga magneter om man sätter fart på den med 10 000 varv per minut...
Det är som alltid svårt att hitta transmisioner och mekanik i den storleken som klarar varvtalet.
Vad tror ni?
Tanken är följande:
En metanolmotor (glödstift), en hemmasnickrad generator.
Generatorn byggs helt från grunden enligt principen de använder på www.otherpower.com . Tror jag ska satsa på en AC-generator och sen likrikta. Problemet är snarast det ruggit höga varvtalet på modellmotorer. Det lär ju flyga magneter om man sätter fart på den med 10 000 varv per minut...
Det är som alltid svårt att hitta transmisioner och mekanik i den storleken som klarar varvtalet.
Vad tror ni?
Är medveten om både värmeproblemet och den redan från början korta livslängden hos dem. Värmen borde gå att fixa, en liten propeller eller liknande på drivaxeln, det tar lite kraft men annars dör den direkt.
En gräsklippare är för stor. har iofs en motorsåg liggande, men tycker även att den är stor.
Man kan se hela grejen som ett kraftverk i fickformat. Kommer med största sannolikhet aldrig att använda det efter att det är byggt och provkört, det är ju bygget som är kul...
En gräsklippare är för stor. har iofs en motorsåg liggande, men tycker även att den är stor.
Man kan se hela grejen som ett kraftverk i fickformat. Kommer med största sannolikhet aldrig att använda det efter att det är byggt och provkört, det är ju bygget som är kul...
Vill man köpa ett billigt elverk för att ha tillgång till ström så säljer
Jula ett litet tvåtakts verk för 995 kr
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-740016
Rusta har sålt ett liknande men som var på 60 hz men priset var samma 995 kr
båda är made in China
klart det är roligare o bygga själv men då ska man ju ha tillgång till billiga delar att bygga av.
/ Minus
Jula ett litet tvåtakts verk för 995 kr
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-740016
Rusta har sålt ett liknande men som var på 60 hz men priset var samma 995 kr
båda är made in China
klart det är roligare o bygga själv men då ska man ju ha tillgång till billiga delar att bygga av.
/ Minus
En normal glödstiftsmotor ger sin maxeffekt vid minst 25000 rpm (och då låter den vackert ska ni veta). Den brummar inte. Den morrar inte. Den visslar!Andy skrev:Om den "bara" gör 10000 rpm så kan du köra med en växelströmsgenerator till en bil, den klarar det utan problem.
Lite beroende på vilken motor du väljer så måste du nog upp i nästan maxvarvet om du ska kunna få ut 100 W efter förluster. Kanske finns det någon metod att få ut ström från den utan att växla ned? Spole och permanentmagnet? Vad vet jag? Se till så att allt blir extremt bra balanserat och få till kylningen.
Bilgenerator (3 -fas) brukar de flesta använda.
I USA funkar det ju som bara har 110 Volt, men jag vet inte om de
klarar över 200 Volt...
Motorn får vara nåt som klarar att gå timme ut å timme in.
På jobbet (Försvaret) har jag 2 elverk, men de är på 40 kVA styck så de ser lite annorlunda ut....
En bilgenerstor snurra faktiskt fort. Tänk att bilmotorn gör 5000 varv ibland.
Sen växlas det upp eftersom remskivan är liten på generatorn
I USA funkar det ju som bara har 110 Volt, men jag vet inte om de
klarar över 200 Volt...
Motorn får vara nåt som klarar att gå timme ut å timme in.
På jobbet (Försvaret) har jag 2 elverk, men de är på 40 kVA styck så de ser lite annorlunda ut....
En bilgenerstor snurra faktiskt fort. Tänk att bilmotorn gör 5000 varv ibland.
Sen växlas det upp eftersom remskivan är liten på generatorn
många funderingar har man haft på detta området
har byggt traktordrivna synkronelverk på 5 kw
dieseldrivet på 70 kw
har några vanliga med
nu så är jag på ungefär samma funderingar och det kommer bli på detta
sättet
röjsågsmotor eller motorsågsmotor och en kraftig bilgenerator
detta i en enhet, med en servo som reglerar gasen för rätt spänning ström varvtal
detta kommer vara en mobil batteriladdare
sen kan man koppla det mot ett batteri och växelriktare
glöm modellmotorerna, om du måste ha det litet kolla efter en liten bensinmotor, kostar ca 500 spänn om du går in på någon firma som grejjar med motorsågar och dylikt, en liten bilgenerator borde gå att ta från någon japanare
har byggt traktordrivna synkronelverk på 5 kw
dieseldrivet på 70 kw
har några vanliga med
nu så är jag på ungefär samma funderingar och det kommer bli på detta
sättet
röjsågsmotor eller motorsågsmotor och en kraftig bilgenerator
detta i en enhet, med en servo som reglerar gasen för rätt spänning ström varvtal
detta kommer vara en mobil batteriladdare
sen kan man koppla det mot ett batteri och växelriktare
glöm modellmotorerna, om du måste ha det litet kolla efter en liten bensinmotor, kostar ca 500 spänn om du går in på någon firma som grejjar med motorsågar och dylikt, en liten bilgenerator borde gå att ta från någon japanare
Mitt tips är tystare, lite annorlunda och ger mera arbete för den som önskar.
Köp en liten begagnad utombordare typ 2hp, finns både vatten och luftkylda. Det kan ju gärna vara en med defekt växelhus. Tillverka en adapterplatta för avgas som inte blandar kylvattnet med avgaserna och plocka dit en bra ljuddämpare. Rotera förgasaren så att man kan vända upp motorn. Är det en vattenkyld så behövs en kylare och en annan vattenpump som är mera lämpad för slutna. Kanske lite mera jobb men den tål att gå kontinuerligt och är tyst med rätt dämpare. En luftkyld är kanske enklare att få till....
Eller så skaffar man en kombinerad likströmsgenerator/startmotor (dynastart) o kopplar in den till en B&S och ett par batterier. Elektronik ser sedan till att starta elverket automatiskt när laddningsnivån sjunker i batterierna. Då kan man nyttja denna i ex sommarstugan och alltid ha tillgång till ström. 230v får man då kanske ifrån en växelriktare som ger önskad kvalite på spänningen.
Mikael

Eller så skaffar man en kombinerad likströmsgenerator/startmotor (dynastart) o kopplar in den till en B&S och ett par batterier. Elektronik ser sedan till att starta elverket automatiskt när laddningsnivån sjunker i batterierna. Då kan man nyttja denna i ex sommarstugan och alltid ha tillgång till ström. 230v får man då kanske ifrån en växelriktare som ger önskad kvalite på spänningen.
Mikael
Många tips blev det.... Har ånnu inte gett upp idén med metanol. men inser problemen... Har en motorsågsmotor liggande det kanske vore nåt? Klarar en vanlig motorsåg att driva en bilgenerator? Blir dock inte fickstorlek, och då är det nästan lika bra att köpa ett billigt elverk om man behöver ett...