Skruv <--> bult
Skruv <--> bult
--------------------
Lyfte ur en skruvad bult-diskussion från den här tråden och placerade den här.
//Jimmy
--------------------
Jag vill påpeka att det jag tror du menar med att "bulta fast" nog korrekt benämns att skruva fast. Maskinelementet heter skruv både om den är en M2 eller M50 på flera kg. En bult är ett cylinderformat föremål med hatt. Bulten liknar maskinskruven, fast saknar gänga. Den används t.ex. för att koppla en kärra på ett fordon, ofta med sprint som säkring.
Lyfte ur en skruvad bult-diskussion från den här tråden och placerade den här.
//Jimmy
--------------------
Jag vill påpeka att det jag tror du menar med att "bulta fast" nog korrekt benämns att skruva fast. Maskinelementet heter skruv både om den är en M2 eller M50 på flera kg. En bult är ett cylinderformat föremål med hatt. Bulten liknar maskinskruven, fast saknar gänga. Den används t.ex. för att koppla en kärra på ett fordon, ofta med sprint som säkring.
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
En gammal svensk beteckning är nyckelskruv, en nyare T6S.Meduza skrev:Det ena är en Träskruv och det andra är en Maskinskruv...
Men om nu bultar är sådana med sexkantig skalle, vad kallar du då det som egentligen heter fransk träskruv
Utrikes har detta hetat "wrench screw" sen urminnes tider, därav svenska uttrycket franskskruv eftersom några trodde det var "french screw" istället för "wrench screw" och uttrycket franskskruv blev populariserat...
Man lär nog få fråga efter "franskskruv" eller "träskruv med sexkanthuvud" ändå på lokala järnhandeln trots att sagda skruv har väldigt lite att göra med frankrike...
Det här med bult kontra skruv, det har varit ett accepterat populariserat uttryck att kalla skruven i ett gängat skruvförband för bult, vi hade ju också ett stort svenskt företag i metallskruvsbranchen som hette just bulten och detta har kanske cementerat det populariserade uttrycket.
Man hör ofta uttrycket "bulta ihop" och i USA "bolt it together" och jag tror att väldigt få missuppfattar tanken och tror man ska sätta ihop grejorna med :
Skruv har gängor, det har inte en bult, det där fick man sej ju islaget i gymnasiet och det sitter än, trots att folk inte fattar vad man menar när man kallar stora skruvar för skruvar och inte bultar.
Vagnsbulten är väl dock ett undantag, den heter ju bult fast det är en skruv. (men vagnsskruv är väl också ok.)
Vagnsbulten är väl dock ett undantag, den heter ju bult fast det är en skruv. (men vagnsskruv är väl också ok.)
Intressant detta med uppfattningen att en bult inte har gänga.
Må vara att Hallstahammarföretaget Bulten har haft fel namn i något hundra år, eller att de började med bultar, utan gäng då.
Tittar man i vad som måste anses som ett rättesnöre i det svenska språket, SAOL, så finner man följande:
bult -en -ar s. metallpinne med huvud o. gängad nederdel för hopfogning m.m.
Kan det inte vara att detta med att huruvida det ska kallas bult eller skruv har blivit något av en vandringssägen? Eller finns det referenslitteratur att kolla i för att komma fram till ett påstående som strider mot SAOL?
En annan sak. Kan det inte vara så med vagnsbulten att den en gång i tiden har hetat vangskruv eller vangbult? Känns rimligt med tanke på den runda skallen som hamnar på trappsteget och skruvas mot vangen. Men det var bara en egen teori....
Må vara att Hallstahammarföretaget Bulten har haft fel namn i något hundra år, eller att de började med bultar, utan gäng då.
Tittar man i vad som måste anses som ett rättesnöre i det svenska språket, SAOL, så finner man följande:
bult -en -ar s. metallpinne med huvud o. gängad nederdel för hopfogning m.m.
Kan det inte vara att detta med att huruvida det ska kallas bult eller skruv har blivit något av en vandringssägen? Eller finns det referenslitteratur att kolla i för att komma fram till ett påstående som strider mot SAOL?
En annan sak. Kan det inte vara så med vagnsbulten att den en gång i tiden har hetat vangskruv eller vangbult? Känns rimligt med tanke på den runda skallen som hamnar på trappsteget och skruvas mot vangen. Men det var bara en egen teori....

- Mizzarrogh
Mmm... "bult" är också det ord jag hört användas mest i dagligt tal, tex "bult förband" etc. men kan dock ej svara på om det är korrekt eller ej.
Men, vad är då skillnaden mellan en sådan bult som beskrivs här och en sprint, eller tapp tex?
Fräsen, har sett tidiga hemsmidda varianter av den även på vagnshjul och andra detaljer, men har ingen aning om vad namnet ursprungligen syftat på.
Edit: Bearing han emellan.
Men, vad är då skillnaden mellan en sådan bult som beskrivs här och en sprint, eller tapp tex?
Fräsen, har sett tidiga hemsmidda varianter av den även på vagnshjul och andra detaljer, men har ingen aning om vad namnet ursprungligen syftat på.
Edit: Bearing han emellan.
Sprint är väl det som sätts i bultens hål för att förhindra att den lossnar. Fast, enligt NE:s definition låter sprint faktiskt som att den är en bult. Tapp finns inte med i NE.
sprint
sprint, maskinelement utformat som tapp eller stift, vanligen av metall, som skjuts in i hål i två för samverkan avsedda detaljer, som därvid sammankopplas.
Här är Svenska Akademiens ordbok. Jag förstår dock knappt texten i deras definitioner.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
sprint
sprint, maskinelement utformat som tapp eller stift, vanligen av metall, som skjuts in i hål i två för samverkan avsedda detaljer, som därvid sammankopplas.
Här är Svenska Akademiens ordbok. Jag förstår dock knappt texten i deras definitioner.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/