Lite installations frågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Lite installations frågor.

Inlägg av orvar-e »

Skulle här på kvällskvisten koppla in en radiostyrd brytare i en trappkoppling. Det sket sig, målet är att kunna slå av och på lampan från samtliga tre ström ställarna. Jag är med på att jag måste koppla så att radiobrytaren styr ett relä för att få möjlighet till NO och NC. Men sen skiter det sig.

http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2sv57S

Min trappkoppling ser ut som bilden visar, hur meckar jag in en brytare så att jag kan tända och släcka från alla tre, utan ett bistabilt relä.
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Du ska ha en växlande brytare, med två "in" och två "ut". Det brytaren ska göra är att antingen släppa igenom strömmen rakt igenom, eller korsat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och det är rätt viktigt att den verkligen bryter innan den sluter. Kör INTE med två enpoliga reläer (eftersom de inte bryter samtidigt) för då är risken stor för kortis.

När vi bygger polväxlingar på jobbet så har vi alltid brytare med tre lägen och "off" i mitten just för att minska risken för kortis.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Onkelberg -> Jag är med på att det behövs ett relä med dubbla poler, men sen tar det stopp. Kan du rita upp hur du menar kanske?

Nerre -> Jag har nog bara två lägen på min brytare pga att två av dem är vanliga trappbrytare och den tredje ett relä.
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Ett enkelt schema:

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

orvar-e skrev: Nerre -> Jag har nog bara två lägen på min brytare pga att två av dem är vanliga trappbrytare och den tredje ett relä.
Ja men de brytare som är gjorda för sånt där är ju också gjorda så att de inte riskerar att kortsluta.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tackar för schemat Jerjo2 den förtydligade en hel del.

Nerre -> Tänkte inte på att det bara var vanlig polväxling på "B" brytaren. Ibland krånglar man till det för sig. :)
Det går inte att få till en kortis över "B" brytaren hur man än tabbar sig, om man kopplar lampan i serie sådär.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Så här vart det.

Bild

Det lustiga är att jag kan aldrig veta om lampan kommer lysa eller inte efter ett ström avbrott när man använder reläer på det där viset. B brytaren är säg radio-styrt med Wavemaster, det andra relät styrs via en touchknapp o klenspänning.
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Det går väl att modifiera? ;) Mät spänningen strax efter att strömmen är tillbaka, om sedan förväntat != aktuellt värde så skickar du en puls mot något av reläerna =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

orvar-e skrev: Det går inte att få till en kortis över "B" brytaren hur man än tabbar sig, om man kopplar lampan i serie sådär.
Jo, om man sätter dem åt andra hållet jämfört med orvars senaste bild och de två kontakterna inte slår om samtidigt kan det bli kortis. Om t.ex. den övre slår om innan den nedre så blir det kortis. (Så som orvar ritat så kortsluter blir kortslutningen åt det ofarliga hållet.)
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Hm, kortslutning är nog lite fel ordval, för någon kortslutning blir det ju inte, även om det finns en risk att bägge trådarna kan bli strömförande samtidigt. Fast det är ju samma fas i båda i vilket fall som helst, så differensen mellan trådarna är ändå 0 V.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Orvar: Man bryter ALDRIG ALDRIG ALDRIG nollan som du gjort i ditt schema.

Byt plats på Nolla och Fas så är det lite mer ok. Dock så skulle ju en elektriker eller försäkrings/brandutredare antagligen få spel om dom fick se det där...

Korsströmbrytare som jerjo2 ritade är helt rätt lösning!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mm .... jag såg det när jag redan postat bilden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Onkelborg skrev:Hm, kortslutning är nog lite fel ordval, för någon kortslutning blir det ju inte, även om det finns en risk att bägge trådarna kan bli strömförande samtidigt. Fast det är ju samma fas i båda i vilket fall som helst, så differensen mellan trådarna är ändå 0 V.
Ja, det har du rätt i, tankefel av mig.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har kopplat in ett relä enligt schemat ovan, gick otroligt bra. Slipper lyfta på häcken för att släcka ljuset eller irra i mörkret. :D
Skriv svar