Strömförsörjning till bildator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Björne

Strömförsörjning till bildator

Inlägg av Björne »

Fick en PCM-5824 igår av en kompis, tänkte jag skulle bygga en bildator av för att spela lite låtar på.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska fixa strömförsörjningen till datorn, har tittat på någon micro/pico PSU. Skulle nog funka bra, men de är dyra och inte så roliga. Så jag söker nu efter någon billig och stabil lösning. Tar gärna fram den gamla lödkolven om det behövs. Så om ni har några bra tips på lösningar lyssnar jag!
http://www.emacinc.com/Public/pcm5824.pdf
Moderkortets power supply: +5V(max 4 A) och +12V
Sen står det något om Auxilary power supply: -5V och -12V som jag inte riktigt har koll på vad det är.
Björne

Inlägg av Björne »

Den ser ju "Idiotsäker" ut, men L200 kretsen klarar bara 2A, skulle behöva upp till 4A. Har letat lite efter någon krets som kan ersätta L200 men hittar bara kretsar som klarar upp till 3A. Man kanske kan parallellkoppla 2st L200 kretsar eller något :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

titta på LM317 appnötter? där har man hjälptrissa för dom större strömmarna - det finns en massa bra omvandlare som klarar lite högre effekt - en del av dessa switchade för låg värmebildning och hög verkningsgrad.
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har ett ganska likvärdigt kort som detta, (IEI Wafer-5820-300), och när jag mätte upp strömförbrukningen vid uppstart och fullbelastning var strömmen aldrig högre än 1.6A vid 5V.
12V behöver du inte eftersom kortet går på endast 5V. -5V och -12V behövs om du ansluter PC/104 expansionskort som kräver detta.
Skriv svar