Planering av 1wire-nät. Kabellängder och sånt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Planering av 1wire-nät. Kabellängder och sånt...

Inlägg av JimmyAndersson »

Innan jag startade tråden så läste jag om andras erfarenheter av 1wire-nät och kom fram till att det tydligen är dumt att dra långa (meter-längder?) förgreningar från huvudkabeln. Det ställer till lite problem med mina planer...

Hur drar man då ett 1wire-nät i ett tvåvånings hus?

Servern som 1wire-nätet ska kopplas till sitter i en garderob (modell större) i labbrummet.
Återanvänder en bild för att illustrera:

Bild

Första 1wire-sensorn ska sitta i mitten av labbrummet (i bildens överkant). Där finns även ett fönster (ej inritat) och utanför det ska det sitta ytterligaren en sensor. Sedan ska 1wire-nätet ut i vardagsrummet genom ett hål där den blå pilen pekar. I vardagsrummet ska det sitta en sensor. I tomrummet (rektangeln som pilen pekar mot) ska 1wire-nätet sedan gå ner till våningen under, där det ska in i kök och andra rum. Samma rektangel ska även användas för att dra upp 1wire-nätet till vinden.

Hur löser man det utan att göra några längre "stubbar"/förgreningar ?

Främst är det temperatursensorer som ska monteras. Uppskattar det till 7-8st i nuläget.
Tänkte köra med passiv matning eftersom jag har gott om 2-ledars kabel.

Några tips och rekommendationer för att undvika problem? :)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har typ 16 givare på ett 1-wirenät draget med cat5-kabel, enligt http://www.hobby-boards.com/catalog/how ... iagram.php vilken var den bästa referensen jag hittade när jag skulle börja. Idag hade jag dragit partvinnad 4-ledare med RJ11 istället.
Jag har bara korta grenar och inga problem med läsfel.
Det är nog bra att inkludera spänningsmatning redan från början. Det ger mindre problem, och öppnar möjligheter för 1-wireanslutna displayer och annat kul på sikt.
För att undvika grenar hade jag i ditt fall nog dragit cat5 till de sensorer som ligger långt från nätet, fyra trådar till sensorn och fyra tillbaka så att den totala "grenlängden" blir ett par centimeter.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad sägs om att sätta en DS2482-800 på huvudkortet, då har du 8st 1-wire linor ut och i2c i andra änden. Bör bli lättare att dela upp det då.
Skriv svar