Det jag hittade är en RC-bil, inte särskilt bra men men den duger som bas för någon rolig robot. Dock fanns det ingen fjärkontroll med, men jag behöver ingen om den ska bli till en robot.

Till och med lampor hade den

Som jag misstänkte är mottagaren baserad på en RX2C, en mycket vanlig krets som finns i princip alla billiga RC fordon. Den är även mycket hackvänlig, den har nämnligen en FORWARD, en BACKWARD, en RIGHT utgång och så vidare, så det är bara att koppla in en PIC där istället för RX2c'n.

DATASHEET
Mottagaren är 27MHz, och jag hade en sån sändare liggandes, så jag testade med den, men bilen var helt död.. När jag satt och mätte med oscilloscopet, jag skulle mäta på pinne 3 (signal in) men råkade mäta på pinne 4 istället, och då fungerade den plötsligt! Pinne fyra är OSC IN, och därigrån sitter bara en resistor till OSC OUT, ingen kristall. Efter att ha konstaterat att det bara fungerade när jag mätte på den hade jag två teorier, den ena att det blev som en liten konding till GND, den andra inte alls lika trolig, att oscilloscopesladden fungerade som antenn. Så jag testade att lödda på en bit flatkabel (ca. 3cm) på den pingen, och då fungerade det

Jag är helt förvirrad nu, någon som har en teori om hur jag ska få det att fungera utan att ha sladden där?

Mvh. Danne