Hitte-bil (RC från container)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Hitte-bil (RC från container)

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Idag gjorde jag mitt livs första container fynd :D. Hittade den på återvinningsstationen, men den låg felsorterad så jag tycker inte att nån ska klaga på att det är olagligt att ta den därifrån :).

Det jag hittade är en RC-bil, inte särskilt bra men men den duger som bas för någon rolig robot. Dock fanns det ingen fjärkontroll med, men jag behöver ingen om den ska bli till en robot.
Bild

Till och med lampor hade den :D
Bild

Som jag misstänkte är mottagaren baserad på en RX2C, en mycket vanlig krets som finns i princip alla billiga RC fordon. Den är även mycket hackvänlig, den har nämnligen en FORWARD, en BACKWARD, en RIGHT utgång och så vidare, så det är bara att koppla in en PIC där istället för RX2c'n.
Bild
DATASHEET

Mottagaren är 27MHz, och jag hade en sån sändare liggandes, så jag testade med den, men bilen var helt död.. När jag satt och mätte med oscilloscopet, jag skulle mäta på pinne 3 (signal in) men råkade mäta på pinne 4 istället, och då fungerade den plötsligt! Pinne fyra är OSC IN, och därigrån sitter bara en resistor till OSC OUT, ingen kristall. Efter att ha konstaterat att det bara fungerade när jag mätte på den hade jag två teorier, den ena att det blev som en liten konding till GND, den andra inte alls lika trolig, att oscilloscopesladden fungerade som antenn. Så jag testade att lödda på en bit flatkabel (ca. 3cm) på den pingen, och då fungerade det :S.
Bild

Jag är helt förvirrad nu, någon som har en teori om hur jag ska få det att fungera utan att ha sladden där? :)

Mvh. Danne
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Projekt?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jepp, Projekt :).

Som jag sa så ska det bli en robot, av någon sort. Någon som har tips på vad den ska göra?? Om inte annat så kan det bli en lite snabbare linjeföljare. RX2c'n ska ersättas med en PIC, så detta problemet är egentligen inget problem, jag vill bara ha igång den för nöjes skull innan jag börjar bygga om moderkortet :). Själva projektet är alltså roboten som kommer bli av den...
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

bygg om den till semiautomatisk drift.
Montera på distans sensor på fronten och sätt en maxfart beroende på hur nära en vägg man är.
Sätt också in sensorer så man inte kan köra ut för ett stup(bord)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser vad som ska ligga under projekt kategorin så är det ganska uppenbart att det här inte hör hemma här.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

danei: Jo, du har nog rätt, det va nog lite tidigt att lägga upp den.. Men ikväll kommer (hoppas jag) en uppdatering där den har lite mera av en hjärna :).

Victor_passe: Jo, det låter som ett intressant förslag. Dock tror jag att jag ska skaffa en lite bättre (och roligare) bil i så fall. Tex. en e-MAXX heter dem va? Men det får bli ett framtidsprojekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Fick lite problem med kodandet, får felsöka immorn... Men här är i alla fall en video på när jag fjärrstyr den ifall någon vill se. Jag tycker att den är ganska pigg med tanke på hur plastig och billig den känns..:)
YOUTUBE LÄNK
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Fick mer mjukvaro problem idag, så endålänge kan den inte göra något.. Men jag har i alla fall lött ihop ett moderkort till den:

Bild
En 18F4620...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag föreslår ett motor/batteribyte så du får den att gå såhär!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Blir nog lite problem med sensorerna när den kör på bakhjulen :P
Skriv svar