Problem med gammal operatörspanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Karl-Johan H

Problem med gammal operatörspanel

Inlägg av Karl-Johan H »

Jag har problem med en operatörspanel, KEP MMI-52. Denna styr en Omron PLC och problemet gör att jag inte kan starta maskinen. Den är CE märkt 98 så runt 10 år gammal är den.

Det är en av knapparna som slutat fungera. Dessa sitter laminerade på något sätt under displayen och går inte komma åt utan att förstöra dem.
Det jag skulle föredra är att få tag på en likadan så att jag kan byta hela fronten med knappsats. Någon som vet en återförsäljare eller handlare med begagnad utrustning som kan tänkas ha en sådan på hyllan? Sökningar på google var fruktlöst iaf inom rikets gränser.

Alternativ 2 är att koppla in sig på kretskortet där knappsatsens anslutning sitter, tror ni det är möjligt att koppla in sig via stiften med en extern knapp?
Detta är väl den sista utvägen då jag verkligen inte vill riskera att förstöra panelen.

Tack på förhand.

Kj
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Info och datablad http://www.jautomatise.com/annuaire/pro ... iihm/11010

Tillverkarens hemsida med en nyare modell http://www.kepfrance.fr/article.php?id=158

Det skulle inte förvåna mig om den går att koppla in rakt av. Ring/maila fransoserna och fråga. Annars brukar axdos kunna skaka fram en del gamla grejer.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Värt att notera om man byter till en annan panel är väl att man troligtvis måste föra över "innehållet" från den gamla till den nya. Man behöver alltså programvara samt rätt kabel/kablar till datorn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Japp, panelen programmeras med den text den ska visa, 80 meddelanden eller så, plcn skickar bara "visa meddelande X"

Om du vet vilka meddelanden som ska visas kanske det är lika enkelt att ta valfri modern Omronpanel, man behöver ju inte ha en obskyr fransk variant bara för att det satt det från början ;)

För en budgetreparation hade jag nog monterat bort knappsatsen, mätt vad som hände när man tryckte på dom andra knapparna och se om det helt enkelt går at kortsluta några stift på huvudkortet för att emulera den knapp du saknar.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nej precis. Kan även tipsa om Beijers paneler. Gillar deras E1000-serie skarpt.
De har även några mindre textbaserade:
Länk
Karl-Johan H

Inlägg av Karl-Johan H »

Tack för era svar!

Jag har tyvärr inte möjlighet att programmera varken plc'n eller panelen så därför kan jag inte byta till någon annan modell. Tanken var att flytta över själva displayenheten och därmed få det att funka igen. Annars är ju beijers e-paneler trevliga att jobba med.

Jag ska kontakta axdos och även prova att mäta lite mer på en möjlig fulkoppling.

Jag återkommer

-Kalle
Skriv svar