Inför vintern tog jag hem och ur batterierna till MC och gräsklippare, och står sålänge i köket för underhållsladdning.
Gräsklipparbatteriet är ett Gel-batteri från Biltema, och jag laddade det en gång, och det verkar hålla laddning och tyst.
MC batteriet däremot, som bara är ca ett år gammalt, även när det står utan laddning så pågår någon form av "aktivitet" i det. Det knorrar och låter i det emellanåt, och verkar tappa laddning efter ett tag. batteriet är ett konventionellt blybatteri med flytande syra. Någon som vet om detta indikerar något fel på batteriet, då det är nästan nytt
Batterier med flytande syra (flooded) har hög urladdningstakt generellt , speciellt småbatterier pga. hög antimonhalt i plattorna. En gammal regel säger upp till 1% om dagen vilket indikerar nödvändig laddning 1 ggr i månaden om inte urladdningsgraden skall gå för djupt. Moderna floded bilbatterier har numera lite bättre egenskaper då de använder kalcium som legeringsmetall med blyet (blir kalsiumsulfat - gips, när det kommer till ytan på metallstrukturerna och bli elektriskt inaktivt och därmed inte delaktig i självurladdning) och traktorbatterier har robustare batterier med färre plattor och därmed mindre antimon och därmed lägre självurladdning.
Iom. att det är flytande elektrolyt så hör man bluppande då och då när gas avgår vilket man inte gör med gel och AGM-batteriet då gasen pyser igenom sprickor i gelen och genom glasflosset och rekombinerar gasen hos motsatt platta - dessa batterier avger också gas men det hörs inte samt processen går mycket långsammare.
Går floded batteriet från 12.8 Volt (mätt 24 h efter nyladdning) till 12.6 Volt efter en månad så är de ganska OK men behöver snart laddning inom 14 dagar då den börja sulfatisera när laddningsgraden är under 50% (ca 12.4 - 12.5 Volt polspänning) - dom som har grön 'knapp' så brukar laddningen vara OK så länge den syns men skall laddas snarast om 'knappen/kulan' inte syns då batteriet är under 50% laddningsgrad och börja sulfaticera allt fortare ju djupare urladdet den är.
Har batteriet överladdats mycket och korriderat invändigt (börja se mosig ut tittat genom påfyllningshålet eller tittad genom de genomskinliga sidorna när så är tillämpligt) så har en del antimon kommit i dagen på blygallret som håller upp plattorna och man får ökad urladdningstakt och snabbare vattenförbrukning - likadant om batteriet har suttit i mycket vibrerande miljöer som åkgräsklippare och motorcycklar och helt enkelt skakar sönder batteriet. Gel och AGM-batterier är enligt mig betydligt robustare.
en veckas överladdning (dvs spänninng runt 14 - 14.4 Volt kontinuerligt) kan totalhaverera vilket blybatteri som helst.
---
kvalietsskillnaden i urladdningstakt är enorm när man går över till gelbatterier eller AGM-batterier (AGM = Absorbed Glass Matt) med lagringstider på lätt ett år och mer på en laddning utan större skada - då plattorna är sänkta och stelnat i gelen eller inlindad och välstoppad i glasfibermatta så är dessa blyplattor ofta gjorda av ren bly utan tillsatslegeringar (kanske lite kalcium på vissa) och det gör väldigt mycket på urladdningstakten och därmed hållbarheten. Dom tål också överladdning bättre även om dom för den skullen inte är immuna.
jag skulle vara försiktig med frysen, blybatteriet kan frysa sönder i frysen om man glömmer av batteriet under väldigt lång tid, bättre med just svalt i 10 - 15 grader C
temperatur från typ 22 - 25 grader C som är vanligt i lägenheter till 10 - 15 grader förvaringstemp gör stor skillnad på urladdningstakten - i alla lägen så får det inte vara för fuktigt i luften så att det blir krypströmmar pga kondens - blybatterier har nästan alltid spår av svavelsyra på utsidan och blir gärna 'blöt' även i ganska torra utrymmen - något att tänka på vid tex källarförvaring, det skall vara torra källare...
Tack för alla bra svar, och i synerhet xxargs uttömmande svar. Förstod att det måste vara några som hade koll på batterier. OK, skall underhållsladda det lite till, sedan ställa ned det i källaren. Avänder en laddare från CTEK som lär vara bra, så jag hoppas den inte överladdar batteriet.
Försökte få tag på ett modernare batteri till hojen, men fanns inget gel-batteri i rätt storlek tyvärr.