Frågor ang lödning av SMD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agruman
Kontakt:

Frågor ang lödning av SMD

Inlägg av agruman »

Tjo,

Jag försöker uppgradera ram-minnet i min router enligt en guide.
Det jag försöker göra är att byta ut 2st minnesceller (66-pin TSOP-II).

Avlödningen av originalet gick utmärkt (om jag inte hade sönder något).
Jag körde med en varmluftspistol inställd på ~300C samt ganska högt luftflöde.

Kan denna värmen skada kretsen?

Jag har nu lött fast den första minnescellen genom att köra mycket tenn och sedan fläta.

Tyvärr så vägrar routern boota, så något är fel. :cry:
Jag lyckas dock inte hitta vad och skulle uppskatta lite tips!

Jag ser 3 möjliga felkällor:

* Kortslutning
* Ett ben har dålig / ingen kontakt med pcb't
* Kretsen är trasig (hur mycket värme klarar dessa ic's?)

Jag har inspekterat optiskt och även med voltmeter men lyckas inte hitta några "fel". :wall:
Jag har försökt mäta mellan ben och närmaste komponent detta ben är kopplat till.

Jag är har en del erfarenhet med mindre smd's och även en del med mer "labbvänliga" kretsar typ PDIP osv.

Alla tips / hjälp uppskattas! :)

Mvh agru
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jordade du dig själv och använde jordade och/eller antistatiska lödverktyg enligt ESD reglerna när du höll på med det från början till slut?

När du lödade loss den höll du koll så inga andra ev periferikretsar/komponenter påverkade av luftströmmen vid avlödningen?

275 grader under 10 sek är max vid reflowlödning och det skall man även hålla sig till vid handlödning. Inget får värmas längre än så för att IC:n garanterat skall vara ok efteråt. Är det längre än så och/eller vid en högre temperatur så kan allt ifrån ingenting hända om man har en väldans tur till att vad som helst kan hända direkt eller efter någon månad till kanske tom år.

Om du även körde varmluft vid lödning så gäller samma sak där, men då använder man normalt lödpasta och då hade hela kretsen varit lödd på knappt 10 sek.

Om du som du säger har kollat varenda ben att det är kontak så bör det i så fall inte vara någon annan direkt förklaring (som jag kan komma på nu i alla fall) än att kretsen är sönder eller att någon annan komponent i närheten är det.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver inte bootloadern ändras? Eller görs det automatiskt?

Jag gjorde samma manöver på en NSLU2:a, men fick aldrig liv i den efteråt.
Så jag lödde av minnena igen och satte dit orginalen...

Den gick ganska stabilt efteråt (några veckor i taget). Nu är den skrotad...

Det var nog mer 10min hetluft på de kretsarna än 10 sek... Men sen gick det ju som det gick...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har du lödat bort 2 minnen och satt dit 1 minne?
Behöver du inte sätta dit 2 minnen?

Utan att veta i ditt fall men oftast när det sitter 2 st minne så utnyttjas de
parallellt av systemet, man kan därför inte ta bort 1 minne i tron att det
funkar men med halva minnesstorleken.

Vad säger guiden? räcker det med 1 minne?

Swech
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

@Henry
Jag körde med jordat ESD-band under löd/avlödningen så ESD-skada tror jag inte att det är.
Jag försökte även "skydda" andra kretsar så gott det gick under hela avlödningproceduren (hade en kåpa runt minneskretsen).

Det tog dock inte 10sek utan snarare 30sek för kretsen att lossna (vill ju inte bända så att pads lossnar).

@AndLi
Bootloadern behöver ändras ja, jag har gjort detta innan jag påbörjade mitt arbete, den detekterar dock mängd minne automatiskt så både original och modifierad skall fungera.

@Swech
Jag började med ett minne, det andra sitter kvar (dock avaktiverat i bootloadern).
Så när den startar kan jag köra memtest på endast den utbytta kretsen och om allt går bra göra samma procedur på minne 2.

Tack för alla snabba svar. :)

Det enda jag är orolig för är värmen, dock förstår jag inte hur 10sek skulle räcka i detta fallet, jag körde ju endast så kort tid som behövdes för att kretsen skulle släppa, (PB-free tenn sitter på från fabrik).
Visst jag har ingen professionell avlödningsstation men jag har en väldigt fin varmluftspistol med inställning för både luftflöde och temp (steglös).
Jag körde denna med en pip som har 10mm diameter.

agru
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tricket är väl att ha ett munstycke som enbart blåser på benen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant, och ett smalt sådant.

10mm? Lödade du fast den nya med det? Hade själv använt runt 2 - 3 mm för att avgränsa så mycket som möjligt och få så mycket värme där det skall vara för då smälter lodet mycket snabbt. Vid avlödning är det förstås till viss del skit vilket då kretsen ändå skall bytas men man får ändå ha koll på kretsar och komponenter runt om vilket du ju dock verkar ha haft.
Skriv svar