Hur många här använder PICBasic Compiler?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller helt med men det är egentligen oberoende av språket.

Om man vill använda dessa "smidiga" rutiner som finns i MikroC/MikroBASIC/MikroPascal och en hel del andra språk som styr LCD, 1-Wire® och dylika funktioner och sedan inte förstår varför det blir konstigt ibland... ja, skyll inte på verktyget!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Självklart helt riktigt! Det har inte med språket att göra. Däremot med frågan om att använda färdiga biblioteksrutiner eller inte. I ett högnivåspråk så har man ofta en hög med sådana med som standard och då är det naturligtvis enkelt att använda dom. Och jag säger inte att man ska låta bli det, bara vara medveten om att man vet mindre om dessa funktioners inre liv än om man skrivit egna. Likaså kan det vara svårare att felsöka dessa biblioteksfunktioner, eller problem som hänger ihop med dem. Annars så ska man givetvis återanvända kod som redan är skriven.

Det är det programmering bygger på!
Användarvisningsbild
Adde

Inlägg av Adde »

För några veckor sen var jag TOTAL grön vad det gäller mikroprocesser och programmering.
Jag besluta mig för att köpa Pickit 2 och koda i assembler då många rekommenderar det. Läste mig blodig på datablad, manualer, guider osv.
Men när jag skulle programmera själv så stod det helt stilla så jag tappade motivationen, då jag ansåg det var för svårt och tar lång tid att lära sig.

Jag införskaffade mig PBP och skulle ge det en sista chans vad det gäller mikroprocesser. Jag började med det idag och har suttit i några timmar med stor framgång och motivationen är på topp igen! Och då har jag läst 1 sida av manualen till PBP :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om man läser lite gamla trådar kring BASIC programmering så ser man
att det normalt inte är problem just när man *börjar*, problemen uppstår
senare av olika anledningar. Oftast p.g.a att man har plockat med sig
ett PC-sätt att programmera som inte riktigt fungerar på mikrokontrollers.

Men kör hårt! Den dagen den sorgen... :-)
Jag ser inget problem att köra t.ex PBP om det är positivt för motivationen.

När det användningen av inbyggda bibliotek eller inte så har det helt med
att göra om man litar på deras funktion eller inte. Antingen genom deras
"rykte" eller genom egna erfarenheter. Det jag har lyckats förstå är att
t.ex Mikroelektronikas rutiner kanske har en del kvalitetsproblem.
Sannolikt är det med detta som med mycket annat, man får vad man betalar för.
Graj

Inlägg av Graj »

Mitt första språk jag testade på var C++. När jag testade Avr assembler för inte så länge sedan tyckte jag det var fantastiskt vad fort man kom till punkten att man kunde få användning av det man gjorde.
Det kanske är äpplen och päron men faktum är ju att jag lyckades åstadkomma mitt första användningsbara assemblerprogram redan första kvällen (eller rättare sagt andra kvällen, första kvällen gick åt till att få igång min dragon-programmerare) Det tog säkerligen minst ett år innan jag fick någon praktisk nytta av min c++ kod.
Dessutom behövde man ju inte läsa alla datablad bara sådär. De får man ju nytta av efterhand. De första småprogrammen behöver man ju inga datablad för, även vid assemblerprogrammering.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tror vi är väldigt offtopic nu :roll: men here goes.

Mitt första assembler tog inte längre än klipp & klistra. Sen började man pilla och se vad olika saker gjorde och på den vägen är det. Från blink-a-led till press-a-button-to-blink-a-led och så vidare.

Tillägger att för att lyckas är det envishet som gäller. Testa, felsök, testa bara att repetera om och om igen, kan bli 50 tals omprohrammeringar innan programmet gör det man tänkt.

Tidigare har man kodat det mesta förrutom assembler såsom basic (c64 ;) ) VB, c, c++, asp asp.net pascal och sen det där "logiska programspråket" jag aldrig kommer ihåg vad det heter. Så det aldrig för sent att lära sig assembler :D
TotteBasicPic

Inlägg av TotteBasicPic »

Jag Använder till allt mellan 12F675 - 18F252.
PicBasic Pro :)
H.Thomas
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Vilket liv det blev. :D
Skriv svar