Nybörjarfrågor i Microprocessor teknik.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Den lilla erfarenhet som jag har säger:

Ska man skriva i C kan man börja koda direkt från huvudet utan något omfattande förarbete.

I assambler behöver man struktuera upp sitt arbete mer, först kanske ett flödesdiagram över problemet, sedan tar man och löser bit för bit.

Snyggast program och då snabbast får man säkerligen i det senare fallet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

psynoise:Jag gör exakt samma i C som du säger i assembler, dvs bryta ner problemen och lösa dem vart och ett istället för alla på samma gång. Man kan ju tom tänka sig att delmålen är olika projekt tills alla är klara då först slår man samman dem. Detta går mer än utmärkt i assembler.

Inga problem heller att bryta ur återkomande kod till egna rutiner.

Förarbete? Du måste ju ändå lära dig din µc (eller de delar av den du tänker använda iaf ;) ) annars kommer inte applikationerna (i längden) att bli bra. Databladet bygger som sagt på ASM alla kommandon man behöver står baki detta. Det är ju trots allt inte roligt att få RTFM frågor/svar eller hur ;)
Mindmapper

Re: Nybörjarfrågor i Microprocessor teknik.

Inlägg av Mindmapper »

Wodda skrev:Hej på er :)
Är som sagt total nybörjare men har varit sugen på att lära mig detta i flera år.
Nu är det dags och då hoppas jag att jag kan få lite tips om vart jag ska börja.
Det finns en rubik som heter "Mikroprocessorer" här på forumet där är det mesta avhandlat redan.
Sedan finns det på "wikin" också här på forumet en hel del bra att veta. En bra början är nog att läsa igenom det som står där och sedan ställa vidare frågor.

Välkommen!
Wodda

Inlägg av Wodda »

Har försökt söka lite mer på forumet men hittar inga omdömen på dom sökningar jag gjort, ställer därför frågan här.

Hittade tre kompendier som jag tänkte plöja men innan jag gör det så måste jag fråga er om det är rätt väg att gå eller finns det bättre vägar in i denna värld. Vad jag förstår så jobbar dessa med Basic Stamp vilket jag hört olika omdömen om.
http://www.parallax.com/Portals/0/Downl ... amv2_2.pdf
http://www.parallax.com/Portals/0/Downl ... wedish.pdf
http://www.parallax.com/Portals/0/Downl ... E-v1.0.pdf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men hittar inga omdömen

Var glad för det... :-) De är normalt inte värda mycket.
Volvo/SAAB, Expressen/Aftonbladet, PIC/AVR, tja säg det...

Om du bedömer att en *Stamp* är det som passar dina krav bäst,
så visst, kör på. Du kommer dock inte att hitta så värst mycket positivt
här på forumet kring dom...
Wodda

Inlägg av Wodda »

Det var lite så jag misstänkte :(
Du säger "stamp" som om det vore världens självklaraste sak, för mig är det än så länge bara ett ord. Jag har egentligen inte en aning om vad det är jag ska läsa, jag har läst förorden i "What´s a microcontroller" och för mig så verkar det vettigt. Men som sagt så har jag ingen att fråga utom er och er kunskap och erfarenhet värdesätter jag väldigt högt.
Jag vill helt enkelt lära mig detta från grunden på bästa sätt.
Om vi då tar de kompendier jag hittat på nätet, kommer de att ge mig en shysst bas att stå på i denna värld?
Kan någon visa på vad som skulle kunna motsvara detta, för jag förstår ju att dessa jag hittat är bundet till ett visst märke(Parallax). Med enklare ord kan ni rekommendera något annat läromedel som ger ungefär samma kunskapsbas.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det finns en bok om mikroprocessorer som Rohan redan har nämnt tidigare. Personligen tycker jag den är rätt bra och lättläst.

Länk
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det som kommer väldigt starkt just nu i utbildningssammanhang är Arduino. Det bygger på AVR och är helt vanliga kort med vanliga AVR, väldigt enkla och prisvärda. Du kan köpa dom här

http://www.lawicel-shop.se/shop/

eller här

http://www.electrokit.se/

Annars så har du här ett annat vettigt alternativ

http://www.smileymicros.com/

som bygger på en annan väldigt prisvärd sak för utbildning nämligen AVR Butterfly. Går att köpa åtminstånne på det första stället.

Vill du börja med assembler är det lite svårare att hitta bra alternativ men det finns en hel del på internet.
ex. http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/

AVR har gratis assembler, C och basic med utmärkta plattformar. Så det är bara att hoppa mellan om man tycker att man började fel.
Wodda

Inlägg av Wodda »

:D Mucho gracias. Blir till å spana runt lite till då innan man bestämmer sig.
En fråga innan jag dyker in i dessa, vad är fel med t ex Basic Stamp linjen? Blir man så att säga infållad på deras grejer?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Finns det ingen som kör 50% AVR & 50% PIC?

Den männsiskan borde ha något vettigt att säga om detta, om denne nu
existerar...

/ Tompa
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den största nackdelen med Basic Stamp är att de är ganska begränsade. Bland annat saknar de interrupt. En annan nackdel är att man blir inkörd på BASIC. Orkar inte riktigt ta hela det resonemanget här, men om du söker på Basic Stamp här på forumet så får du nog lite mer info :)

Basic Stamps duger aldeles utmärkt för t.ex. enklare robotprojekt där det mest handlar om att styra lite servon och plocka in mätningar från ultraljudsavståndsmätare. För lite mer krävande projekt, eller projekt som kräver interrupt, funkar det inte med BS.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan är det ekonomin med BS: det är ett mycket dyrt sätt att få en mycket klen, begränsat och långsam mikroprocessor på.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Wodda skrev: vad är fel med t ex Basic Stamp linjen? Blir man så att säga infållad på deras grejer?
Vad jag förstår om BS, har ej använt dom själv måste jag tillägga.
Kostar en hel del mer. Du har ett mycket begränsat urval kretsar och språk att välja på. Naturligtvis slår du i taket fortare då.

Fördelen är att det är lätt att komma igång.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Att komma igång med ett starterkit till en "riktig" mikroprocessor tycker inte jag är svårare än med en basic stamp.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Om jag skulle ge någon kompis som vill börja med mikroprocessorer en julklapp så skulle jag köpa en Arduino och boken Mikroprocessorteknik som jag nämnde förut.

Arduinon är en bra startplattform och boken har ett vettigt upplägg. Den går igenom saker och ting i 'rätt' ordning, avsnittet om portar förklarar exempelvis varför man inte kommer åt alla minnesadresser med MOV utan även behöver IN och OUT. Risken att man missar något viktigt som sedan gör att man sitter och kämpar, kanske så länge att man tappar sugen och tröttnar, minskar. Det finns lite övningsfrågor som indikirerar vad som är viktigt i kapitlet osv.
Skriv svar