Lättarbetat material att göra robotdelar av, förslag sök
Lättarbetat material att göra robotdelar av, förslag sök
Såg någonstans på nätet eller discovery en kille som tillverkade robotdelar av material liknande fogskum. Härdat såg det nästan ut som frigolit. Gick att slippa osv. Killen hade gjort formar av trä och lera som han fyllde. Sen filade och slipade han till resten. Starkt och lätt. Jag söker något liknande. Mest för att tillverka huvud och kroppsdelar. Givetvis skall det vara lätt då det mesta drivs av RC-servos. Har ni några bra ideér. Jag har tillgång till de flesta vanliga handverktyg. Har tidigare byggt i plast typ plexi då jag fick överblivet material gratis. Dock svårt att göra en dome eller liknande av det.
Så nu vill jag ha era synpunkter och ideér !
Så nu vill jag ha era synpunkter och ideér !
Ok då vet jag lite vad jag skall leta efter. Har testat lite med vanligt fogskum men det blev för mycket luftbubblor. Har även sett något som liknade frigolit/cellplast. Men verkade mycket kompaktare. Mindre celler om man nu kan säga så. För det gick att slipa och såga utan att det frasades sönder. Vi använde det för länge sedan på en kurs jag gick för att göra modeller av.
Kommer givetvis inte ihåg namnet på det med. Men jag skall kolla runt lite.
Kommer givetvis inte ihåg namnet på det med. Men jag skall kolla runt lite.
Var försiktig bara vid hanteringen av PUR skum bara. Isocyanater är aggresiva små djävar och är tydligen riktigt cancerframkallande.
Se till att du har ventilerat utrymme, bearbeta inte förens efter 24h och se till att du inte slipar så att det blir varmt( värme frigör isocyanaterna).
en liten varning till , se till att det inte finns något vatten i kontakt med skummet när det sätter igång att härda/expandera. Det händer grejjer då! explosionsartad expansion!!!
Se till att du har ventilerat utrymme, bearbeta inte förens efter 24h och se till att du inte slipar så att det blir varmt( värme frigör isocyanaterna).
en liten varning till , se till att det inte finns något vatten i kontakt med skummet när det sätter igång att härda/expandera. Det händer grejjer då! explosionsartad expansion!!!
Jag vet vad PUR plaster kan ställa till med. Är allergisk mot dom och reagerar utan att bearbeta eller värma dom. Kan inte vistas i samma rum där möbler och färger finns tillverkade i PUR. Det är inte kul så var försiktig. Sitter och mår dåligt av ett kretskort lackat med PUR-färg så man blir påmind i bland.
Vill man göra lite hållbarare grejer borde man kunna klä in den färdiga biten med glasfiberväv och på så sätt få ett hårt yttre skal som stadgas av det fyllande inre materialet, kan tänka mig att det blir väldigt tåligt i förhållande till vikt. Vet dock inte hur det kommer reagera med polyestern eller epoxyn man använder till glasfiber så kolla upp/ testa det först.
Med epoxy är det så gott som garanterat inga problem, då lamineringsepoxy i normala fall inte innehåller några lösningsmedel som kan skapa problem. Polyester är lite värre då det innehåller styrén, men det finns gott om polyuretanskum som är avsedda som sandwichmaterial ihop med det så det ska inte vara några problem att hitta något som fungerar.
Som en komposittok skulle jag sikta på någon form av glasfibersandwich för att bygga delarna av, det är en relativt billig teknik som kan ge löjligt styva grejer i förhållande till vikten. Principen bakom detta är att styvheten ökar ungefär åtta gånger om man dubblar tjockleken på ett laminat, men då dubblas ju även vikten. Om man istället dubblar tjockleken genom att lägga en kärna av lämplig skumplast, balsaträ eller liknande i mitten får man däremot nästan lika stor ökning av styvheten, men med en mycket liten ökning av vikten.
Som en komposittok skulle jag sikta på någon form av glasfibersandwich för att bygga delarna av, det är en relativt billig teknik som kan ge löjligt styva grejer i förhållande till vikten. Principen bakom detta är att styvheten ökar ungefär åtta gånger om man dubblar tjockleken på ett laminat, men då dubblas ju även vikten. Om man istället dubblar tjockleken genom att lägga en kärna av lämplig skumplast, balsaträ eller liknande i mitten får man däremot nästan lika stor ökning av styvheten, men med en mycket liten ökning av vikten.
Hmm, jag skulle göra mätarpoddar och tänkte bygga pluggar av extruderad(?) frigolit, plockade hem några skivor av nåt som såg bra ut hos en kompis och började skära och slipa i garaget hemma, varvid jag började hosta som en tok, och det smakade blod, varvid jag avbröt.
Några dagar senare så gav jag mej på skummet igen och hostade även denna gången blod, varvid jag insåg att det faktiskt var frigoliten som var ond och kastade den.
Kan det ha varit PUR tro ? är det en möjlig reaktion ?
Några dagar senare så gav jag mej på skummet igen och hostade även denna gången blod, varvid jag insåg att det faktiskt var frigoliten som var ond och kastade den.
Kan det ha varit PUR tro ? är det en möjlig reaktion ?
Hmm det där låter inte så kul. Jag är ganska allergisk mot saker o ting som mögel, pollen, mjölk, vissa husdjur och även en del plastsaker. Så jag kanske får hålla mig till att värma och forma plexi och akrylplast. Är det dammet också farligt. Har iof munskydd och ögonskydd när jag arbetar med det. Men inget på händer osv.
Satte dremeln i ett dammsugarskal i helgen. Det resulterade i fruktansvärd klåda på armar och händer. Vad det är för plast har jag ingen aning om.
Satte dremeln i ett dammsugarskal i helgen. Det resulterade i fruktansvärd klåda på armar och händer. Vad det är för plast har jag ingen aning om.