led-akvariebakrund

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
fesoj_92

led-akvariebakrund

Inlägg av fesoj_92 »

Tja, jag hadde tänkt att ta en stor bit plexiglas och slipa den matt, borra hål i sidorna och sätta i lysdioder, då jag är välldigt dålig på elektronik skulle jag vilja ha hjälp med detta.

Tanken är denna, lysdioderna ska lysa upp plexiglaset som ska stå bakom akvariet, dioderna ska sakta byta färg men inte alla samtidigt utan "fejda" lite snyggt. Allt ska kopplas via en adapter till via en timer till väggurtaget.

tack på förhand
:wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Börja med mattskivan och få till jämn belysning med sidomonterade lysdioder - detta är betydligt större utmaning än att senare fixa PWM-styrd färgade lysdioder...

IMHO är det enklare att sätta en större TFT-skärm bakom akvariet och låta datorn byta vyer och färgtemperatur...

Har sett allehanda expriment för bakgrundsbelysning av displayer med sidmonterad belysning med eländig resultat under 80 och 90-talet på ungefär den nivån som hempulare kan få till - det är först med mobilerna och PDA-erna som man började få fram något som faktiskt fungerar - förmodligen med datorberäknade specialritsat plastblock med ovanpåliggande mattskiva för den sista fördelningen.

annars så är lysdioder i lagom täthet bakom mattskivan som gäller och har varit förhärskande i smådisplayer i säkert 10 - 15 år numera - det är det enda som håller i längden

EL-displayer har så dålig lys-hållbarhet att dess knappast finns längre att få tag på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan faktiskt fuska genom att ta just innanmätet från en kasserad plattskärm och annvända dess ljusfördelande egenskaper :)
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

plexi skivan kommer vara ca 75 x 40 cm, skulle man kunna köpa någon usb ljus-slinga och utgå från den? den jag har hittat har 8 leds, inte för att jag vet efekten på dem, men skulle de kunna funka eller skulle man behöva flera? :evil:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Förmodligen behöver du ganska mycket ljus, mer än vad en enkel USB-slingas lysdioder bidrar med.

men det är bara att exprimentera - till och börja kan du prova med att just ställa TFT-skärmen bakom akvariet och se om det verka räcka och lysa upp akvariet på önskat sätt - om inte så får du satsa på något som lyser mer än en TFT-skärm i ljusstyrka.

har du en modernare systemkamera så kan du använda den som ljusmätare och den vägen i alla fall bedömma om upplysta yta är starkare eller svagare än tex. TFT-skärmen om den används som referens.

jo en sak till som är lite surt när man pysslar med sådant här - för upplevda dubbla 'ljusheten' så måste du 10-dubbla ljuskällans ljusflöde - ögona fungerar på samma sätt som örona med logaritmiska skalor och är därför som att en ficklampa med 100 lumen ljus inte upplevs speciellt mycket ljusare när man använder boostläget med 200 lumen flöde... - det är bara 3 dB mer ljus och sådant märks knappt (och motsvarar ett steg på kamerans bländare eller halvera/dubblera slutartiden).

--
en stor del i utvecklingsprocessen är just att mäta och väga olika saker så att man vet vilka behov i tex ljusmängd per dm^2 som behövs och därefter finna billigaste/enklaste lösningen för att uppfylla behovet.
Skriv svar