Enkel strömbegränsning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Enkel strömbegränsning ?

Inlägg av Glenn »

Jag håller på att labba lite med Peltier-element, och dessa har ju egenheten att om man inte begränsar strömmen som flyter igenom dom så brinner dom upp, mindre bra.

Elementen är på 136,8W, och har Umax på 15,2V och Imax på 9A.

Problemet är ju att mitt kraftigaste labbagg maxar ut på 30V 2.5A, det är ju inte mycket att hänga i granen då det ger sketna 38W, ganska långt ifrån 136,8.

Om det inte var för avsaknaden av strömbegränsningen så kan man ju tex ta ett nätagg från en dator, eller till och med en bilbatteriladdare, vilket ju iaf ger dryga 100W, men då är ju problemet just strömbegränsningen.

Nån som har en bra ide om hur man kan lösa det ? helst utan att elda upp energi till värme.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om jag inte missminner mig kan man PWM'a peltier med gott resultat. Behöver inte vara snabb PWM heller.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har läst tvärtom, att strömmen måste vara stadig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du ska begränsa spänningen, dom tar inte mera ström än vad du har spänning nog att trycka igenom den strömmen

så du behöver ha ett nytt agg som klarar 15V 9A, vill du ha mindre kyleffekt så minska spänningen
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jag har också köpt ett par 136,8W element och de går alldeles utmärkt att köra från en gammalt PC-nätagg. Kom bara ihåg att kyla den varma sidan ordentligt. Du får väl inte ut maxeffekt från 12 volt men nog blir de kalla även me ett 1,5 volts batteri märks kylan :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förstår inte vitsen med att strömbegränsa ett peltier den drar strömmen den behöver. Den är till för att ge den kyleffekt som den kan och drar ström därefter den enda gången som en peltier kan bli överhettad och "brinna upp" är om den varma sidan inte kyls som den skall. Kan man inte kyla den tillräckligt så att man då måste minska effekten genom den så är det slöseri med vad man köpt för då kan man lika gärna köpa en mindre peltier.

Kyler man en som man skall så drar de inte mer ström än vad de behöver för matar man de med tex 12V från ett datoragg som kan ge tex 30A så drar peltiern ändå inte mer än någon knappa till ett flertal ampere beroende på dess storlek. De agerar alltså inte som en kortslutning och vid deras max spänning så är det samma där då drar de inte mycket mer än vad de är specificerade för men vid denna spänning så är det max vad är tillverkade för.

De är alltså inte som tex en lysdiod som måste ha strömbegränsning.

Det är ytterst sällan jag använder en peltier till något bla pga deras extremt låga effektivitet men de få gångerna det hänt så matar jag de alltid med ett överblivet nätagg som redan sagts fungerar utmärkt då de bla även klarar av den högra ström som behövs och det fungerar alldeles utmärkt så länge man kyler de som man skall.

Tänk dock inte ens tanken att koppla in ett utan ordentlig kylning om du använder ett datoragg för då lär den bli överhettad mycket snabbt.
Senast redigerad av Henry 30 november 2008, 19:10:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Tack, Henry! Jag tycket väl att det lät konstigt, men har inte sysslat med såna direkt så jag kunde inte säga emot rent konkret.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För all del. :) Det är PN övergångar precis som dioder men med en helt annan dopning, så man tycker ju egentligen att det borde bli kortis av den anledningen. Förmodligen har var och en av PN övergångarna en lite högre resistans i sig som sammantaget gör att deras resistans agerar strömbegränsning till en viss del så att en strömbegränsing ej behövs.
Skriv svar