Glappande instrument, Skoda Octavia.

sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Eftersom jag ofta brukar påpeka att man alltid ska återvända till
"sina" trådar och avsluta dom snyggt, så... :-)

Instrumentet i våran Skoda Octavia är nu utbytt. Min lokala favoritverkstad
fick ta på instrument på en skrot i förra vecka och nu fungerar allt igen
(inkl besiktning i veckan helt utan anmärkningar). Nu är det bara en
av nycklarna som måste "loggas in" hos märkesverkstaden, bilen startar
men dör efter 1-2 sekunder igen när man använder den. Standardrutin
så det är inget igentligt problem...

Alles gut.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Mmm. Är inte nyckeln rätt inkodad så går väl imobilizern in och bryter. Bra att det löste sig. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tacka vet jag bilar som saknar dessa "små" problem.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hehe, dom bilarna saknar ju allt annat också 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigtvis, avsaknaden av CAN-bus är inte synonymt med avsaknad av gadgets.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Självklart inte! Men nu var det väl inte nämnt CAN-bus ö.h.t i samband med det här problemet. Bilen har säkert det, men det lät ju mera som ett glapp i matningen på något sätt. Sedan är det en massa andra fördelar med en CAN-bus som blir lite jobbigare att implementera utan den. T.ex när olika delsystem i bilen skall påverka varandra. Utan CAN så kan det bli så mycket extra kabeldragning att man hellre utesluter vissa funktioner. Med CAN så är det "bara" lite extra programmering så har man löst såna funktioner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Can-bussen gör att man inte kan hämta grejjor på skroten hur som helst, iom att de utbytta grejjorna måste programmeras, av auktoriserad verkstad.
Får du en backspegel sönderslagen.
Utan Canbussen kunde sodjan åka till skroten, hämta en ny panel, montera den och allt är frid och fröjd.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Istället får Sodjan åka till verkstan, dom gör jobbet och försäkringsbolaget tar räkningen... Inga skitiga naglar, inte en massa svordommar i garaget (eller i värsta fall på gatan då inte alla har garage) bara några timmar extra på kontoret för att få ihop till självrisken :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

försäkringsbolaget tar räkningen
Nix Det gör de inte, det är du och jag som får betala.
Dyrare reparationer==Dyrare försäkring, för alla.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

TomasL skrev:Can-bussen gör att man inte kan hämta grejjor på skroten hur som helst, iom att de utbytta grejjorna måste programmeras, av auktoriserad verkstad.
Får du en backspegel sönderslagen.
Utan Canbussen kunde sodjan åka till skroten, hämta en ny panel, montera den och allt är frid och fröjd.
En sanning med modifikation. Det beror helt på hur systemet är uppbyggt. På många grejor behöver dom inte "paras" ihop alls. I vissa fall så måste man "reservsdelsprogrammera" dom utbytta grejorna för att dom ska veta vilka funktioner dom skall ha. Instrumenthuset i det här fallet är nog en typisk sådan detalj. Däremot inte en backspegel. Och skulle det vara någon enklare sak som kanske inte skulle vara samma konfig på, så plockar man från en likadant utrustad bil.

Och i många fall så kan man lösa det med någon kontakt och en påse bullar. :D

Men visst kan det vara lite mer komplicerat. Å andra sidan så kan man ju vinna funktionalitet också utan massor av ny kabeldragning.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

I detta fall kan min lilla favoritverkstad byta panel (eller rättare, får
ta med sig den nya panelen och byta den utanför märkesverkstaden
eftersom det inte går att köra med den) och sedan får märkesverkstaden
"logga in" den. Nu hade verkstadskillen bara den ena nyckeln med sig,
så den andra får vi åka dit med senare...

För övrigt så har denna Octavia gjort ca 24' km utan större problem, ett
mycket bra bilköp måste jag säga. Köpte den ny 98-99 för ca 125 tusen.

Ska vi åka lite längre så tar vi dock Voyagern istället...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Om man ser det från biltillverkarens sida så missar de nog inte en chans att kunna tjäna "enkla pengar".

Sett från konsumentens sida och synnerligen från elektronikforumets sida så är det ohyggliga priser för att ändra ett (eller flera) registervärden.

sodjan:Fikabrödets makt ;) Skoda är bra grejjer, enkelt och robust, tyvärr börjar de bli dyra nu :(
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> Sett från konsumentens sida...

så tycker i alla fall jag att det är bra att de bli svårare att t.ex tjuvkoppla.
Och det ska ju inte vara enkelt att logga in utbytta delar av den anledningen.
Märkesverkstaden får en kod från VW i Tyskland som gäller 24h eller
något sådant...

Men visst blir det svårare för hemmapulare också...
peoh
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 juli 2009, 19:31:02

Re: Glappande instrument, Skoda Octavia.

Inlägg av peoh »

En snabb ful-fix till problemet är att helt enkelt rycka ur säkring nummer 15.

Fördelar med ful-fixen:
+ Snabb, enkel och gratis!
+ Instrumenten fungerar helt OK så länge tändningen är tillslagen.

Nackdelar med ful-fixen:
- Instrumenten nollställs inte då tändningen slås av - visarna stannar kvar på senaste värde.
- Klocka och trippmätare slocknar och nollas varje gång tändningen slås av.

Provade själv på min 99:a och det funkar super. Nackdelarna kan jag leva med. Där sparade man några tusenlappar på två minuter... 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36626
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Glenn »

vfr skrev:
TomasL skrev: Instrumenthuset i det här fallet är nog en typisk sådan detalj. Däremot inte en backspegel. Och skulle det vara någon enklare sak som kanske inte skulle vara samma konfig på, så plockar man från en likadant utrustad bil.
Just backspeglar är iofs ett klassiskt exempel.. tror det är volvo S60 (osäker dock) där backspegeln måste paras ihop med bilen.. skulle gissa att den har ett ID som datorn ska känna till ?
Skriv svar