Kass värmare i lambdasonder.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MagsiNet
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 juni 2008, 20:40:54
Ort: Örebro

Kass värmare i lambdasonder.

Inlägg av MagsiNet »

Min dumma bil (V70-99) har fått för sig att värmarna i båda lambdasonderna har gått sönder. Vilket så förmodligen också är fallet. :(

Går det att på något sätt lura ECU'n att dom fortfarande är hela så att jag klarar mig igenom besiktningen?

Har läst att när dom är hela så är resistansen runt 15ohm genom värmaren. Går det då att koppla ett effektmotstånd i stället för värmaren?

Har en OBD2 låda så jag kan släcka fel lampan och den håller sig släckt så länge motorn går och är varm. Är motorn kall eller jag stänger av och vrider igång motorn igen så tänds den.

Så frågan är: Är det så simpelt att bara koppla ett motstånd i stället för värmaren?

Vore kanon om nån har erfarenhet av detta.
JoakimCreutzer
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
Ort: Falun

Inlägg av JoakimCreutzer »

jag ser inga problem med att lägga in ett motstånd istället för värmar elementet...

se bara till att bilen är rejält varmkörd innan besiktningen
MagsiNet
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 juni 2008, 20:40:54
Ort: Örebro

Inlägg av MagsiNet »

Ska nog ta å testa det. Avgasvärdena är för övrigt helt ok trots att värmaren är kass. Men den drar lite mer än vanligt.

Detta är dock bara en temporär lösning tills jag fått tag på fungerande lambdasonder.

Antar att det inte går med ett vanligt motstånd utan behövs ett effektmotstånd?
JoakimCreutzer
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
Ort: Falun

Inlägg av JoakimCreutzer »

jepp ett efektmotstånd.

att den drar mer beror på att givaren inte uppnår rätt temperatur. och drar den ber bränsle så blir det ett felaktigt avgasvärde.

sist jag hade problem med en lambda så köpte jag en på biltema och dom funkade prima.

om du mäter spänningen från lambdan så bör du ha ca 1,5V in i ecun då vet du att motorn får rätt blandning.
MagsiNet
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 juni 2008, 20:40:54
Ort: Örebro

Inlägg av MagsiNet »

tänkte inhandla ena lambdan på biltema. den andra är dock en titan lambda och aningen dyrare. billigast blir nog att hitta en på skroten.. men tillsvidare får det bli effektmotstånd.

konstigt att avgasvärdena va ok i besiktningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26708
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Inte så konstigt, när motorn har kört ett tag blir sonden varm ändå.
bearing
Inlägg: 11679
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

> spänningen från lambdan så bör du ha ca 1,5V

Om det är en vanlig lambdasond (ej bredbandslambda) ska värdet i medel vara ca 0,5 V om motorn reglerar korrekt.

När sonden är kall ger den ingen signal alls, eller för låg signal, vilket gör att elektroniken väljer att köra motorn kör utan återkoppling. Impedansen av själva lambdakammaren kan användas för att få fram temperaturen. Jag vet inte om alla elektronikboxar mäter den.

Om utbytessensorn har annan impedans beroende på temperatur kanske den inte fungerar lika bra som original (förutsatt att elektroniken mäter impedansen).
MagsiNet
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 juni 2008, 20:40:54
Ort: Örebro

Inlägg av MagsiNet »

Icecap, ja det har du ju rätt i.
Det är med andra ord bara i starten när motorn e kall som värmaren behövs?
Hur varm blir en katt för övrigt? 400C?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

inuti keramiken kan det nog bli glödvarmt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26708
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Har för mig att katalysatorn ligger runt 600°C i arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Varför inte byta sond då? De är int eså dyra och meningen med att ECU larmarar och att biltillverkaren har bygt in värmaren är att kunna gå över till closed loop så snart som möjligt för miljön och i viss mån bränsleförbrukningens skull.
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

Icecap skrev:Har för mig att katalysatorn ligger runt 600°C i arbetstemperatur.
Det kan vara mer än så! Grenröret brukar kunna glöda ganska vackert om man plågat och då ökar trots allt temperaturen i katten igen...

Dieslarna brukar passera 750grader vid regenerering och en bensinare brukar ligga däromkring eftersom de inte sotar igen...

Ett effektmotstånd borde lösa problemet. Problemet är ju iofs lika löst genom att ta bort lampan...
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Lambda sonder/styrning är ju till för att katalysatorn skall jobba optimalt,
det så kallade stökiometriska förhållandet skall uppnås.

Bättre och fixa sonderna nu och slippa en förstörd katalysator med vad allt det kostar.

Kjelle
MagsiNet
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 juni 2008, 20:40:54
Ort: Örebro

Inlägg av MagsiNet »

Lyckades jaga rätt på ett par sonder på skroten för 150:-/st.
En får tacka för all info om avgaser, kattar och sonder. :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om värmaren är paj så är jag lite skeptisk till att lambdasonden först skulle mäta fel, och sen helt plötsligt börja mäta rätt när den fått upp arbetstemperatur. Nu vet jag inte hur känslig en smalbandslambda är, men en bredbandslambda utan värmare har man sönder SNABBT.
Skriv svar