Skydd mot fel polaritet - högströmsvarianten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Skydd mot fel polaritet - högströmsvarianten?

Inlägg av Illuwatar »

Vilket är det bästa sättet att skydda en DC/DC-omvandlare mot dumheter, närmare bestämt felinkopplad nätdel (omvänd polaritet)? Det handlar om en DC/DC som kan hantera ca 60W och arbetar med en inspänning på nominellt 12V (10 - 16V). I mindre system som drar under amperen brukar jag köra med en schottkydiod i matningsledningen. Men när strömmarna stiger ökar förlusterna i dioden, så jag vill ha en idé som inte äter effekt men som förhindrar olyckor om någon oinvigd vänder nätdelspluggen fel (lätt hänt med dessa universaladaptrar med bytbara pluggar).
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Det finns större dioder...alternativt en likriktarbrygga, så spelar det ingen roll hur man vänder polariteten.
Går förmodligen att göra en konstruktion med en fet också med lägre förluster, men det verkar onödigt krångligt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det vanliga är väl en antiparallell diod och smältsäkring. Borde funka med en PTC-säkringsvariant oxå.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är smältsäkringar snabba nog så att styrkretsarna inte havererar innan de löser ut? Vad jag vet så brukar halvledare vara bra säkringar för säkringen...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jo men du får ju max framspänningsfallet i backriktningen över omvandlaren så det bör den tåla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

säkring och en kraftig diod på fel håll över inkommande, då går säkringen vid fel polaritet
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skulle köra på en polyfuse och en tranzorb, reagerar snabbt och är hyffsat säkert.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

En mosfet med låg RDSon, ett par resistorer och en zenerdiod (beroende på inspänning)
Lite krångligare än parrallelldiod och säkring, men fördelen är ju att man slipper säkringen om man råkar vända fel

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det där sista förslaget gillar jag - känns lite mer 2008 än glasrörssäkringar och felvända dioder. Den borde vara snabb nog att skydda LT-kretsarna i omvandlaren som alla är SMD (= jobbiga att byta). Dessutom blir det inget som måste bytas när olyckan är framme.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det ena behöver ju inte utesluta det andra :wink:

men jag håller med om att den är värd att annvända, allt beror ju med på hur saker annvänds, är det något man kopplar ofta så ska den vara lättare att återställa

en annan sak kan vara en känslig/dyr pryl som verkligen behöver extra skydd
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det handlar i slutändan om något relativt unikt som skall skyddas. Det är mitt GBA1000-bygge som skall drivas av denna DC/DC-omvandlare. Omvandlaren i sig må vara ett mindre problem om den havererar, men GBA1000-maskinen är näst intill omöjlig att ersätta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då så, gör både och plus överspänningsskyd och avstörning
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Se bara till att MOSFET'en är av den sort UTAN inbyggd backdiod! I annat fall är skyddet inte värd ett piss!

Ett enkelt sätt: ett relä, spolen drivs med inkommande spänning, diod i serie med reläspolen. Drar enbart om polariteten är korrekt.
Matte

Inlägg av Matte »

Mosfet utan backdiod? sorry, men det finns inte....det går inte göra mosfetar utan denna. Hävdar någon det är det inte en vanlig mosfet.
ICECAP: som den ser ut på bilden kommer felvänd ps ge rättspänd fet, så det kommer vist att funka dock kan man inte använda den för att stänga av matning till resten.

PS jag skulle satt dit en paralell transil efter skyddet (alltså en speciell zenerdiod som är gjord för att peak ta emot mycket kraft spikar ala "esd ochblixtnedslag") den kommer då fungera som en sista protection mot överspänning och fel polaritet.
iom den dyra utrustningen
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En fet likroktarbrygga på ingången skyddar vissa av mina produkter mot "fel"polarisation av matningsspänningen. Enkelt, som löser problemet i dubbel mening.
Skriv svar