Interaktiva TV-system, hotell-tv, itv, tvi smartport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johanb

Interaktiva TV-system, hotell-tv, itv, tvi smartport

Inlägg av Johanb »

Jag håller på att spåna lite runt dessa system och tror mig ha kommit fran till att Philips i sina "proffs"-apparater har nånting som heter smartport eller liknande.
Jag tror även att detta är byggt kring I2C men sen är jag borta :shock:

Tänkte höra mig för om det är någon här som känner igen vad jag svammlar om och som kan hjälpa mig lite.
Det jag behöver är pinout på porten samt kommandoreferens och kanske ex på init-rutin om det behövs.

Det finns en del roliga saker man kan göra via porten, tex konfigurera tv-apparaten, byta kanal, on/off mm.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Troligen är ju den jätte propriatär. Kan du inte berätta vad du ska göra istället, vad syftet är. Byta kanal vet jag ett annat sätt att göra på som även är trådlöst.

Det var en del snack om detta med hotel-TV som även är "dator terminaler". Hackers köpte den "hemliga boxen" som skrot för 2 dollar och upptäckte hur man gör för att se terminalerna för andra rum på olika hotell. Så fick dom se betalningar med VISA kort och annan känslig information.
Johanb

Inlägg av Johanb »

De apparater jag syftar på är inga terminaler och har ingen sådan logik eller anslutningsmöjlighet. Den egentliga skillnaden mot en vanlig tv är att (de modeller jag kollat på) de har inbyggd klocka/väckning, man kan låsa alla inställningar så inte folk kan jäklas med nästa gäst, sedan finns det den där porten som jag vill åt som man kan använda till att slå av/på, ändra inställningar,kanal,videokälla, IR från fjärren kan skickas till porten istället för att tvn ska tolka den och sen bestämmer modulen i porten vad som ska utföras osv osv.
Det räcker inte med att bara tex skicka IR-signal från nån liten burk utan jag måste använda porten.
Skriv svar