Aja.. EL84 som utgångsrör blir nog bra

jag tror att jag skulle klara av att bygga EL34 schemat, då jag har läst på ganska mycket om (gitarr)rörförstärkare och jag har lödit mycket i pedaler och sådant. Däremot har jag inte praktiken inne för just rörförstärkare
Nu börjar jag bli riktigt sugen här!
Btw... min stereoförstärkare pajjade idag

Det är en Marantz PM350... 2x120W vid 4 ohm.. jag har två 8ohmshögtalare ikopplade. Jag spelade min musik som vanligt hördes ett ljud. Vet inte riktigt hur jagska förklara det men typ: Ett kort sprak i en tredjedels sekund... lät POFF! Poffet kom flera gånger och sen ett kraftigare poff och skiten dog

Nu hörs det absolut ingenting ur högtalarna. Eller hörlurarna kopplade till hörlursuttaget för den delen. Det finns led-indikatorer som visar hur hög effekten är - dom är helt släckta.
För ett tag sedan gjorde jag ett litet ingrepp. Jag bytte nätkontakt för jag hade slarvat bort originalkabeln. Då jordade jag apparaten på samma gång och tänkte: fan va bra man är. (För ett tag sen berättade min elkompetens/elkunskap-lärare att man inte ska jorda apparater som är ojordade från början). Kan detta ha något med saken att göra?
Någon som har en teori om vad som har gått åt pipsvängen?