Enkelt billigt sätt att välja många "lägen"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Enkelt billigt sätt att välja många "lägen"?

Inlägg av Nerre »

Jag har funderingar på att bygga små "fyrar" för övning, en uC som helt enkelt blinkar en lampa enligt olika karaktärer. Själva ljusdelen är inget problem (vi har övningsfyrar idag men de är byggda med en krånglig konstruktion och svåra att ställa om).

Tanken är då att lägga in ett program som klarar väldigt många olika fyrkaraktärer och sen kunna välja mellan dessa på ett enkelt sätt (som vem som helst kan klara av).

Att köra med två hexadecimala vridomkopplare ger ju 256 olika lägen och det borde vara enkelt för folk att utifrån en tabell över karaktärer kunna välja rätt läge. MEN de är ju relativt dyra... (Jag tänker troligen köra med en Tiny2313, så att köpa omkopplare som kostar mer än uC känns lite onödigt.)

DIL-omkopplare ligger betydligt bättre i pris, men är troligen svårare för folk att förstå (även om man skriver de binära inställningarna i tabellen så är det svårare att ställa in 01101010 än 6A).

Att sätta dit en liten 3-tåtars serieport och ställa om med dator är ju billigt, men är nog klart för avancerat.

IR-mottagare och programmera med en fjärrkontroll? Men då behöver man nån slags "kvittens"... Och man måste ju då ändå ha nåt sätt att aktivera och avaktivera programmeringsläge (med 10 fyrar på bordet vill man ju inte råka programmera alla samtidigt).

Nån som har några smarta ideer? (Eller tips på billiga hex vridomkopplare!:-).
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

En knapp och ett par 7-segments LED-displayer på varje fyr?

Då kan man ju ställa in 100 olika lägen, det borde även bli ganska billigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det så att alla fyrar ska köra på "samma" kod, alltså att varje har en viss "blink-kod" men att de är olika för en viss inställning?

Lite svårt att förklara men är det så att fyr 1 blinkar sin egen blinkning, #2 på en annan, #3 på ett annat mönster osv. och att dessa ska styras "gemensamt"?

Alltså att mönsterna blir lite olika för de enskilda fyrar men att de alla "hänger ihop" så att man överordnat kan välja "scenario 1/2/3/..." och sedan ställs fyren om till just deras blinkning?

För det är ju så att OM någon ska ställa enl. en tabell kommer någon definitivt att göra fel! Alltså ville ett system med en seriell kommando vara grejen, ha en gemensam styrning med en + och en - knapp samt ett LCD, låt sedan den skicka ut ett seriellt kommando till varje fyr som i sin tur har en adress.

Då kan man ställa om alla fyrar från ett ställe, ingen svar behövs från fyren och alla står rätt.

Och om inte det är mycket besvärligt med ledningsdragningen kan denna gemensamma styrning mycket väl klarar av att blinka dessa fyrar enl. deras mönster.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hur många BCD-omkopplare behöver du?
Ger ju bara 100 karaktärer på två men varför inte 3st det ger ju 1000 karaktärer :D
Jag har ett antal ELFA 35-364-61 liggandes...

EDIT: 35-364-61 är samma som 35-364-89 men BCD istället för HEX.
Senast redigerad av limpan4all 27 november 2008, 11:21:51, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> som klarar väldigt många olika fyrkaraktärer

Menar du kompletta karaktärer ?
Annars är det ju mer flexiblet att bygga det på de olika
delarana av en karaktär. D.v.s att man skickar över t.ex blinktyp,
antal upprepningar och interval istället för att bara säga "karaktär 5".

Sen så tycker jag att en sådan här "fyr" inte är komplett om inte blinken
har upp och ner ramp så att det ser ut som när en roterande fyr "blinkar"
på avstånd... :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Schnegelwerfer skrev:En knapp och ett par 7-segments LED-displayer på varje fyr?
Ja, det kanske vore en ide. Men stega igenom 256 karaktärer med en knapp...:-) Men två knappar, och timeout som släcker displayen efter 5 sekunder kan kanske funka. Man kan ju ha hexadecimala displayer.

Frågan är om det blir billigare än HEX vridomkopplare.
Icecap skrev:Är det så att alla fyrar ska köra på "samma" kod, alltså att varje har en viss "blink-kod" men att de är olika för en viss inställning?

Lite svårt att förklara men är det så att fyr 1 blinkar sin egen blinkning, #2 på en annan, #3 på ett annat mönster osv. och att dessa ska styras "gemensamt"?
Nej, varje fyr skall gå att ställa helt individuellt.

Jag vill alltså att alla fyrar skall ha samma "tabell" i sig, och att man valfritt skall kunna välja vilken karaktär som helst ur tabellen för varje enskild fyr. Det är möjligt att man inte kommer komma upp i 256 olika, men 16 blir för lite och att köra med BCD är dåligt utnyttjande av bitarna:-)

Det skall alltså vara en tabell typ:

00 VQ
01 Q
02 Fl 1s
03 Fl 2s
04 Fl 3s
05 Fl 4s
06 Fl(2) 3s
07 Fl(2) 4s
osv

Och fyrarna skall vara fristående batteridrivna grejer. Jag kommer troligen använda barnmatsburkar, sätta elektronik och lampa på insidan av locket och hållare för 4 R6 på utsidan (och färgfilm på insidan av glaset alltså, för att skapa sektorer).

limpan4all skrev:Hur många BCD-omkopplare behöver du?
Jag är ju bara på planeringsstadiet ännu, men det blir kanske 10 fyrar inledningsvis. Men tanken är ju att det ska gå att bygga fler i framtiden, så just därför är "engångslösningar" ingen bra ide.

Sodjan, skulle man köra serieinterface skulle man ju kunna tänka sig att man programmerar genom att skicka strängen "Fl(2) 5s" och så blinkar den med den karaktären. Men då behöver man ju parsa kommandona och ha en massa felkoder och grejer...

Då skulle kan väl kanske i såna fall skriva nåt program som sköter programmeringen och programmera med enklare strängar, ex. att man ställer in "hastighet" och ett bitmönster.

Det är ungefär så de fyrar vi har idag fungerar (inte jag som byggt). Det är alltså i princip ett skiftregister på 8 bitar och två DIL-omkopplare. Den ena styr när det skall vara tänt respektive släckt och den andra hur många av de 8 bitarna som används (den går alltså till "reset"-funktionen). Och så en pot som styr oscillatorn. Så en Fl(2) 3s gör man typ:
10100000
11111100
och trimmar poten så det blir lagom hastighet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har betydligt fler än 30st sen finns ju alltid ELFA som second source med sina HEX varianter som dropin uppdateringar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men jag vill som sagt var försöka hålla ner priset även för framtida byggen (även om vi är Sveriges största scoutkår så bygger ju verksamheten mest på ideellt arbete).

Jag kommer troligen köra med en Tiny2313 (var inne på Tiny45 först, men såg att 2313 är billigare och har ju fler stift) och då känns det onödigt att köpa två vridomkopplare som kostar mer än mikrocontrollern...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> genom att skicka strängen "Fl(2) 5s"

Eller några interna koder som i princip betyder samma sak men
som är enklare att tolka för "fyren". Det där skrivsättet är ju mest
för att det ska vara lätt att läsa för oss vanliga dödliga.

> att man ställer in "hastighet"...

Hastigheten på själva blinket (t.ex "Fl") är ju given genom internationell standard... :-)
Så man bör kunna ha en fast tid för varje typ ("Fl", "Q", "VQ" o.s.v)
Pausen mellan sekvenserna (t.ex "5s") är ju däremot variabel.

Sen kanske man kan hoppa öer de mer komplexa karaktärerna
med kombinationer av intervall och liknande.

Sen, som sagt, så blir det inte komplett utan snygga upp/ner toningar av ljuset.. :-)
Det ser ganska onaturligt ut om det bara blinkar direkt av/på.

(www.fyr.org)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det blir inte många knapptryckningar med en knapp om man ställer in varje display för sig.

Ex. 47: 4 tryck ger 40-> vänta 2 sek -> 7 tryck ger 7.

Om du ska bygga några stycken lönar det sig kanske att bygga en programmeringsdosa som ställer in fyrarna m.h.a RS232 eller SPI (billigare och fungerar med korta kablar)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Till scoutkår!
Varför sa du inte det från början.
PM´a din adress så skickar jag 50st omgående utan kostnad.
Jag är visserligen av kott & pintypen men låt oss hålla ihop.

Gör det enkelt och rätt från början, tag MEGA168 istället, om du har tid att vänta någon vecka så kan jag skicka ett gäng såna också om du skickar mig några färdigbyggda och programerade sen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är bara på planeringsstadiet än så länge, det blir nog inget bygge klart förrän till våren. Vi har precis haft den här terminens fyrövningar, men det var då som vi upptäckte att ett par av de gamla fyrarna inte funkade så bra. Vi har haft fyra, men en är stendöd och en lyser bara... Så det är bara två som blinkar.

Jag tittade på Mega168 också, men den är ju nån tia dyrare och den enda AVR jag lekt med är 2313. Och den har jag inte ens varit i närheten av! :-) En kille i ABC-klubben satte upp ett Olimex AVR I/O med en 2313 på kopplat till en av klubbens linux-burkar och sen en webcam riktad mot den.

Fast en programmeringsdosa skulle ju kunna vara en ide... Man skulle ju kunna göra den som en fyr som man sen "klonar" till andra. Men det blir lite svårare att ändra på dem då.

www.sollentunasodra.se är min kår i alla fall. Och jag tror vi fortfarande är störst i alla fall (vi har varit det i ett par år).

Sodjan, i och med att det är glödlampor så ser det faktiskt rätt bra ut utan rampning:-) Man kan väl alltid sätta en konding på basen på styrtransistorn för att slippa rampa i mjukvara.

Vi har små "lysbojar" också, med en tvåtransistors bistabil vippa med lysdiod. De blinkar inte lika snyggt. Och bara åt ett håll också!
Skriv svar