Säker förvaring av etsvätska och framkallare.
Så länge det är torrt pulver av båda så kan du ha dessa i frysboxen om du vill - det viktiga är att det inte kommer in fukt som gör kaka av alltihop och allra viktigaste att inte snorungar kommer åt det i tron att det är något annat 'spännande'...blueint skrev:Tänkte på frysrisk i pulverform.
När det gäller NaOH (framkallaren) så måste det förvaras gastätt (tjock plastpåse välförslutet) så att det inte blir soda och så småningom bikarbonat av det hela. NaOH både som pulver och vätskelösning suger allt vad koldioxid heter ur luften när den får chansen...
jag hadde ren framkallningsvätska, brukar göra en liter åt gången,
samma sak här vit och krakelerad
kan nämnas att jag brukar börja med en halvliter halvvarmt vatten så kaustiksodan löser sig bra, hälla i , är det 20 gram , och det brukar fräsa en del , sedan när allt är löst så häller jag i restrerande vatten, kallt
är varsam om att alltid lösa kaustiksodan ordentligt, då ett icke löst korn i en färsk blandning ger sabbade kort
samma sak här vit och krakelerad
kan nämnas att jag brukar börja med en halvliter halvvarmt vatten så kaustiksodan löser sig bra, hälla i , är det 20 gram , och det brukar fräsa en del , sedan när allt är löst så häller jag i restrerande vatten, kallt
är varsam om att alltid lösa kaustiksodan ordentligt, då ett icke löst korn i en färsk blandning ger sabbade kort
PDF
En till länk
Jag tolkar det som att PET inte är säker för långtidsförvaring av NaOH. Jag har fått någon slags vit "fluffig" utfällning i min flaska nu.
Om man har propplösare med aluminiumspån i bildas dessutom vätgas och då ska man inte förvara det tätt öht.
PE borde fortfarande vara säkert antar jag.
En till länk
Jag tolkar det som att PET inte är säker för långtidsförvaring av NaOH. Jag har fått någon slags vit "fluffig" utfällning i min flaska nu.
Om man har propplösare med aluminiumspån i bildas dessutom vätgas och då ska man inte förvara det tätt öht.
PE borde fortfarande vara säkert antar jag.
Edit: Tilllägg: I inlägg från xxargs nedan noteras att glasflaskor inte heller är så bra..
Förvara INTE frätande vätskor i PLASTFLASKOR.
Jag har råkat ut för explosion, där hela botten trycktes ut.
Härefter förvarar jag enbart färdigblandad framkallare i GLASFLASKA, med kork som fungerar som viss övertrycksventil, Denna är väl förpackad i 2 plastkassar, och instoppad i kartonglåda.
Använd etsvätska spolar jag i avloppet, vilket kanske inte är helt miljövänligt.
Vill man förvara denna rekommenderar jag att ni använder GLASFLASKOR (TYP vinflaska).
En sista detalj, räkna med att vätskan kommer att rinna ut i värsta fall, därav bör flaskan förvaras på ställe där detta inte kan orsaka stora skador, exempelvis i någon gammal källare.

Förvara INTE frätande vätskor i PLASTFLASKOR.
Jag har råkat ut för explosion, där hela botten trycktes ut.
Härefter förvarar jag enbart färdigblandad framkallare i GLASFLASKA, med kork som fungerar som viss övertrycksventil, Denna är väl förpackad i 2 plastkassar, och instoppad i kartonglåda.
Använd etsvätska spolar jag i avloppet, vilket kanske inte är helt miljövänligt.
Vill man förvara denna rekommenderar jag att ni använder GLASFLASKOR (TYP vinflaska).
En sista detalj, räkna med att vätskan kommer att rinna ut i värsta fall, därav bör flaskan förvaras på ställe där detta inte kan orsaka stora skador, exempelvis i någon gammal källare.

Senast redigerad av Johan.o 28 november 2008, 21:06:50, redigerad totalt 2 gånger.