Säker förvaring av etsvätska och framkallare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte på frysrisk i pulverform.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

:shock: Hur kommer det sig att framkallarens flaska pajar?

kanske ska hitta något bättre förvaringsutrymme än i sovrummet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:Tänkte på frysrisk i pulverform.
Så länge det är torrt pulver av båda så kan du ha dessa i frysboxen om du vill - det viktiga är att det inte kommer in fukt som gör kaka av alltihop och allra viktigaste att inte snorungar kommer åt det i tron att det är något annat 'spännande'...

När det gäller NaOH (framkallaren) så måste det förvaras gastätt (tjock plastpåse välförslutet) så att det inte blir soda och så småningom bikarbonat av det hela. NaOH både som pulver och vätskelösning suger allt vad koldioxid heter ur luften när den får chansen...
xxargs

Inlägg av xxargs »

JustNeed skrev::shock: Hur kommer det sig att framkallarens flaska pajar?

kanske ska hitta något bättre förvaringsutrymme än i sovrummet.
hurdå - om det är NaOH så borde det inte vare sig gasa eller spricka, däremot är inte NaOH-lösning så lämplig att förvara i glasflaskor utan plast är att föredra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det lustiga är att den hårda cola-flaska jag hade NaOH i blev vitaktig i plasten nedtill, och fick sprickbildningar likt plexi som utsätts för alkohol.
xxargs

Inlägg av xxargs »

skumt - var det begagnad framkallningsvätska med löst fotoresist i - då kan reglerna ändras lite sas.

ren NaOh löst i vatten borde inte påverka plasten tycker jag - även om det inte är självklart att alla plaster tål akalilut...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde ren framkallningsvätska, brukar göra en liter åt gången,
samma sak här vit och krakelerad

kan nämnas att jag brukar börja med en halvliter halvvarmt vatten så kaustiksodan löser sig bra, hälla i , är det 20 gram , och det brukar fräsa en del , sedan när allt är löst så häller jag i restrerande vatten, kallt

är varsam om att alltid lösa kaustiksodan ordentligt, då ett icke löst korn i en färsk blandning ger sabbade kort
xxargs

Inlägg av xxargs »

En del plaster tål inte alkaliska miljöer under längre tid - men jag trodde inte att PET-flaskorna hörde dit då flergångsflaskorna tvättades i allt annat är svaga tvållösningar...
zvenzzon

Inlägg av zvenzzon »

Biltemas svarta bensindunkar består av HDPE.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDPE

Låter safe(?)
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

PDF

En till länk

Jag tolkar det som att PET inte är säker för långtidsförvaring av NaOH. Jag har fått någon slags vit "fluffig" utfällning i min flaska nu.
Om man har propplösare med aluminiumspån i bildas dessutom vätgas och då ska man inte förvara det tätt öht.

PE borde fortfarande vara säkert antar jag.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Edit: Tilllägg: I inlägg från xxargs nedan noteras att glasflaskor inte heller är så bra..

Förvara INTE frätande vätskor i PLASTFLASKOR.

Jag har råkat ut för explosion, där hela botten trycktes ut.

Härefter förvarar jag enbart färdigblandad framkallare i GLASFLASKA, med kork som fungerar som viss övertrycksventil, Denna är väl förpackad i 2 plastkassar, och instoppad i kartonglåda.

Använd etsvätska spolar jag i avloppet, vilket kanske inte är helt miljövänligt.
Vill man förvara denna rekommenderar jag att ni använder GLASFLASKOR (TYP vinflaska).

En sista detalj, räkna med att vätskan kommer att rinna ut i värsta fall, därav bör flaskan förvaras på ställe där detta inte kan orsaka stora skador, exempelvis i någon gammal källare.

:roll:
Senast redigerad av Johan.o 28 november 2008, 21:06:50, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs

Inlägg av xxargs »

lös i vatten NaOH skall inte förvaras i glasflaskor då den löser sakta glaset (egentligen kiselsyran i glaset) då de flesta glastyperna är av en sur sort. det fins glas som klarar akali men dessa hittas nog bara hos labratorieutrustningsföretag.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Typsikt..

Jag som trodde jag hade säker förvaring, då återstår vart hittas de som tål förvaring av framkallare, vad ska det vara för något?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Strunta i att spara den?
Jag gör alltid ny framkallare varje gång, då blir den en flaska mindre att slabba med samt att man alltid har färsk framkallare. :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Därför det är enklare att göra större satser. Desutom är elfa framkallaren lite dyr.
Skriv svar