EMC Instrument

LowPower123

EMC Instrument

Inlägg av LowPower123 »

Har funderingar att införskaffa mätutrustning för Burst, Surge, Injicerat, ledning emission, luftburen emission (ej kammare), påstrålat (ej kammare) cell?

Utrustningen skall användas för precompilance dvs rena labbtester. Typ kolla läget.

Det är mycket prylar men tänkte ändå kolla upp om man kan skaffa dessa.

För att hålla ner prislappen kommer bara beg på tal och då helst fynd. Samt att frekvensområden inte behöver vara upp to date. Påstrålat emission upp till 1GHz räcker.

Surge och burst borde gå att bygga själv(?)!

Ideer emottages tacksamt!!!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mätmottagare är verkligen inget man hittar billigt, det skulle isåfall vara hos auktionsfirmor som tar hand om konkursbon.
LowPower123

Inlägg av LowPower123 »

Ja eller om man är med själv på en konkursaktion. Är det någon som får höra talas om en så säg gärna till!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

annmäler mig som allmänt intresserad av tråden

vilken effekt behövs för påstrålad effekt?

sedan är frågan om antenntyper och liknande
håller på att skaffa mig en del för ungefär samma saker
vill kunna prova säkerhet med åtminstånde några hundra watt runt 0.85-1GHz
och mäta en del annat upp till minst högsta wlanfrekvenserna

samt delar av dom lägre frekvenserna, eller ungefär där switchade nätdelar ligger, 20KHz till 1MHz

har några spektrumanalysatorer som kan göra grundjobbet,
har även bredbandiiga bruskällor, kamgeneratorer och en del filter
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag är också intresserad... vill kunna mäta på pcb, inget stort. Här är en som använt FR-4 till en stripline :-)
http://www.ieee.org/organizations/pubs/ ... 08/pp2.pdf
LowPower123

Inlägg av LowPower123 »

Påstrålat är den test som är dyrast att få till pga av effekten i kombination med höga frekvenser. Har aldrig fått problem över 1GHz dock.

Bygga en egen öppen cell är högintressant. Man kan ju anpassade den till det slutsteg man lyckas få tag på.
Nypris sluten cell ligger på 300' för mätobjekt 25x25x25cm(!)

Ang emission så är ju övertoner från kraft och cpuer ofta problem och då räcker inte <1MHz. En spectrum analysator på upp till 1GHz borde vara målet. Vet ej frekvensområdet på gamla apparater men <500MHz duger också.

grym duär ju en bit påväg. Hur fick du tag på grejorna?

Hur har vi det med surge/burst/esd någon som sett något bygga själv där?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har köpt från ebay har på sökning och försöker hålla koll

håller egenteligen med om att man bör ha heltäckande från 10hz till minst 1Ghz

jag ser gränserna mera för vad man måste ha för antenner och drivsteg

under en viss frekvens kan man ju göra det enklare för sig, men jag kommer nog alldrig ha råd med bredbandiga högeffektssteg upp till 7Ghz :cry: :lol:

någonstans runt 100Mhz börjar antennerna bli stora rent fysiskt
så därunder vill jag prova spolantenner, med dess nackdelar,

som generatorer så är det ju lätt att komma upp till 20Mhz, max038, sedan har jag en hp signalgenerator upp till 1GHz, och en bredbansförstärkare på låg effekt
har en lf spektrumanalysator 5hz-50Khz
en mellan från ca 10Khz-1.5 Ghz
och en från ca 1Mhz till 21 Ghz
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom flesta riktiga spectrumanalysatorer bruka gå upp till 3 GHz - men man måste ändå komplettera dessa med bredbandig LNA på ca 30 dB förstärkning då brusfaktorn på de flesta spectrumanalysatorer ligger på 25-35 dB

Det är viktigt att kunna mäta till åtm. över UMTS-frekvenser då störningarna går i perioder väldigt högt upp i frekvens - min onda öga just nu heter elektroniska ballaster från lysrör där man med avsiktlig brusmodulation på grundoscillatorn till switcharen avsiktligt smetar ut störningarna 10-100 ggr 120 kHz BW för klara EMC filtrering utan att filtrera utgångarna och den vägen ödelägger hela frekvsområdet nära apparaten/lysröret från nära likström till ibland 2.5 GHz...

- allt för att spara pengar...

Påstrålad effekt måste man göra hos någon EMC-hus då dom effekter det handlar om så måste det utföras i RF-täta utrymmen då det annars blir olaglig utsändning som kan störa andra radioanvändare även på långt avstånd - det är helt enkelt olagligt att utföra påstrålningstester i öppna celler.

Regeln är att i första hand filtrera bort sina egna störningar genom mätning med spectrumanalysator - och vid dessa åtgärder med extra filter så brukar påstrålningståligheten komma med på köpet.

Om man strålar eller lätt tar emot strålstörning handlar om kommunikation mellan apparaten och omvärlden, i det här fallet via inkopplade ledningar in och ur apparaten samt ledare inne i apparaten som har mycket luft omkring sig som kretskort utan jordplan, stora strukturer som gungar i otakt med resten (tex trafos) och agerar antenn etc.

Om man strålar mycket störningar pga. inkromets aktiviteter så brukar man också vara bra mottagare av påtryckt störning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett större emclabbrum vore inte fel, funderar bara på hur man skulle kunna bygga att själv, har haft någon fundering på att börja från en sjöfartkontainer, och ha den som garage med :lol:
LowPower123

Inlägg av LowPower123 »

Det där med containern var riktigt smart!
xxargs

Inlägg av xxargs »

gäller bara att täta alla plåtskarvar - och då menar jag _alla_ inklusive dörrar och annan - det blir mycket fingerkontaktlister och annat.

sedan måste alla in och utgående ledningar avfiltreras med lågpassfilter som är täta upp till 3 Ghz - såväl strömförsörjning som mätledningar - och då menar jag _alla_ - en enda ledning som inte är avfiltrerad så behöver man heller inte resten av kontainern heller - ungefär...

mao. är det en hel del bök innan utrymmer blir tyst - om din nalle med fulla baner utanför ger upp helt och FM radio på den starkaste kanalen tystnar helt när kontainerns dörr stängs så är du en bit på väg...

lågprisvariant på EMC-rum har varit byggd på typ kycklingnät på träramar i alla sex sidorna och ihopdragna så att kycklingnäten pressas hårt till kycklingnätet på nästa ram - god kontakt under på några cm intervall avstånd precis överallt är viktigt för att undvika inläckage utifrån. En sådan kammar (liksom kontainer-modellen) är inte reflexfri vilket gör att signalstyrkan objektet kan variera väldigt mycket även vid små antennrörelser - att få in dämpmaterial som fungerar över stort frekvensområde är ingen billig historia - har sett varianter på ferritplattor, men det vanligaste som man se i bilder är kolinblandad skumkoner på över 1 meter längd och dessa är inte billiga och tar en massa plats...

trovärdiga EMC-mätningar hemavid är ingen lätt historia.

skall man göra en transmisionsledare för påstrålning så måste dessa också inrymmas innanför helskärmade rum - annars är dessa en fin - olaglig sändaranläggning med hyffsat bra antenn...

och allt detta innan vi ens börjar prata om spectrumanalysatorer, mätförstärkare och mätmottagare samt kalibrerade antenner för tillsamman en bit över halv miljon kronor - begagnat...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, och det finns en sak med containrarna som måste göras, dom har inget plåt i golvet, men för 20kkr så får man ett hyggligt tyst rum + garage inte så tokigt

att få plats att bygga ett riktigt mätrum är nog en utopi, men att få en tillräckligt tyst ställe för utstrålad mätning vore inte helt fel

eller som jag såg nu i en annan tråd
http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/320810
:verysad: :verysad: :verysad: vill ha
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom att tänka på tråden och påstrålad effekt, det finns ju en fulvariant, om man är rradioamatör så kan man ju prova med 1kw på en hel del frekvenser, lagligt :wink:
sedan gäller det ju att få tag i slutsteg med :-x
Skriv svar