Säker förvaring av etsvätska och framkallare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zvenzzon

Säker förvaring av etsvätska och framkallare.

Inlägg av zvenzzon »

Hur ska man förvara färdigblandad Natriumpersulfat respektive framkallare (NaOH)?

Tips på lämpliga kärl och inköpsställen? Funkar bensindunk? Etanoldunk? Behöver locket ventileras med hål?

Gärna så billigt som möjligt eftersom kärlen kommer att lämnas in till miljöstationen...

mvh
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har inte några direkta tips vad du ska förvara i. Vi brukar förvara i PET-flaskor men var noga med att INTE skruva igen korken för hårt, alternativt att du tar upp hål för ventilering när det gäller etsvätskan. En kompis till mig sprängde en flaska i sin lägenhet, sprayade ner väggar, kläder, möbler osv. Tur nog fick han ut det på försäkringen så var noga med att etsvätskan INTE är helt försluten.

Framkallare brukar vi också ha i pet-flaska.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Natriumpersulfat har jag i en 4 liters plastkanister som innehållit nåt tvättmedel tror jag. Natriumpersulfat är inte så besvärligt att förvara har jag för mig, det är väl mestadels bara "salt". Jag har inte märkt att det bildas tryck i min kanister, men då är det bara ~1 liter vätska i den också.

NaOH har jag i en plastförvaringsbox för mat som har lufttätt lock. Bara att ta av locket, framkalla och sätta locket på igen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Generellt är det inte så lämpligt att förvara farliga substanser i behållare som är avsedda för mat. Risken för misstag finns, speciellt om det finns barn i närheten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Natriumpersulfat är direkt olämpligt att förvara färdigblandat med vatten, då det avger syrgas hela tiden och till slut etsar lika bra som kranvatten. Rent slöseri alltså.
Begagnad och ej fullt utnyttjad etsvätska däremot vill man kanske spara till några fler etsningar. Då kan du förvara det i praktiskt taget vad som helst utom metallkärl, med ett ICKE tätt lock. Borra t.ex hål i locket och sätt ett plåster över.
Använd alltså en så nyblandad etsvätska som möjligt, och förvara natriumpersulfatet i pulverform i en ljustät kemikalieburk.
Kjell&Co har en utmärkt burk för detta: http://www.kjell.com/?item=89443&path=
Den är visserligen på utgång och verkar bara finnas kvar på postorderlagret. Men en butik tar ju hem burken på en dag om man vill ha.
zvenzzon

Inlägg av zvenzzon »

Det logistikproblem jag vill lösa är alltså ren avfallshantering: transport mellan etstanken och miljöstationen. För använd etsvätska är väl olämpligt att hälla i avloppet, väl?
Senast redigerad av zvenzzon 26 november 2008, 17:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha!
Jo det är olämpligt, eftersom det innehåller koppar. Resten är inte så farligt.
Du kan ha det i en bensindunk av plast, om du ser till att ventilera locket.
zvenzzon

Inlägg av zvenzzon »

Gäller detsamma för natriumhydroxid? Det i sig känns inte farligt att hälla i avloppet (med stora mängder vatten för utspädning) eftersom det är ju "avloppsrens" som jag använder. Kruxet är ju fotoresisten. Någon som vet hur det är med den?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

hcb: Det har du rätt i.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde faktiskt en petflaska som sprack i botten , hadde framkallaren i den, väldigt mysko, men det var den gamla hårda typen av colaflaska
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hade också framkallaren i en hård PET-flaska från början. Den sprack i botten den med. Precis utmed cirkeln som flaskan står på.
Efter det tog jag en mjuk 2-liters cola-flaska, och den har hållit fint i flera år. Inga tendenser till sprickbildningar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då är vi tre med flaskbottnar som 'pajat', vilket mess det blev :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

hände på förra firman också med lite exprimentetsning - en hel diskbänskåp förstördes då spånskivorna verkligen gillar att suga upp allting som rann ut och det hela svällde... dock inte mitt fel då jag kände till gasningen sedan innan och varnat för det - men en del lyssnar inte med egna icke håltagna flaskproppar hårt åtdragna på flaskorna. Imponerande var också de alla blå dropparna som sprejat runt och sedan torkat in överallt - var omöjlig att skura bort från det plastliknande ytbeläggning - så 'beviset' var liksom kvar hur man än gjorde ;-)

---

Om du köper lite saltsyra i färgaffärn och i utblandad form blandar med framkallningavätskan (NaOH) tills det lagom slutar att vara halt när du gnuggar fingertopparna i vätskan (i brist på bättre PH-indikator - alt. blåbärssoppa som slår om från helblått till rödblått så fort det blir minsta surt, likaså många andra ört och växtfärger också slår om vid bas/surt - om man vill vara noga med neutraliseringen) så är det i princip bara koksalt i lösningen förutom den lösta fotoresisten.

kopparen kan man fälla ut med lite spikar i vätskan - men det blir snart grisigt då den lösta järnet tendera att oxidera till rost efter ett tag...

--

kör man med klassiska väteperoxid/saltsyra så hällde jag i NaHO-lösning - tex från framkallningsbadet och lite extra lut tills det var neutraliserat mha. fingertoppsgnugg metoden - börja det bli minsta lilla halt så var det mer än tillräkligt med NaOH - den vägen så fäller man ut kopparen som kopparoxid (pga kvarvarande väteperoxid i lösningen) och kopparhydroxid som till en början är flockig - och hällde det igenom ett kafferfilter och lät vätska rinna ut i vasken då den i det här läget består av koksalt och en smula extra NaOh i vattnet.

Då lösningen är lätt alkaliskt så är det ytterst lite koppar som följer med ut med lösningen (då i form av slam som läcker igenom filtret). kafferfiltret torkas, lämnas sedan till kemikalieåtervinning - med påskrivet pappersfiltermassa med kopparoxid och kopparhydroxid om man är riktigt noga och ordningssam.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur bra tål helt oanvänt framkallare och etsvätska temperaturer neråt -15 C ..?
Tänkte man kunde ha dom i något uthus :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

frysrisk, men kanske först vid några minusgrader beroende på mängd löst ämne i vatten - blir det kärnis för att det är svag blandning så kan det spräcka behållare - starkare blandning så kanske det blir sörja först innan det fryser till när det blir riktig kallt.

även om du kör med plastflaskor så bör tråget/framkallningsskålen under vara läckfri i fall olyckan ändå skulle vara framme
Skriv svar