Har en strömshunt som ger 150 mV vid 15A. Behöver förstärka shuntens utspänning ca 15 ggr d v s max 4,5 volt till ett Arduino I/O korts analoga ingång. För att undvika konstiga jordpotentialer vill jag optokoppla det hela. Du shunten vid låga strömmar bara lämnar någon mV misstänker jag att man inte kan driva en optokopplare direkt?
Tacksam för idéer och nån typ av ritning
Optokopplare brukar inte vara så där väldigt linjära. Vore det inte bättre att förstärka, V/F-omvandla och sedan optoisolera och köra in på en digital ingång istället. Eller om du kan skippa isolationen och använda en instrumentförstärkare, eller differentialförstärkare som mäter flytande i förhållande till gnd! Då får du bästa linjariteten. Vad är viktigast, linjaritet eller isolation?
Linjariteten är viktigast, isolationen bör gå att hantera, shuntens ena sidan är ansluten till minus så en gemensam jordpunkt bör räcka. V/F- omvandling är i och för sig intressant men det känns lite väl komplext för
detta behov. Instrumentförstärkare kanske är lösningen på mitt behov.
Vilen typ akv OP skall man använda, vill inte använda dubbel matning, har bara en spänningskälla att driva den med. Finns det OPs som börjar förstärkningen vid 1 mV i förhållande till sin egen minus?
Hall sensor verkar mycket intressant, tyvärr verkar det bara finnas 100A
varianten för order i Sverige (Elektrokit). 50 A varianten ger tydligen dubbelt så mycket ut per A. Hur som helst jag gör en test. En förmodligen dum fråga, hur tusan ansluter man sensorn till den kabel man skall mäta strömmen ur.
Hänger man den bara på kabeln eller skall "byglarna" böjas runt ??