Pennhållare! Hjälp med hur jag ska koppla :)
Pennhållare! Hjälp med hur jag ska koppla :)
Hej! Precis byggt en liten pennhållare till min wacom-penna.. Jo bara för skoj så tänkte jag, de vore snyggt att när man sätter ner pennan, eller lyfter upp den ur själva hållaren så ska några lysdioder tändas i kanske säg 3 sekunder och sedan slockna..
Min tanke var då att ha en knapp som känner av ifall pennan är där eller inte..
Så när man trycker på knappen så ska de lysa i någon sekund. Sen när man släpper så lyser de igen i några sekunder!
Är detta möjligt med ganska minimalt med komponenter då de inte ska ta så stor plats? Ifall ni har andra idéer så är de välkommna!
Mvh Simon!
Min tanke var då att ha en knapp som känner av ifall pennan är där eller inte..
Så när man trycker på knappen så ska de lysa i någon sekund. Sen när man släpper så lyser de igen i några sekunder!
Är detta möjligt med ganska minimalt med komponenter då de inte ska ta så stor plats? Ifall ni har andra idéer så är de välkommna!
Mvh Simon!
-
sebastiannielsen
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Använd den minsta PIC:en, ex. denna (kit som gör att du kan bygga på labbplatta först), koppla direkt till din diod (via motstånd om det behövs) och sedan till knapp eller "opto-ljus-barriär"... Du kan då få LED:en att blinka, lysa eller långsamt sänka ljusstyrkan helt efter eget önskemål
Väljer du rätt modell (dvs. tillräckligt många portar) så kan du till och med använda en RGB-LED och få valfri färg med väldigt få komponenter!
/PeterH
/PeterH
Ja, du behöver programera den... Enklast(?) och bäst(?) är om du kan få någon i forumet att göra det åt dig, annars behöver du lära dig programera och skaffa nödvändig utrustning. Det finns många som kan programera PIC här i forumet, några har företag och då kan det ju bli lite dyrt, men om du hittar någon som kan göra det som privatperson så bör det bli mycket billigare.
Det du behöver göra är att skriva ner EXAKT hur du vill att kretsen skall fungera. T.ex. hur hög spänning du skall driva med, hur stor får den max vara, hur du vill att dioden/dioderna skall tändas respektive släckas (dvs. när skall den börja lysa, direkt eller 1sek. efter att du lyft pennan, när skall den släckas, efter 1sek eller 10sek.? Om du vill ha RGB dioder, vilken färg/färger osv.)
Det är mycket viktigt att du skriver precis hur du vill ha det och vilka förutsättningar som finns för att någon skall kunna beräkna tidsåtgång och därmed prisbild.
Edit: angående priset så kan du säkert sampla en krets gratis (men då utan DIP-8 adapter)
Lycka till!
/PeterH
Det du behöver göra är att skriva ner EXAKT hur du vill att kretsen skall fungera. T.ex. hur hög spänning du skall driva med, hur stor får den max vara, hur du vill att dioden/dioderna skall tändas respektive släckas (dvs. när skall den börja lysa, direkt eller 1sek. efter att du lyft pennan, när skall den släckas, efter 1sek eller 10sek.? Om du vill ha RGB dioder, vilken färg/färger osv.)
Det är mycket viktigt att du skriver precis hur du vill ha det och vilka förutsättningar som finns för att någon skall kunna beräkna tidsåtgång och därmed prisbild.
Edit: angående priset så kan du säkert sampla en krets gratis (men då utan DIP-8 adapter)
Lycka till!
/PeterH
Sampla vad är det
?
Iaf.. När en knapp sluts så tänds dioden i 3 sekunder, gärna med dimring från fullstryka till 0.
Sen när knappen släpps upp igen händer samma procedur som ovan. Det är nog inte nödvändigt med rgb-diod eftersom själva hållaren är gjort i färgat plexi-glas.
Ja ifall någon har lust så är de bara att höra av sig via pm eller här i forumet!
Jo allt ska gärna gå att driva på ett klockbatteri av något slag, fast det ovan lär väl inte vara så effektkärvade eller?
//Mvh simon
Iaf.. När en knapp sluts så tänds dioden i 3 sekunder, gärna med dimring från fullstryka till 0.
Sen när knappen släpps upp igen händer samma procedur som ovan. Det är nog inte nödvändigt med rgb-diod eftersom själva hållaren är gjort i färgat plexi-glas.
Ja ifall någon har lust så är de bara att höra av sig via pm eller här i forumet!
Jo allt ska gärna gå att driva på ett klockbatteri av något slag, fast det ovan lär väl inte vara så effektkärvade eller?
//Mvh simon
En PIC låter som extrem overkill till en sådan här lösning om man aldrig har programmerat förr... ett par grindar och en fördröjning är allt som behövs... kostnad : ett par kronor. dimmereffekten kan ju åstadkommas med ett RC-filter och en OP. Men jag skulle nog också rekommendera en IR-diod och fototransistor istället för knapp. Men om knappen funkar så...
jag kan tänka mig t.ex.
1 knapp till + och motstånd till GND - in till en grind samt en inverterande grind.
2 på utgångarna till grindarna två st. CR-filter med en skyddsdiod som är timade på ca 3 sek.
3 de två CR-filtrerade signalerna kopplas ihop med 2 st dioder i framriktningen till en signal med ett högt pull-down motstånd som matar en OP som är kopplad som spänningsföljare. På utgången ett motstånd och en LED.
jag kan tänka mig t.ex.
1 knapp till + och motstånd till GND - in till en grind samt en inverterande grind.
2 på utgångarna till grindarna två st. CR-filter med en skyddsdiod som är timade på ca 3 sek.
3 de två CR-filtrerade signalerna kopplas ihop med 2 st dioder i framriktningen till en signal med ett högt pull-down motstånd som matar en OP som är kopplad som spänningsföljare. På utgången ett motstånd och en LED.
egentligen heter det väl RC-filter men jag skrev CR eftersom dom kommer i den ordningen.
först har du en kondensator "i serie", efter den ett motstånd till jord. kondensatorn släpper bara igenom spänningen under en begränsad tid, beroende på hur stor strömmen är, vilket regleras av motståndet. t=R*C. om R=100K och C=33µF så blir R*C = 3.3 sek. för att spänningen ska sjunka ca 35%
för att du inte ska få en lika stor negativ spänning när knappen släpps upp, måste du ha en backspänd diod till jord. (detta behövs egentligen inte i ditt fall eftersom du sedan har två dioder som ändå inte leder fram den negativa spänningen till OP-förstärkaren, så skippa dom dioderna till jord - annars brukar dom behövas för att inte kretsen efter ska förstöras.)
>Tänkte rita en bild för att du skulle se precis hur jag menade, men det råkade bli hela schemat.... färdigserverat... var kanske inte meningen , men genom att bygga den och studera funktionen tror jag man kan lära sig en hel del ändå.

först har du en kondensator "i serie", efter den ett motstånd till jord. kondensatorn släpper bara igenom spänningen under en begränsad tid, beroende på hur stor strömmen är, vilket regleras av motståndet. t=R*C. om R=100K och C=33µF så blir R*C = 3.3 sek. för att spänningen ska sjunka ca 35%
för att du inte ska få en lika stor negativ spänning när knappen släpps upp, måste du ha en backspänd diod till jord. (detta behövs egentligen inte i ditt fall eftersom du sedan har två dioder som ändå inte leder fram den negativa spänningen till OP-förstärkaren, så skippa dom dioderna till jord - annars brukar dom behövas för att inte kretsen efter ska förstöras.)
>Tänkte rita en bild för att du skulle se precis hur jag menade, men det råkade bli hela schemat.... färdigserverat... var kanske inte meningen , men genom att bygga den och studera funktionen tror jag man kan lära sig en hel del ändå.

- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Det tackar vi och bockar förjesse skrev: >Tänkte rita en bild för att du skulle se precis hur jag menade, men det råkade bli hela schemat.... färdigserverat... var kanske inte meningen , men genom att bygga den och studera funktionen tror jag man kan lära sig en hel del ändå.
edit: har väldigt svårt att se vad de står under vissa komponenter
Ifall du har lust får du gärna skriva vad du tänkt dig
Edit2: Grindarna, hade ingen aning om vad de var från början hehe
De som finns på sheamat åvan är en NAND grind va?
Kod: Markera allt
En AND-grind med inverterad utgång kallas NAND-grind, och en Or-grind med inverterad utgång kallas NOR-grind.Förlåt för mina frågor, är väligt ny innom detta, men jag försöker!
Du har gissat nästan rätt - det är NAND-grindar - båda två. Ringen på utgången är symbolen för invertering (NOT). Det betyder att båda inverterar signalen. Eftersom dom är kopplade efter varandra kommer det att ge motsatta signaler ut. Den första grinden hade naturligtvis inte behövt vara inverterande, men eftersom det oftast finns flera likadana grindar i samma kapsel så är det smart att använda samma.
Kanske är det svårt att läsa vad det står vid komponenterna eftersom det mest är frågetecken ... jag har inte skrivit in några värden.
Nu gäller det att bestämma sig om man vill köpa TTL eller CMOS kretsar. CMOS kan vara bra, för de drar mindre ström och man kan mata dem med vilken spänning man vill mellan 3 volt och 12 volt. TTL vill gärna ha exakt 5.0 volt...
4011 är en bra och billig CMOS-krets som innehåller 4 st NAND-grindar. Utmärkt... du behöver bara två grindar här. Alla ingångar på schemat som INTE har någon anslutning på schemat SKALL anslutas till plus. (Även på de två grindar som inte används!) . Förutom ingångar och utgångar på grindarna behöver kretsen anslutas till en spänningskälla. Ben nr 7 ska vara GND (=jord, eller 0 volt) och pinne 14 ska ha matningsspänning +3 till + 12V. (kanske ett 9V batteri?) Bilden på kretsen är alltid uppifrån sett. På kanten vid ben ett och ben 14 ser man en liten fördjupning i plasthöljet... den måste man kolla efter så att man vänder kretsen rätt.
motstånden: från vänster till höger kan t.ex vara 100k, 100k, 100k, 1M, och det sista beror på lysdioden och hur många volt du driver kretsen med. Om du använder en vanlig röd LED och 9 Volt så blir det ca (9-2)/20mA ≈ 350 ohm.... säg 330... det är lättare att hitta. Kondensatorerna skulle väl vara på ca 33µF, var det väl?
Sätt gärna en liten kondensator över första motståndet också... det vid omkopplaren. så försvinner kontaktstudsarna. (har ingen betydelse här egentligen) den kan vara på 0.5 till 5 µF
OP-förstärkaren... köp en som fungerar med den matningsspänning du vill använda.
Kanske är det svårt att läsa vad det står vid komponenterna eftersom det mest är frågetecken ... jag har inte skrivit in några värden.
Nu gäller det att bestämma sig om man vill köpa TTL eller CMOS kretsar. CMOS kan vara bra, för de drar mindre ström och man kan mata dem med vilken spänning man vill mellan 3 volt och 12 volt. TTL vill gärna ha exakt 5.0 volt...
4011 är en bra och billig CMOS-krets som innehåller 4 st NAND-grindar. Utmärkt... du behöver bara två grindar här. Alla ingångar på schemat som INTE har någon anslutning på schemat SKALL anslutas till plus. (Även på de två grindar som inte används!) . Förutom ingångar och utgångar på grindarna behöver kretsen anslutas till en spänningskälla. Ben nr 7 ska vara GND (=jord, eller 0 volt) och pinne 14 ska ha matningsspänning +3 till + 12V. (kanske ett 9V batteri?) Bilden på kretsen är alltid uppifrån sett. På kanten vid ben ett och ben 14 ser man en liten fördjupning i plasthöljet... den måste man kolla efter så att man vänder kretsen rätt.
motstånden: från vänster till höger kan t.ex vara 100k, 100k, 100k, 1M, och det sista beror på lysdioden och hur många volt du driver kretsen med. Om du använder en vanlig röd LED och 9 Volt så blir det ca (9-2)/20mA ≈ 350 ohm.... säg 330... det är lättare att hitta. Kondensatorerna skulle väl vara på ca 33µF, var det väl?
Sätt gärna en liten kondensator över första motståndet också... det vid omkopplaren. så försvinner kontaktstudsarna. (har ingen betydelse här egentligen) den kan vara på 0.5 till 5 µF
OP-förstärkaren... köp en som fungerar med den matningsspänning du vill använda.
tackar! Nu föll alla polletter på plats!
Otur att man fick en låda med ic-kretsar då
Har väl en 20st "Cd4011Af" Men de borde vara samma sak? Databladen ser väldigt lika ut i alla fall.
Nu ska jag vara ennu dummare, men ett pull-down motstånd är motståndet kopplat ner till jord direkt va?
De var nog allt hehe
Nu ska jag koppla, förbi elfa i morgonbitt och köpa de sista jag behöver bara..
Och ´jesse, Tack som f-n! Riktigt bra beskrivet, t.o.m jag förstog!
EDIT:
Ritade en bild lite hur jag tänkte:

De bör väl stämma..
Sen tänkte jag använda samtliga delar:
Grind: CD4011AF
Dioder: 1N4001
C7= 33µF (men vad är +/- på sheamat?)
Op-förstärkare tänkte jag ha en LM358P
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 330129.pdf
Elfa: 73-291-54 Inte riktigt den, men värkar vara typ samma.
Frågan är bara hur VCC- och VCC+ ska någonstanns
Och hur kondensatorn ska kopplas..
men troligvis - längs till vänster?
Otur att man fick en låda med ic-kretsar då
Nu ska jag vara ennu dummare, men ett pull-down motstånd är motståndet kopplat ner till jord direkt va?
De var nog allt hehe
Nu ska jag koppla, förbi elfa i morgonbitt och köpa de sista jag behöver bara..
Och ´jesse, Tack som f-n! Riktigt bra beskrivet, t.o.m jag förstog!
EDIT:
Ritade en bild lite hur jag tänkte:

De bör väl stämma..
Sen tänkte jag använda samtliga delar:
Grind: CD4011AF
Dioder: 1N4001
C7= 33µF (men vad är +/- på sheamat?)
Op-förstärkare tänkte jag ha en LM358P
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 330129.pdf
Elfa: 73-291-54 Inte riktigt den, men värkar vara typ samma.
Frågan är bara hur VCC- och VCC+ ska någonstanns
men troligvis - längs till vänster?
Ser ju väldigt snyggt ut. Om du ändå är på ELFA - skaffa lite olika värden på kondensatorer och motstånd så kan du byta om du vill ha längre eller kortare tid då LEDen är tänd. Eller varför inte 2 st 500k trimpotar? Den där "dimmerfunktionen" kanske inte kommer att synas så tydligt eftersom lysdiodens funktion är ganska olinjär, den slocknar inte omedelbart, Den kommer nog att lysa bra ett tag för att sedan ganska snabbt slockna gissar jag. Om man är klurig kanske det går att göra någon smart motkoppling på OP-förstärkaren så att den dimmrar snyggt... men fråga mig inte hur...
