Söker push-pull buffertkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Söker push-pull buffertkrets

Inlägg av mri »

Behöver tips om en buffertkrets att sätta mellan utgångarna (5V) på MCU'n och omgivningen. Bufferten borde kunna leverera några hundra mA per kanal, så att den orkar dra nån lättare last som ett relä eller dyl. Något i stil med ULN2003A men med push-pull utgång. Det räcker med 4 kanaler men flera är okay. Kretsen bör vara en DIL "standardkrets" och allmänt tillgänglig för tanken är att den skall sitta i sockel och fungera som säkring för MCU'ns utgångar. Skall vara lätt att få tag på och byta om olyckan skulle vara framme...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MOSFET-drivkrets kanske?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Interessant frågeställning. :)
Är du rädd för att elda upp PIC processorn?
Behöver du Push pull så att du kan labba med både 1 och 0? vid
relä lär du ju inte behöva push pull...
Skall det den driver vara matat med annat än 5v, eftersom du nämner relä?

Swech
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Icecap: Bra ide. MOSFET drivare är relativt dyra dock, och de vanliga typerna, t.ex. MAX627, har bara två kanaler per krets.

Swech: Nä, inte rädd att elda up PIC'ar, utan Renesas'ar. Jag vill gärna behålla push-pull egenskapen som MCU'n normalt har, dvs få ut 1/0 utan några extra komponenter, men även kunna driva större laster vid behov, t.ex. ett relä. Det här skall användas till ett litet generellt I/O kort som kommer att misshandlas och användas i ogästvänliga miljöer.

Antagligen sätter jag dit en ULN2003A om jag inte hittar nån push-pull motsvarighet. Pris och lättillgänglighet spelar förhållandevis stor roll.
xxargs

Inlägg av xxargs »

borde man inte kunna göra något motsvarande med ett par bc337/bc327 eller motsvarande ytm. , visst kanske inte intergrerat men garanterat reparerbart utan att kracha CPU:n in/utgångar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jo, det går ju också. Men då blir det relativt många diskreta komponenter för t.ex. 4 utgångar.

Nu kolla jag på Farnell och där finns tvåkanals MOSFET drivare i DIL8 kapsel från ca 1 Euro, pinkompatibel med MAX627. T.ex. TC1427 och TC4427 från Microchip. Finns flera andra också som är pinkompatibla. Jag tror nog det får bli en sån här variant. Väldigt enkelt att sätta in en bygel i sockeln om man vill köra MCU'ns pinne direkt ut också, dvs utan drivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en gammal som jag annvänt ofta
ICL7667
Skriv svar