Hur mäta avstånd mellan 2 enheter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Hur mäta avstånd mellan 2 enheter?

Inlägg av victor_passe »

Hej, vi läser en kurs i skolan där vi ska göra ett företag på låtsas och göra en produkt vi ska låtsas lansera.
Vi i våran grupp hade tänkt att bygga en golfboll som man kan spåra.
Man har en hand enhet som man kan ladda bolllen med via en spole i bollen och en i hand enheten.
Bollen har en liten sändare som sänder antingen bara en puls en gång i sekunden men helst ett id varje sekund så man kan ha många bollar.

Jag har labbat lite med en vanlig rflänk och mätt på signal styrke utgången och fick en upplösning på ca 1m.
Men det blir ganska dyrt och stort att ha sådant i bollen så jag tänkte att man kanske bara kan generera en viss frekvens och leda in den i en kabel med rätt längd så man får en stående våg i antennen och lyssna med hand-enheten med kanske 10 graders vinkel och på det viset få fram vart bollen är.

Om man har den mer avancerade varianten behöver man µC, RF-länk och batteri.
Med den simpla behöver man bara batteri och en kristalloscillator.

Batteriet få väll bli en kondig eller något för lätthetens skull.

Och det är möjligt att det är olagligt att bygga egen sändare osv men det är bara en prototyp och inga flera än 1 boll kommer att finnas och prototypen kommer bara finnas i skolan.

Men hur läser jag av signalen från en kristalloscillator med antenn?
En lika lång antenn och någon form av förstärkare? Eller hur gör man?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att mäta avståndet via radio är inte alls enkelt och jag känner på mig att det inte kommer att lyckas för dig, t.o.m. jag skulle vara tveksam till att bege mig in på det.

Det man brukar göra är triangulering: ha en mottagare med en riktningsantenn (ofta en Yagi) och hitta en riktning. Sedan går man till en annan position och får en ny riktning och där de 2 riktningar korsar varandra är sändaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rävjaktsantenner brukade vara en en ferritstav, man pejlade på lägsta signalstyrkan, dvs i stavens längdriktning, två bäringar räcker för att placera sändaren på en karta.
Samma gäller vid radiopejling till sjöss.

DECCA och LORAN vill jag minnas sände ut tidssynkroniserad data och på det sättet kunde positionen fastställas utan riktantenn, dock krävdes speciella DECCA/LORAN kort/kartor.
Samot

Inlägg av Samot »

Att mäta avståndet via radio är inte alls enkelt och jag känner på mig att det inte kommer att lyckas för dig, t.o.m. jag skulle vara tveksam till att bege mig in på det.
Sade skalman till lilleskutt ;) ;)

Är det tänkt att allt ska rymmas i en golfboll och tänkt att överleva en massa golfslag?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det må väl bli en hel del massa G när man smäller till en golfboll. Kan tänka mig att det blir en del bekymmer med elektroniken på grund av detta.
Gör man det hela på låtsas är det väl egentligen inget problem, men..

Edit: Såg att Samot hade samma tankar.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

okej, men strunta i distans.
Om man skärmar av mottagaren i hand-enheten så den bara "ser" med 10 grader så kan man ju lätt pejla in vart bollen är.
Men hur bygger man den simplaste sändaren och mottagaren som ger en statisk signal. Ingen data alltså.

Funkar en kristalloscillator med antenn bra?

Max avstånd är typ 100m men 50m eller kanske tom 20m duger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sök och Kika på "rävjakt", kallas i dag för RPO dvs RadioPejlOrientering.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi tar det teoretisk är det nog med en pytteliten CW-sändare samt en riktningskänslig mottagare med RSSI-information (mottagningsstyrka indikering).

För att vara säker på att man "har tag" i rätt sändare ville ett pulsat signal vara att föredra, gärna med en egen specifik tid mellan varje puls.

Sedan golfboll-grejen:
Allt vad som heter kristall inbyggd i golfboll kan du bara glömma, det blir krossat vid första slag eller minst allvarligt skadat.

För att ett batteri skulle passa in i en golfboll måste det vara litet, alltså kan sändaren inte dra speciellt mycket ström vilket betyder att den måste sända en puls lite då och då. Det ville spara mest energi att skicka ett kort "piip" kanske varje sekund med 100% AM-modulation.

Men det svåraste är nog att få frekvensen att vara stabil med tanke på det fysiska miljön.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Blir nog svårt att få det att hålla, men idén säger jag inget om :)

golfboll filmad i 10k fps.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Hur är det med aktiv rfid tagg?
De är små och ganska billiga.
Någon som vet vart man kan köpa och hur långt de går?
Skriv svar