Shuntregulator för hoj

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Är det en större båge med startmotor så är det nog smart ha ha en laddspänning på 14-14,5V.

Laddningen går väldigt långsamt på 13,5v och vid korta körstträckor i kallare klimat så hinner man inte tanka igen det uttagna med dom spänningarna.
Temperatur kompensering är vettigt om hojen rullar i kyla.
Man kan ha sommarläge på 14,2 och vinterläge på 14,8v.

Kolla hur regulatorn uppför sig i olika varv områden - om elektroniken är lite slö så kortsluter tyristorerna bort för mycket effekt vid högre varv och laddspänningen sjunker.

Nödurkopplings krets som kopplar ur hela regualtorn om den länmnar över 16v i några sekunder är vettigt - många regulatorer kastar in handuken genom att grilla batterier och känsliga komponenter i systemet.
Billig försäkring.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Det är ingen större hoj, tvärt om är det en hyfsat modern moped utan startmotor, orginalbatteriet ligger på 3Ah om jag minns rätt. Jag har tröttnat på det lilla lyse orginalprylarna ger och håller på att sätta dit xenonlyse. Då inget i elsystemet är avsedd för att ge hyfsat mycket (lik)ström behöver det mesta göras om på ett eller annat vis.

Grejerna kommer testas ganska ordentligt innan allt tas i drift. Kommer testa med olika hög belastning på olika varvtal för att se hur grejerna beter sig exempelvis, och lär köra en del med (billiga) glödlampor som ger motsvarande effektförbrukning för att se hur stabilt allt blir först. Går det igenom de testerna så ska det nog fungera felfritt.

Får passa på att tacka alla för alla tips, verkligen till stor hjälp! :D
Flummo

Inlägg av Flummo »

Väcker min gamla tråd igen. Har nu lite nya elektronikbitar hemma, och dessutom tre olika generatorer till hojen i fråga, plus att minst en av dom sannolikt kommer lindas om för att ge mer ström. Jag vill ju givetvis testköra dessa generatorer, men är tveksam till att orginalregulatorn skulle må bra av kraftigare grejer än orginal. Tänker därför slänga ihop en enkel testregulator och har ritat upp ett schema. (Verkade inte fungera att lägga in bilden direkt, så jag länkar istället.)

http://good-times.webshots.com/photo/23 ... 0091wprehv

Har testat kopplingen på kopplingsbordet kopplat till en bilbatteriladdare och med en liten glödlampa i serie för att begränsa strömmen (sitter ingen kylfläns på tyristorn nu). Har fungerat fint där, tyristorn tänder när spänningen kommit straxt över zenerspänningen. Jag är medveten om att zenerdioder inte är guds stabilaste skapelse, men så länge spänningen håller sig inom sisådär 0,5V från det jag vill ha är det inget problem. Skulle det behövas går det ju "finjustera" spänningen genom att sätta en vanlig likriktar/shottkydiod i serie med zenern...

Finns det någon rimlig anledning till att kopplingen inte skulle fungera?
Senast redigerad av Flummo 14 juni 2007, 13:27:15, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad sägs om att lägga bilderna så man kommer åt dom.

You don't have permission to access /462/9/79/4/2337979040100440091wprehv_ph.jpg on this server.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här fungerar det iallafall utmärkt.

Men om man beskriver bilden:
AC IN till 4st dioder, kopplade som en likriktarbrygga. Över likspänningen som blivit sitter en zenerdiod och ett motstånd (i serie). Mellan dem går en ledare till en thyristors gate. Resten av thyristorn är kopplad över likspänningen, parallellt med zenern och motståndet. Sedan sitter en diod och ett batteri.

Hoppas det lät begripligt. :)
Flummo

Inlägg av Flummo »

*Länk ändrad*
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, det var därför det fungerade för mig. :)
Flummo

Inlägg av Flummo »

Skulle tro det, ja. :wink: Och eftersom jag inte har fått några vilda protester angående regulatorn så tar jag väl och bygger ihop den och ser hur bra det fungerar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ser bra ut. När det gäller zenerdioder så kunde man tempstabilisera dom genom att välja en med låg spänning och en med hög spänning och seriekoppla dom. Kom ej ihåg vilka som hade negativ och positiv temp koefficient, kommer ej ihåg var brytpunkten var heller. Kan ha varit 4,7V som är brytpunkten men kan också ha varit högre. Kanske någon som kan, jag orkar inte leta just nu, men tänkte jag kunde tipsa.
peter555

Inlägg av peter555 »

Annars borde man kunna ersätta zenern med en shuntregulator, tex TL431
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag tänkte exakt samma sak och därför var det med fyra 73-000-08 i elfabeställningen, men av någon anledning får jag dem inte att fungera på kopplingsbordet. :?: Serieresistor för att hålla strömmen nere och en trimpot för att justera shunten, har testat påde 1 och 50k pot utan resultat. Enligt oscilloskopet lägger sig shunten på ungefär 3V nästan utan hänsyn till hur poten justeras. Ska titta lite närmare på det sedan igen.

Dubbla zener för att få bättre temperaturstabilitet kanske är något att tänka på för version 2.0, får se hur 1.0 fungerar först. :wink:

Edit: TL431 fungerar ypperligt, men man måste visst koppla rätt då också. :oops: Detaljer, detaljer... Satte upp grejerna på kopplingsbordet och med en flervarvig trimpot för justeringen ser det ut att bli riktigt bra. Blir förhoppningsvis test av de färdiga grejerna på söndag!
Flummo

Inlägg av Flummo »

Och såhär blev resultatet! Den är inte snygg, men den är ful... :roll: Inte fullt färdig, bara klar för testning (som synes skulle den inte gilla vatten just nu). Kopplad till en batteriladdare gör en i alla fall som den ska.

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var kul att det gick med shuntregulatorn. jag brukar aldrig orka göra mina prylar snyggare än så där så för mig duger den.
Charliesnor

Inlägg av Charliesnor »

bengt-re skrev:Kanske hade jag lagt små keraniska kondingar över likriktar dioderna, men du har väl ingen radio som kan störas på en hoj.
Men kan en cykeldator störas ut?
Sensorn är en liten spole som sitter fast i ramen och triggas av en liten magnet fastsatt i hjulet.
Flummo skrev:...
Hur har det gått med bygget?
Några problem med för hög spänning ut?
Använt den kontinuerligt under en längre tid eller bara testat under begränsad tid?
Vet du om den kan användas i ett system där fram och baklampan är kopplade direkt till generatorn och drivs av AC?
Gjorts några designändringar?
TS25P05G klarar enligt elfa strömstyrkor upp till 25a, är det också max vad denna regulatorn klarar?
Mellan tummen och pekfingret, hur stora förluster är det i regulatorn?
Sommarhalvåret minskar behovet av effekt, kan man då lägga till en likriktardiod på AC-sidan för att få halvvågslikriktning och "halverad" effekt?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Detta projektet blev liggande efter mindre lyckat test på hojen. På stabil AC från en transformator fungerade den perfekt, men när den satt på hojen verkade den få fnatt. Minns inte exakt, men har för mig att tyristorn triggades vid aldeles för låg spänning, oavsett justeringar. Har tänkt ta tag i projektet och få till en fungerande regulator så småningom, men har inte riktigt haft motivationen eller behov av grejerna...

Cykeldatorer som sitter på mopeder verkar rätt ofta ha problem med störningar från elsystem/tändsystem.
Skriv svar