Hur modda rc-servo för längre livlängd ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ABC123
Kontakt:

Hur modda rc-servo för längre livlängd ?

Inlägg av ABC123 »

Ett typiskt RC-servo verkar ha en livslängd kring 75 timmar (kontinuerlig drift), lite beroende på hur det hanteras och används. Dock verkar det inte vara några större skillnader mellan märke och typ förutom att voltz-servon tydligen sticker ut som extra dåliga (vilket ju är lite märkligt mtp att dessa är extremt dyra).

Det är ju på tok för kort livslängd. Det måste ju gå att få upp detta till 1000 timmar åtminståne. Eller?

Vad är det som går sönder i ett servo? Spontant känns det ju som om det är potentiometern som lägger av först. För det kan väl inte vara motorn?

En borstlös motor - hur lång livslängd har den? Metallkuggar lär väl hålla hur länge som helst.

Är det någon som har koll på detta som kan dissekera problematiken?

Jag tänker mig att ifall det är potentiometern som är problemet så kan man ju använda boxen+motorn+kuggarna och skapa en ny extern styrelektronik.

Men är det motorn som lägger av först är det ju svårare ...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ett typiskt RC-servo verkar ha en livslängd kring 75 timmar.
Enligt vem? dig, tillverkare, eller klassikern "dom säger"

Det finns servon från 50kr till många hundra kronor. Jag tror inte alla har runt 75h livstid men det är bara en magkänsla jag har inget jag vet säkert.
Vad som går sönder först beror nog på i viken prisklass du väljer ditt servo, på billiga skulle jag tro att tex dreven kan gå sönder rätt fort speciellt om man belastar lite för mycket, men på dyra med metalldrev så tror jag inte det händer lika lätt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

jag skulle nog säga att servon har betydligt längre livslängd än 75h.. tror ja har flygit med mina sex servon i min heli´över 200h o dom e som "nya"
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

ghost_rider: Vilket märke/modell på servot ?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

futaba någonting kommer inte ihåg beteckningen o har inte grejorna här just nu.

det som går sönder först (oftast) är drevsatsen eller det lilla plasthjulet på toppen, o som sagt, drevsatser finns att köpa om det skulle vara så
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Men om du bytt plastkuggar ett par gånger så är det ju inte "som nytt" :)

Hur ofta går plastkuggar sönder? Detta problem lär man väl komma runt med metallkuggar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En borstlös motor har väldigt lång livsläng men det som till slut lägger av är lagren om den inte drivs utanför specifikationerna så tex lindningarna bränner och dylikt men borstlösa håller normalt bra längre än borstade. Vanliga mindre servon är det normalt borstade motorer i men det finns kanske undantag men det är dock inga jag sett.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ABC123 skrev:Men om du bytt plastkuggar ett par gånger så är det ju inte "som nytt" :)

Hur ofta går plastkuggar sönder? Detta problem lär man väl komma runt med metallkuggar?
jag har inte bytt kuggar i mina än.
men det är oftast dom som pajar då man leker jordfräs med en helikopter :wink: ...
vet på mina gamla kärror,.. RIP :oops:

det finns ju en uppsjö av olika servon, allt ifrån små till stora starka, så det beror på vad du ska bygga?
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Om din heli är något år gammal så måste dina servon dessutom ha borstmotorer. Servo med borstmotorer och plastkuggar i en (vibrerande) helikopter i 200 timmar utan problem?

Det måste ju vara ett imponerade bygge rent mekaniskt...

200 timmar innebär vidare t.ex. att potentiometern i servot rört sig fram och tillbaka kanske en halv miljon gånger. Potentiometrar på elfa som fixar det kostar mycket pengar. De som sitter i servot är billigare typer.

Jag vet inte ens om den svindyra kvalitetspotentiometern jag har i min mixer klarar så många rörelser (det är gjort så att denna ska kunna bytas enkelt).
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ja, maskinen har några år på nacken, bytade alla servon på den när den gick i backen sist. o den har gått smärtfritt ca 200h sen sist enligt flygmätare i kontrollen. vibrerande o vibrerande, har man gjort rätt o justerar in grejorna så är vibrationerna inte så farliga, men visst, dom finns.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Du måste vara en riktig entusiast. Du har alltså haft uppe den i luften minst 2 timmar per vecka varje helg de senaste 2 åren. 2 timmar i luften det är väl 8 x 15 minuters sessioner varje helg .... eller en 15-minuterstur varje dag sedan flera år tillbaka.

Jag säger bara: Nackspärr !! :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hah, jo en hel del timmar har det blivit, men inte på två år :shock:
:D
2h i veckan är inte så svårt, bara plånboken sätter stopp :?
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Vad är det för utrustning du har? Helikopter, motor, radiokontroll?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

har en gammal Hirobo Shuttle zxx som är uppgraderad så mkt det går, en mkt trevlig o stabil maskin, den är liten o kvick :) storlek 30, motorn är nog en os någoting 34? kanske, sändaren är en Sanwa RD 6000 super
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

En sån man ska ha om det ska hålla m.a.o.

Okej ... verkar inte vara någon här med ingående kunskaper om just RC -servon.

Har grunnat lite och bestämt mig för att rigga ett vetenskapligt expriment och bränna, bokstavligen, lite pengar på att studera hur länge sådana här servon håller och vad det sen är som går sönder.

Har t.ex. ett dyrt digitalt futaba-servo här med plastkuggar och ett billigt "kina-skit" digitalt DYS med samma prestanda. Den billiga kina-skiten har t.ex metall-kuggar och dessutom kullager på utgående axel. Är lite nyfiken vilken av dessa 2 som håller längst.

Återkommer ... måste få min webbsida att fungera så att jag kan lägga upp bilder...
Skriv svar