380V 32A till 230V 32A
-
beammaster
- Kontakt:
380V 32A till 230V 32A
Hej.
ny på detta forum, och har fått ett litet problem.
Jag håller på med lasershower och har enda tills nu endast sysslat med diodlasrar. Som inte drar mer än 230V 10-16A (i slutändan)
Jag har nu idag dock precis fått hem min nya Argonlaser. Och problemet är att den är tillverkad i England och kräver 230Volt och 30-32A.
Hur skall jag lösa detta?
Har en kompis som e lite hobby elektriker som snackat ngt att man kan på ngt sätt få ut 220-230V från en vanlig 3Fas 32A kontakt genom att bara koppla på vissa av polerna?
Jag siktar väll mera på att försöka hitta ngt mer standard så som ett trafo eller liknande som gör om 380V till 230 men fortfarande håller kvar 32A.
Eller finns det enklare/billigare allternativ? det som min kompis eventuellt pratade om?
Om inte var skulle jag kunna hitta en sådan trafo/generator/etc?
Är inte så hajj på det här med stora volter och Ampere kullerbyttor.
Kontakten är ialf Blå, Rund och har tre poler. "små" (+/-) och en tjockare i mitten. (Jord).
Tacksam för alla tips, svas och hjälp.
mvh
/Rickard
ny på detta forum, och har fått ett litet problem.
Jag håller på med lasershower och har enda tills nu endast sysslat med diodlasrar. Som inte drar mer än 230V 10-16A (i slutändan)
Jag har nu idag dock precis fått hem min nya Argonlaser. Och problemet är att den är tillverkad i England och kräver 230Volt och 30-32A.
Hur skall jag lösa detta?
Har en kompis som e lite hobby elektriker som snackat ngt att man kan på ngt sätt få ut 220-230V från en vanlig 3Fas 32A kontakt genom att bara koppla på vissa av polerna?
Jag siktar väll mera på att försöka hitta ngt mer standard så som ett trafo eller liknande som gör om 380V till 230 men fortfarande håller kvar 32A.
Eller finns det enklare/billigare allternativ? det som min kompis eventuellt pratade om?
Om inte var skulle jag kunna hitta en sådan trafo/generator/etc?
Är inte så hajj på det här med stora volter och Ampere kullerbyttor.
Kontakten är ialf Blå, Rund och har tre poler. "små" (+/-) och en tjockare i mitten. (Jord).
Tacksam för alla tips, svas och hjälp.
mvh
/Rickard
-
beammaster
- Kontakt:
Tack för alla svar..
att byta ut till en röd EEC verkar ju alltså vara det lättaste. ska höra med en elektriker kan komma o fixa det.
ngn som har en ritning eller liknande annars?
"Låg Verkningsgrad" "ngn promille" ? vad menas med det?
Tack igen..
/Rickard
PS: kan skicka upp lite sköna bilder när jag får fyr på den.
att byta ut till en röd EEC verkar ju alltså vara det lättaste. ska höra med en elektriker kan komma o fixa det.
ngn som har en ritning eller liknande annars?
"Låg Verkningsgrad" "ngn promille" ? vad menas med det?
Tack igen..
/Rickard
PS: kan skicka upp lite sköna bilder när jag får fyr på den.
Verkningsgrad är hur mycket av ingående effekt som används till nyttigt arbete. Är det låg verkningsgrad så är det en hel del av energin som inte används till något nyttigt arbete utan används istället för att tex bara värma upp något vilket kanske inte är önskvärt. En argonlaser har en väldigt låg verkningsgrad med andra ord så är det en mycket liten del av den inpumpande energin som används för att ge en laserstråle. Promille är en miljondel så vid 1MW in så får du ut 1W men tror dock att de är lite bättre än så men argonlasrar är nog bland de minst effektiva av sig skulle jag tro. De har dock väldigt speciella egenskaper som gör att de ändock används.
-
beammaster
- Kontakt:
-
Mindmapper
Vet ej vad som är vanligare 16A eller 32A trefas uttag. Men även om det är ett 32A så är det inte säkert att det är säkrat för 32A. Fast jag har elvärme är mitt hus bara avsäkrat för 20A. Högre avsäkring kostar mer pengar till elabbonemanget. Att avsäkra för mer än 20A är inte så roligt heller, då det gör att inkommande säkringar går innan säkringarna för uttaget.
I större anläggningar är nog i stort alla 32A uttag avsäkrade för 32A.
I större anläggningar är nog i stort alla 32A uttag avsäkrade för 32A.
-
beammaster
- Kontakt: