Vill skapa en ganska simpel apparat, var börjar jag?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
TonyStark

Vill skapa en ganska simpel apparat, var börjar jag?

Inlägg av TonyStark »

Hej!

Det här är första gången jag skriver här på elektronikforumet, så jag hoppas jag har valt rätt forumsdel!
Det är så att jag har fått en idé på en liten apparat jag skulle ha användning för:

Bild

I kort: Det finns två sifferdisplayer på den (0-F)
4st knappar, + och - för varje display
2st switchar, den ena stänger av / slår på apparaten, och den andra switchen växlar mellan "set" och "run"

Okej -- Vad ska den här apparaten göra?

Jo, när apparaten är i "set"-läge, kan man ändra displayerna till valfritt tal (00-FF) mha knapparna. Och när apparaten är i "run"-läge tickar displayerna ner, en siffra varje sekund, och när den kommer till 00 kortsluts sladden som hänger ut ur apparaten (för en kort stund) och räknaren börjar om från givet tal igen

-- Jag fick idén igår och har bara skissat lite på papper än så länge -- Det var ca 8 år sedan jag senast sysslade med digitalteknik och mikroprocessorer så jag känner mig ganska ringrostig, hittade till denna site bara för en liten stund sen så jag har inte riktigt läst in mig här ännu

Tittade runt lite på elfa och hittade den här processorn:

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-789-38

Bild

Den borde klara jobbet och kostar 22:- plus moms vilket inte är så farligt.

Vilken processor skulle ni rekommendera? Vad bör jag läsa in mig på nu när jag ska sätta mig in i det här 8 år efter att jag senaste pysslade med det? Vad behöver man till datorn för att kunna programmera processorn?

EDIT:

Om jag räknat någorlunda rätt borde jag behöva 3 inputs för +/- knapparna och 1 input för set / run, 8 outputs för displayerna och en output för relät som kortsluter sladden. Dvs 4 inputs och 9 outputs. Detta räknade jag ihop lite snabbt i huvudet nu, får kontrollera i morgon om det stämmer

Tack för alla svar på förhand! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet. :)

Du behöver egentligen ingen processor/microkontroller.
Det räcker med en räknarkrets och en "binär till 7segments BCD"-omvandlare.
T.ex ett par 74191 och 7474 (eller liknande, beroende på LED-display).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Med MCU'n från ELFA behöver du programmeringsutrustning som är lite speciell. Vill du lära dig MCU programmering så välj AVR eller PIC eller en modernare Motorola. Men jag tror att med AVR eller PIC har du lättare att få tag på programmerare, utveklingsmiljö och program samt support i övrigt.

Annars bygg med de föreslagna kretsarna ovan.

Titta t.ex på Mega48 som är en prisvärd alround AVR.
Skulle också vara bra att veta vad du vill programera i för språk. Kan du redan C är det kanske det som man ska fortsätta med annars assembler tycker jag.
TonyStark

Inlägg av TonyStark »

Assembler är det jag sysslat med förut när jag programmerat mikroprocessorer, men jag ska ta en titt på räknarkretsarna - det behöver ju inte vara mer komplicerat än nödvändigt!
Skriv svar