Kompensera studspulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Nä ...

Publicera gärna länk till den infon.

Jag har fått berättat för mig att den är 30ms.

Mitt filter fungerar som så att när en puls läses av så avböjes alla ändringar under 200ms.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag googlade på DIN 43864 och det här var en av träffarna.

http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1051

Edit: 220 ms var det t.o.m.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Då kan man undra varför Kamstrup säger att "1000 pulser per kWh med en nominell pulstid på 30 ms" och att de följer standarden för S0.
http://www.kamstrup.com/media/8066/file.pdf
Se "S0" och "DIN 43864"

Har sökt efter DIN 43864 men får inte tag på den från dess utfärdare
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det här var ju minst sagt en jobbig tråd.

Om du konstruerar ett enkelt analogt filter som filtrerar bort det mesta under 100-200 mS .. Kanske det räcker med ett RC-filter ... (du kan ju trimma det så att du precis får signalen att gå igenom) och ha en schmitt-trigger-kopplad OP efter filtret så bör du ju få en snygg puls ut.

När du kommit så långt så borde du kunna avgöra om felet ligger i elmätaren eller i ditt program. Om programmet fortfarande läser av flera pulser efter att du filtrerat signalen så kan det ju vara något skumt med programmet. en puls på 200 mS är ju ganska lång och ger ju ett fel i stoppbiten om du läser av det som ett tecken om du kör för hög hastighet. Och sedan har du ju felaktig spänningsnivå i "vilofasen" till nästa tecken - du har ju egentligen redan en ny startbit på gång ... tills pulsen upphör - då återgår signalen till viloläge - hur reagerar programmet under denna perioden?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag som inte gillar programmering skulle förstås tagit fram något oscilloskop och mätt men du verkar inte ha tillgång till ett (försök hänga på samköpet).
Varför inte göra på det andra sättet när du kan skriva bra kod.
Skapa ett program som "togglar" parallellportspinnar enligt S0 specifikationen och se vad du får in (eventuellt via annan dator för att kunna isolera felet).
MGKea

Inlägg av MGKea »

Efter puls är noterad ignorerar jag alla "studspulser" i 200ms. I viloläge finns inga pulser. Det kan jag ju veta när man tar en titt på dioden på mätaren.... en blinkning på dioden och en puls via S0.

Programmet är inte fel. Som jag nämnt tidiagre så väntar jag på en pinn ändring i en loop. När en ändring uppkommit så körs ett "RaiseEvent" därefter nollas comportens buffer. Loopen snurrar på utan avbrott i egen tråd.

Jag har testat med att kortsluta under en längre period och då känner iallafall inte .net av någon ny ändring.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tror inte på 220ms lång puls och 200ms mellan pulserna.
Jag har ett 50A trefasabonnemang med S0 utgång, det ger ju maximala 34500Wh eller ca 104ms mellan pulserna.
Då kan ju inte puls+ mellanrum vara 240ms, det ger ju maximalt 15kWh/h innan det pulsar för mycket.
På ett 16A abonnemang går det men inte för större abonnemang.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Beror det inte också på hur många pulser en kwh är?

Kamstrupen 382 ger 1000 pulser per kwh
Emermet:en ger 500 pulser per kwh

Om jag minskar mitt filters giltighet vid triggning under 200ms kommer studsarna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mitt Vattenfall abonnemang för värmen på 50A ger på S0 1000 impulser /kWh.
Telvent mätare med Echelon anslutning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Mitt program räknar inte fel. EMC är inget för mig."

Om det är bättre än EMC-mjukvaran så vore det intressant att kika på koden.
Något du vill dela med dig av?

"Klarar mig med mjukvarufilter."

Vad används mjukvarufiltret till? Jag kan ha missuppfattat något, men det låter som att det borde ha i uppgift att filtrera bort skräp, ..men det verkar det ju inte göra med tanke på att du gjorde tråden? :)

Efter puls är noterad ignorerar jag alla "studspulser" i 200ms.

Låt säga att du förbrukar energi som ger pulser med 100ms mellanrum. Då hoppar den ju över varannan puls...

Du skriver även att det är flera som har problem med extra-pulser.
Får du och dessa andra samma pulslängd och pauslängd på de pulserna? Är det alltid samma antal ms?

Hur har du mätt att det är just 200ms? När du ignorerar pulser i 200ms så är det inte så konstigt att det kommer en ny puls efter den tiden.

- - -

Slutligen ett tips i all välmening:

Misstag görs ju aldrig medvetet, så man kan aldrig bestämma sig för att "jag kommer inte halka på trotoaren". Däremot *tror* man att man aldrig kommer göra det, eftersom man inte har planerat det!
Av samma orsak kan man inte vara säker på att man har gjort allt rätt i ett projekt. Fel görs aldrig medvetet.

Får man problem med ett projekt så får man helt enkelt kapitulera och dubbelkolla så att man verkligen *har* förstått och tänkt rätt. Hittar man inget feltänk så kan man be någon annan att kolla, t.ex i en tråd på forumet, som du gjorde. Men står man då fast vid att man har gjort och förstått rätt så blir detta uttalande den största orsaken till att det inte fungerar. :)
MGKea

Inlägg av MGKea »

Har du led blink? Om du har det är den synkad med S0?
MGKea

Inlägg av MGKea »

re : Jimmy

I all välmening läser du det jag skriver eller tycker du jag inte formulerar mig korrekt?

EN PULS TRIGGAR MITT EVENT. OM JAG INTE BLOCKERAR PULS TRIGGNING UNDER KOMMANDE 200ms KOMMER PROGRAMMET ATT NOTERA STUDSPULSERNA ELLER VAD DET NU ÄR.
NÄR INGEN S0 PULS FINNS LÄSER INTE PROGRAMMET AV NÅGRA PULSER.

Sedan är det inte kul att maxa sin förbrukning med 36kwh per timme. ((1000ms*60sek*60min)/200ms)/500pulser per sek = 36kwh/timme
((1000ms*60sek*60min)/200ms)/1000pulser per sek = 18kwh/timme

En normal hushållsförbrukning brukar ligga kring 1-3kwh.
Om jag maxar min panna, vp och all el i huset förbrukar jag aldrig i närheten av 18kwh/timme.
Senast redigerad av MGKea 21 november 2008, 13:38:07, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tyvärr har jag en gammal elmätare utan lysdiod eller fjärravläsning.
Så på det sättet bytte jag ner mig när jag flyttade till huset för ca en månad sedan.. :)

edit:
"I all välmening läser du det jag skriver eller tycker du jag inte formulerar mig korrekt?"

Så klart har jag läst tråden. Det vore lite dumt av mig att fråga annars.
Men jag skulle vilja fråga samma sak eftersom jag inte fick svar på en enda av mina frågor. :wink:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har ett tips angående mätningen!

Det behövs inte något oscilloskop för att mäta. Eftersom att signalerna är långsamma går det bra med line-ingången på ljudkortet. Koppla en lämplig spänningsdelare så att signalen blir ca +-0,5 V. Använd t.ex. ett 33k och ett 3.3k motstånd i spänningsdelaren för att inte skala signalen från 4.7k-motståndet för mycket. Men, 10k/1k går nog också bra. Ta det du har.

Bild
http://www.trash.net/~luethi/radiocontr ... nnect.html

Spela in signalen och titta på den med ett lämpligt ljudprogram, t.ex. Goldwave.

Kanske missas eventuella smala spikar eftersom att samplingshastigheten är låg, men om mätningen sker länge borde spikarna råka ske just vid samplingstillfället ibland.

Mjukvaror som använder line-ingången som oscilloskop finns det gott om. T.ex. den här, den är gratis:
http://www.trash.net/~luethi/microchip/ ... osc251.zip
MGKea

Inlägg av MGKea »

Re: JimmyAndersson

1. Se "http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... targs.aspx"
Sedan kan man ju alltid undra hur man kan lyckas få in 10000st 30-200ms pulser per sekund. Eller 10kHz som EMC påstår.

2. Har förklarat. Bara att läsa om det.

3. Visst är det skit om en puls på 30ms kommer vid tidpunt 0 och en till puls vid tidpunkt mellan +31ms till +169ms. Men det blir skrot under tidpunkt +31ms till +169ms.

4. Oavsett vilket språk eller os du kör så måste ett filter användas pga studspulser eller vad nu det är.

5. Jag har trimmat in mig till 200ms för minsta möjliga fördröjning så att alla riktiga pulser kan noteras från mina mätare.
Vet att andra som gjort egna program ligger runt 200ms de också.
Senast redigerad av MGKea 21 november 2008, 14:10:51, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar